اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز / عبدالسلام معروفی : بر اساس چشم‌انداز ازدواج و طلاق در کشور از نگاه آماری در سال ۹۳ در برابر هر ۱۰۰ مورد ازدواج ۲۳ مورد طلاق وجود داشت در حالی که در سال ۹۷ در برابر هر ۱۰۰ مورد ازدواج ۳۲ مورد طلاق وجود داشته است و در حال حاضر این مهم به یک معضل چراغ خاموش اجتماعی تبدیل شده و برخی از متولیان امر بجای آنکه دنبال حل مشکلات اساسی در حوزه خانواده و پیش زمینه تقویت ازدواج در جامعه حرکت کنند با قباحت تمام موضوع چند همسری را مطرح می کنند.

بر اساس اعلام رئیس مرکز سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت در حال حاضر بیش از ۱۱میلیون جوان مجرد در کشور داریم که این موضوع نشان می‌دهد ۳۰ درصد جوانان ۲۰ تا ۳۵ ساله ازدواج نکرده‌اند.اگر تا چندی پیش زندگی مجردی برای دختران و با پسران یک نوع تابو بود، اما ظاهرا در حال حاضر برخی به‌دور از خانواده و به‌صورت مجردی زندگی می‌کنند که این خود می‌تواند نشان از ایجاد تغییرات در فرهنگ‌ها و هنجارهای جامعه داشته باشد.

به‌طورکلی باید در نظر داشت مهم‌ترین پیامد منفی افزایش زندگی مجردی را می‌توان بالارفتن میزان انزواطلبی در افراد دانست، چراکه بنا به اظهارنظر روانشناسان افرادی که تمایل به زندگی مجردی دارند در بیشتر موارد دیگر تمایل چندانی به شرکت در گروه‌های دوستی و یا برنامه‌های خیرخواهانه ندارند که این مهم خود می‌تواند تبعات منفی بسیاری را به جامعه تحمیل کند.تجرد قطعی و یا کاهش میل به ازدواج را می‌توان از دیگر معایب افزایش زندگی مجردی دانست، چراکه جامعه‌شناسان بر این باور هستند افرادی که به‌صورت مجردی زندگی می‌کنند دیگر تمایلی به ادامه زندگی با فرد دیگری را ندارند و به زندگی تنهایی عادت می‌کنند به‌گونه‌ای که حتی دیگر تحمل زندگی بلندمدت با اعضای خانواده خود را نیز ندارند.

افزایش افسردگی را می‌توان یکی دیگر از معایب زندگی مجردی دانست، چراکه طبق تحقیقات صورت‌گرفته میزان افسردگی در میان افرادی که تنها زندگی می‌کنند به‌مراتب بیشتر از دیگران است.کاهش امید به زندگی را می‌توان یکی دیگر از معایب افزایش زندگی مجردی دانست، چراکه مطالعات نشان می‌دهد افرادی که به‌تنهایی زندگی می‌کنند دیگر امید چندانی به ادامه زندگی ندارند.

از سوی دیگر باید خاطر نشان کرد افراد مجرد توجه کمتری به تغذیه خود دارند، از این رو بسیاری از افرادی که به‌صورت مجردی زندگی می‌کنند یا به پوکی استخوان مبتلا می‌شوند و یا اینکه به‌دلیل مصرف بیش از اندازه غذاهای آماده و فست‌فودها به چاقی دچار می‌شوند که این خود می‌تواند سلامت آنها را به مخاطره بیندازد. صاحب نظران معتقدند؛ ترس از ازدواج، افزایش طلاق،  مشکلات اقتصادی، تجمل گرایی، چشم و همچشمی و افزایش آسیب‌های اجتماعی را نیز شاید بتوان در زمره دیگر پیامدهای منفی زندگی مجردی دانست.

جامعه شناسان ؛ بی‌پولی، بیکاری، نداشتن خانه شخصی و تورم از یک طرف و بالا بودن مهریه و توقعات دختران ایرانی از سوی دیگر مردان را از ازدواج فراری می‌دهد. اتفاقی که به راحتی هم دختران و هم پسران را در تجرد قطعی قرار می‌دهد.

در همین حال؛ روانشناسان و کارشناسان امورخانواده معتقد هستند ، زندگی مجردی معمولا گرایش به اعتیاد، رفتارهای پر خطر جنسی و ناهنجاریهای اجتماعی را افزایش می دهد اما در عین حال برخی از خانواده ها نیز با توجه به شرایط سخت اقتصادی کنونی از جدا شدن و مستقل شدن فرزندانشان استقبال می کنند تا جایی که شاید روزی برسد که فرزندان خانواده در سن ۱۸ سالگی مانند کشورهای غربی خانواده را ترک کنند که این مساله می تواند بحران جدی برای خانواده و جامعه به وجود بیاورد. بحرانی که می تواند توفان گسست خانواده ها را ایجاد کند و فرهنگ زندگی خانوادگی را در ایران تغییر دهد و ضروری است نهادهای فرهنگی و متولیان امر نسبت به این مهم همت گمارند تا جلوی این بحران اجتماعی که پیش مقدمه بسیاری از آسیب هاست گرفته شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست