اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز / عبدالسلام معروفی : بنا به گزارش ایرنا ؛ محمد سلطانی فر معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرده : اگرچه قرار گرفتن شغل خبرنگاری در حیطه مشاغل سخت مورد پیگیری این وزارتخانه و خبرنگاران است ولی هنوز وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی این امر را نپذیرفته است.

شغل خبرنگاری بازی با مرگ و احساس و استرس است و گاهی هم این جان باختن بعنوان مرگی شریف همانند شهادت برایش رقم می خورد . از منظری دیگر اما خبرنگار شغلی است که حقوق و دستمزد خاصی ندارد؛ وقت و بی وقت و سرما و گرما و کوه و دشت و بیابان و صخره و جنگل و زمین و هوا را نمی شناسد اکثر خبرنگارانی را که می شناسیم حتی با هزینه خود برای انتشار و انعکاس خبری کوشش می کنند بخاطر مردم بخاطر اهمیت به شهر و دیار و کشور خود ، بخاطر اینکه دیگران را از رویدادی باخبر سازند بخاطر اینکه بگویند شهر زنده است جامعه زنده است و راستی بغیر از عشق و علاقه چه چیز باعث می گردد تا کاری با این مشقت ، بدون حقوق و دستمزد همراه باشد بغیر از عشق به خبر و اطلاع رسانی چه چیز می تواند عزم آنان را جزم کند.

مترادف کار خبرنگاری، استقلال، آزادی، عمران، آبادانی، اصلاح و پیشرفت و تغییر و دگرگونی اجتماعی، امانت داری و ترویج فکر و فرهنگ و انتقال اندیشه، تولید و سازندگی و … است.

سختی کار خبرنگاری به حدی است که برخی آن را بعد از کار معدن، دومین شغل سخت در میان سایر مشاغل قرار می دهند. همین سختی ها باعث شد تا از چند سال پیش موضوع قرار گرفتن خبرنگاری در لیست مشاغل سخت، صاحبان این شغل از مزایای مشاغل سخت بهره مند شوند و با پیگیری های زیاد خبرنگاران و نمایندگان آن ها حالا خبرنگاری در گروه مشاغل سخت قرار دارد یعنی براساس قانون تامین اجتماعی خبرنگاری جرو مشاغل سخت و زیان آور محسوب شده و براساس ماده ۷۶ قانون تامین اجتماعی، کسانی که ۲۰ سال متوالی با ۲۵سال متناوب در مشاغل سخت و زیان آور فعالیت کرده و حق بیمه خود را پرداخت کرده باشند، می توانند بدون شرط سنی از مزایای بازنشستگی استفاده کنند.

اما نبود امنیت در کار خبرنگاری تنها به حوزه اقتصاد ختم نمی شود چرا که در این چند سال اخیر ثابت شده خبرنگاران از امنیت جانی چندانی هم برخوردار نیستند.حضور در متن ناامنی ها و سختی ها ، تهدید شدن از جانب افرادی که منافع شان با کار خبرنگاران در تضاد است و… باعث شده تا میزان امنیت جانی خبرنگاران کاهش پیدا کند.

حال وزارتخانه کار تصمیم گرفته کار خبرنگاری جزو کارهای سخت و زیان آور نباشد، اگر متولیان امر و کارشناسان مربوطه این مجموعه در کنار برخی از شغل های سخت، شغل سخت و پراسترس و بی آینده ای مثل خبرنگاری پیدا کردند حتما بر این تصمیم خود اصرار بورزند در غیر اینصورت اجازه ندهند در دنیای نوین اطلاع رسانی و رسانه ای که رسالتی بس عظیم بر عهده خبرنگاران و رسانه ها گذاشته شده تلاش و جایگاه خبر و خبرنگار فدای این تصمیم غیرکارشناسی و غیرمنطقی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست