اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : پس از گذشت دو ماه، بالاخره سکان معاونت امور مطبوعاتی به دست محمد خدادی سپرده شد و او در حالی قرار است بر صندلی این معاونت تکیه بزند که پرسش‌های بی‌پاسخ و وعده‌های نافرجام متعددی را برایش به ماندگار گذاشته‌اند.به گزارش ایسنا، صندلی معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که پس از استعفای محمد سلطانی‌فر بیش از دو ماه عملاً خالی مانده بود، با حکم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور محمد خدادی پُر می‌شود. با این حساب خدادادی سومین معاون مطبوعاتی در دوران ریاست جمهوری حجت‌الاسلام حسن روحانی خواهد بود.

حسین انتظامی که از سال ۹۲ به مدت بیش از چهار سال عهده‌دار معاونت مطبوعاتی بود، آذر ماه ۹۶ جای خود را به محمد سلطانی‌فر داد و فعالیت خویش را به عنوان قائم مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و پس از مدتی همچنین در مقام رئیس سازمان سینمایی ادامه داد.

او در طول این سال‌ها طرح‌هایی را مطرح و پیگیری کرد که برخی از آنها عملیاتی و برخی هم در مسیر اجرا، ماندند؛ البته اغلب این طرح‌ها با روی کار آمدن سلطانی‌فر، یا دستخوش تغییرات یا به طور کلی از دستورالعمل‌های این معاونت خارج شدند.

یکی از این موارد، وضعیت بیمه خبرنگاران بود. در دوره انتظامی هزینه بیمه خبرنگاران به صورت مجزا در اختیار رسانه‌ها قرار می‌گرفت اما سلطانی‌فر ترجیح داد، با تعطیل کردن طرح‌هایی همانند اشتراک مجلات و خرید مجلات برگشتی (از جمله طرح‌هایی که در دوره انتظامی اجرا می‌شد)، هزینه بیمه خبرنگاران را باز به سبد یارانه مستقیم مدیران مسؤول برگرداند و در مقابل مدیران مسؤول موظف باشند که نیروهای خودشان را بیمه کنند.

بحران کاغذ، یارانه مطبوعات، لایحه سازمان نظام رسانه‌ای، برگزاری نمایشگاه مطبوعات، شرایط اعطای وام خبرنگاران و … از دیگر مواردی است که در دوره‌های حضور حسین انتظامی و محمد سلطانی‌فر با رویکردها و سیاست‌های نسبتاً متفاوتی در معاونت مطبوعاتی پیگیری شد.

بر همین اساس هم پیش از اعلام طرح‌ها و وعده‌های معاون جدید، نکته‌هایی درباره سیاست‌های این معاونت از محمد خدادادی قابل پرسش است:

۱. بحران کاغذ یکی از مهمترین و اصلی‌ترین دغدغه‌های رسانه‌های مکتوب است که در یک سال اخیر تهدیدی جدی برای مطبوعات به حساب آمده است. کم شدن تعداد صفحات و افزایش قیمت بسیاری از روزنامه‌ها نیز مهر تأییدی بر این موضوع است. در سال‌های اخیر با وجود برگزاری جلسات متعدد و اعلام وعده‌ها و طرح‌هایی که به برخی از آنها نیز جامه عمل پوشانده شد، اما همچنان این مشکل حل نشده است. معاون جدید چه برنامه‌ای برای رفع یا حداقل کاهش تبعات این موضوع برای رسانه‌های مکتوب کشور در نظر دارد؟

۲. با توجه به اینکه تکلیف برخی از طرح‌های معاونت مطبوعاتی به صورت رسمی و مدون مشخص نشده است، چه برنامه‌ای برای مشخص کردن وضعیت طرح‌های نیمه‌کاره‌ای همچون خرید مجلات برگشتی و اشتراک مجلات در نظر در نظر است؟ آیا تصمیم معاون جدید، احیای این طرح‌ها یا جایگزینی طرح‌ها جدیدتر است؟

۳. با توجه به اینکه بیست و چهارمین نمایشگاه مطبوعات به دلیل آنچه مشکلات مالی دولت و مطبوعات عنوان شد، برگزار نشد و با توجه به اینکه کمتر از شش ماه دیگر به زمان مرسوم برای ثبت‌نام در این گردهمایی رسانه‌ای باقی مانده است، معاون جدید چه تصمیمی برای برگزاری این نمایشگاه دارد؟

۴. محمد سلطانی‌فر وعده داده بود که شرایط دریافت وام‌های ۲۰ تا ۱۷۰ میلیونی با کارمزد ۴ درصد را برای خبرنگاران فراهم کرده است و تا آبان ماه سال ۹۷ نیز تاکید داشت که عملیاتی شدن این طرح در مراحل نهایی قرار دارد؛ آیا جانشین او نیز برنامه‌ای برای تحقق این وعده در نظر دارد؟

۵. برنامه معاونت برای مسأله‌ی وضعیت بیمه خبرنگار چیست؟ آیا معاون جدید مطابق سیاست‌های محمد سلطانی‌فر بر این باور است که معاونت مطبوعاتی هیچ مسئولیتی در قبال بیمه شدن خبرنگاران ندارد و این موضوع بر عهده مدیران مسئول است یا اینکه مانند حسین انتظامی، پیگیری این موضوع را یکی از مسئولیت‌های این معاونت می‌داند؟

۶. سیاست معاونت مطبوعاتی در دوره جدید، در زمینه حمایت از تشکیل انجمن‌های صنفی در حوزه رسانه چیست؟ آیا حمایت و تسهیل امور برای تشکیل انجمن‌های صنفی در الویت‌های معاونت مطبوعاتی قرار خواهد داشت؟

۷. در مدت اخیر برخی از رسانه‌ها بسیاری از نیروهایشان را تعدیل کردند و به همین سبب بسیاری از اهالی رسانه و قلم شغلشان را با یا بدون اطلاع قبلی و حمایت از سوی سازمان نهاد مشخصی از دست دادند. در این راستا معاونت چه برنامه‌ای برای بهبود وضعیت امینت شغلی اهالی رسانه در نظر دارد؟

۸. یکی از مهمترین چالش‌های رسانه‌های خصوصی و نیمه خصوصی رقابت نابرابر با رسانه‌هایی است که از کمک‌های دولتی و سازمانی برخوردار هستند. بر این اساس آیا معاونت برنامه‌ای برای تعدیل این رقابت نابرابر دارد؟ آیا معاونت مطبوعاتی در دوره جدید برنامه‌ای برای حمایت بیشتر از رسانه‌های خصوصی و مستقل دارد؟

۹. یکی از نکته‌های حاشیه‌ای که در چند سال گذشته مدام مطرح شد، بحث تأیید نشده‌ی ابراز گله و اعمال فشار برخی از نمایندگان مجلس در کسوت مدیران مسؤول روزنامه‌ها و نیز غیر از آنان، به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینه‌ی سیاست‌های معاونت مطبوعاتی بود. موضع معاونت جدید در صورت صحت، در این زمینه چیست؟

۱۰. در دوران حضور حسین انتظامی در معاونت مطبوعاتی بر شفاف‌سازی تاکید می‌شد و بر همین اساس هم بسیاری از اطلاعات این معاونت، از جمله پرداخت‌های مالی، به صورت رسمی منتشر می‌شد اما این نگاه در دوره معاونت محمد سلطانی‌فر کاهش یافت و به حداقل رسید. باید دید تصمیم معاونت جدید در این زمینه چیست و کدام منش و روش را انتخاب می‌کند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست