آوای مرز / دکترمحمدحسن رضایی : تجربه نشان میدهد که تسهیل شکایت از پزشکان باعث تبادل تجربیات و جلوگیری از تکرار خطا و قصور و افزایش اعتماد مردم به پزشکان و نظام سلامت میشود و نه تنها تهدید نیست بلکه یک فرصت طلایی برای ارتقا و بهبود کیفیت سلامت مردم و حرفه پزشکی میباشد.
من یک پزشک در دهه ششم زندگی هستم. روزانه با تعداد زیادی مراجعه کننده ملاقات میکنم. امروز مرد محترم ساده دل و آرامی با پیراهن سیاه به من مراجعه کرد. در پایان خدمت رسانی از ایشان پرسیدم چرا سیاه پوشیدید؟ با دردی عمیق گفت: دختر ۳۴ ساله ام فوت کرده است. پرسیدم علت چه بود؟ گفت: سدیم خونش پایین افتاده بود و دکتر … به او سریع سدیم داد و او به کما رفت و تشنج کرد و فوت کرد.
بحمدالله من درد فرزند از دست دادن را تجربه نکردهام و نمیتوانم بگویم میفهمم درد آن چگونه است ولی میفهمم که مصیبت فرزند باید خیلی سخت باشد. ایشان میگفت: پروندهاش را تهران بردیم و یک متخصص به ما گفت اشتباه پزشک بوده است و به ما گفت بروید از پزشک شکایت کنید! پرسیدم : شکایت نکردید؟ با بزرگواری گفت: دکتر مگر با شکایت دخترم زنده میشود؟ به ایشان گفتم :موضوع زنده شدن آن مرحومه نیست. موضوع آن است که اگر پزشک قصور کرده باید مجازات شود تا این اتفاق برای کس دیگری نیافتد. ایشان را ترغیب کردم که به نظام پزشکی برود و شکایت کند و ایشان به ظاهر پذیرفت.
چند روز قبل هم یکی از مراجعان گفت: دکتر … متخصص جراحی فک و صورت(دندانپزشک) با دستکش آلوده به خون من را معاینه کرد. میگفت: من ۳۰ میلیون تومان برای ایمپلنت به این فرد درسال ۹۹ پرداخت کردم ولی او دستکش را تعویض نکرد. به ایشان نیز گفتم: چرا شکایت نکردید؟ گفت: من شاهد ندارم. به ایشان هم گفتم: شکایت شما میتواند با کشاند آن دندانپزشک، به او هشدار بدهد که در صورت تکرار با مجازات مواجه میشود. ایشان گفتند: از ایران رفته است. من گفتم: جرم پزشکی با خروج از کشور از شانه فرد برداشته نمیشود. ناامیدانه پذیرفتند که به نظام پزشکی بروند و شکایت کنند.
در تمام کشورهای توسعه یافته دنیا شکایات مربوط به Malpractice پزشکان بسیار فرایند سهل و آسانی است و با تخلفات حرفهای پزشکان به سرعت و بنا بر قانون با پزشکان متخلف برخورد میشود؛ این روند باعث ارتقای کیفیت خدمات پزشکی و رشد و توسعه تواناییهای فردی پزشکان و نیز نظام سلامت میشود. متاسفانه در ایران این روند بسیار سخت و پر دست انداز است. پزشکان باید درک کنند که آسیب رساندن به بیماران و مردم بدون هرگونه مسئولیت پذیری و ایجاد هاله مقدس، نه تنها برای سلامت مردم بلکه برای خود پزشکان بسیار زیانبار و خطرناک است. تجربه نشان میدهد که تسهیل شکایت از پزشکان باعث تبادل تجربیات و جلوگیری از تکرار خطا و قصور و افزایش اعتماد مردم به پزشکان و نظام سلامت میشود و نه تنها تهدید نیست بلکه یک فرصت طلایی برای ارتقا و بهبود کیفیت سلامت مردم و حرفه پزشکی میباشد.
امیدوارم هرچه سریعتر قوه قضاییه با ایجاد راهکاری مدرن و عقلانی، شکایت از پزشکان را تسهیل کند. ما پزشکان هم خطا میکنیم و باید در برابر قصور و تقصیر و خطایمان پاسخگو باشیم؛ این باعث خواهد شد تا پزشکان بیسواد از عرصه کار کنار بروند و سایر پزشکان با مطالعه و تکرار دوره های تخصصی و مطالعه مداوم مانع مرگ یا آسیب دیدن بیماران-که همان مردم و خانواده خود ما هستند- شوند. ما پزشکان اگر خود را باهوش و نخبه و فرهیخته میدانیم، باید خودمان برای تسهیل شکایت از Malpractice و بیان شفاف خطاها، قصور و تقصیر حرفه ای پزشکی قدم به جلو بگذاریم تا بقیه صنوف و حرفهها هم یاد بگیرند که پاسخگو و مسئولیت پذیر باشند. خواهشمندم متن را ویرایش بفرمایید تا غلط نوشتاری و دستوری نداشته باشد.