اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز :  رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی پیرانشهر ازبرگزاری اولین جشنواره استانی نمایش خیابانی “زاب” در مهرماه سال جاری در این شهرستان خبر داد.

موسی تسبیحی گفت: شهرستان پیرانشهر در تمامی عرصه های هنری بویژه در هنر تئاتر حرفی برای گفتن دارد، در سال جاری با همت جمعی از هنرمندان عرصه تئاتر اقدام به فراخوان برگزاری اولین جشنواره تئاتر خیابانی “زاب” کرده ایم که انتظار می رود با استقبال چشمگیر هنرمندان همراه باشد.

وی ادامه داد: بدون شک برای معرفی هر شهر و منطقه ای در کشور در تمامی عرصه ها لازمست جشنواره هایی تعریف شوند لذا در همین راستا هنرمندان تئاتر شهرستان پیرانشهر با مطرح کردن این موضوع در سطح استان خواهان معرفی هنر تئاتر پیرانشهر به استان و منطقه و حتی کشور هستند.

تسبیحی اضافه کرد: برگزاری این جشنواره علاوه بر کسب تجربه برای بسیاری از هنرمندان و علاقمندان به هنر تئاتر، توسعه گفتمان فرهنگی، شناخت استعداهای برتر در حوزه تئاتر، معرفی ظرفیت های فرهنگی و هنری پیرانشهر و همچنین تبادل آراء و افکار هنری در زمینه بهتر شدن هنر تئاتر در سطح شهرستان و استان را بهمراه خواهد داشت

وی افزود: یکی دیگر از اهداف مهم برگزاری این جشنواره که بصورت خیابانی برگزار خواهد شد، علاوه بر ترویج و حمایت از تولیدات تئاتر و نمایش خیابانی، پیوند دوباره مردم با هنر تئاتر است که می تواند در جایگاه خود از اهمیت ویژه برخوردار باشد.

بررسی آسیب های اجتماعی و جایگاه حقوق شهروندی از نگاه هنر تئاتر

 تسبیحی ادامه داد: تمامی آثار ارائه شده در اولین جشنواره تئاتر خیابانی “زاب” که بصورت استانی برگزار خواهد شد با رویکرد آسیب های اجتماعی و حقوق شهروندی به نمایش در خواهند آمد که می توان گفت این جشنواره در موضوعات مختلفی به بررسی آسیب های اجتماعی و همچنین جایگاه حقوق شهروندی از نگاه هنر تئاتر خواهد پرداخت.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی پیرانشهر در ادامه سخنان خود با اشاره به آمادگی کامل شهرستان پیرانشهر برای برگزاری این جشنواره عنوان کرد: با توجه به تلاشهای شبانه روزی و خستگی ناپذیر اعضای انجمن نمایش پیرانشهر و همچنین برنامه ریزی های صورت گرفته می توان ادعا کرد که این شهرستان لیاقت برگزاری این جشنواره را نه تنها در سطح استان بلکه بصورت منطقه ای و کشوری و حتی بین المللی دارد که این مهم برای سالهای آتی در دستور کار دبیرخانه جشنواره قرار دارد.

این مسئول پیرانشهری اضافه کرد: با هماهنگی های صورت گرفته با انجمن هنرهای نمایشی شهرستان پیرانشهر، هنرمندان فعال در عرصه تئاتر خیابانی از سراسر استان برای حضور در اولین جشنواره تئاتر خیابانی “زاب” پیرانشهر می توانند تا دهم مهر ماه نسبت به تحویل آثار هنری خود به دبیرخانه این جشنواره واقع در اداره فرهنگ و ارشاد پیرانشهر اقدام کنند.

وی گفت: با برنامه ریزی های صورت گرفته این جشنواره در ۱۲ الی ۱۴ نقطه شهر و بصورت خیابانی برگزار خواهد شد لذا پیش بینی می شود که حداقل شاهد حضور ۱۲ تیم هنری در این جشنواره باشیم که بدون شک با استقبال چشمگیر و همراهی شهروندان پیرانشهر همراه خواهد شد.

پیرانشهر جزء سه شهرستان برتر استان در زمینه هنر تئاتر

تسبیحی در ادامه سخنان خود ضمن تقدیر از اعضای فعلی انجمن نمایش پیرانشهر با اشاره به جایگاه هنر نمایش و تئاتر در این شهرستان یادآورشد، پیرانشهر با دارا بودن ۷ گروه فعال در عرصه هنر تئاتر در زمینه هنرهای نمایشی و تئاتر دارای استعدادهای فراوان و بی نظیری است که عملکرد آنها در طی سالهای اخیر با حضور در جشنواره های استانی و منطقه ای و حتی جشنواره کشوری تئاتر فجر چشمگیر بوده است و می توان گفت که پیرانشهر در زمینه هنر تئاتر جزء سه شهرستان برتر استان بشمار می آید و همین برتری باعث شد تا این شهرستان را بعنوان میزبان اولین جشنواره تئاتر خیابانی معرفی نمائیم.

رئیس فرهنگ و ارشاد پیرانشهر یکی از ضعف های کنونی فعالین هنر تئاتر را عدم ثبت قانونی و اخذ پروانه فعالیت گروههای فعال در این حوزه دانست و گفت: متأسفانه علی رغم این همه فعالیت و وجود استعداهای درخشان در حوزه تئاتر تنها گروه نمایش “شازده کوچولو” دارای مجوز فعالیت و ثبت قانونی شده است که انتظار می رود این جشنواره فرصت مناسبی برای دریافت مجوز قانونی  فعالیت و ثبت سایر گروههای هنری در سامانه های مربوطه باشد.

جشنواره هنری موسیقی “هه وارگه ی سوز” در انتظار!

تسبیحی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به این سؤال که سرنوشت جشنواره موسیقی “هه وارگه ی سوز” به کجا ختم شد، گفت: یکی از جشنواره ها و برنامه های فرهنگی و هنری که در طی سالهای گذشته همواره با استقبال چشمگیر مردم پیرانشهر و هنرمندان همراه بوده است جشنواره هنری موسیقی “هه وارگه ی سوز” بود که متأسفانه بیش از ۵ سال است این جشنواره در این شهرستان برگزار نشده است.

 وی افزود: در سال جاری با همکاری نماینده مردم در مجلس شورای اسلام و مجموعه شورا و شهرداری پیرانشهر پیشنهاد برگزاری این جشنواره مطرح و مورد موافقت قرار گرفت حتی برای برگزاری این جشنواره تمامی بودجه لازم اختصاص پیدا کرده است اما تنها دلیلی که تا کنون برگزاری این جشنواره را در سال جاری به تأخیر انداخته است عدم همکاری لازم انجمن ادبی پیرانشهر است که بصورت جدی پیگیر مقدمات لازم برای اجرای این جشنواره نیستند.  

تسبیحی اظهار کرد: هر زمان اعضای انجمن ادبی پیرانشهر ضمن اقدام برای تأئید مجدد پروانه فعالیت هنری خود با جدیت پیگیر اجرای این جشنواره باشند اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی پیرانشهر با همکاری سایر نهادهای مربوطه آمادگی اجرای این جشنواره را دارد.

این مسئول پیرانشهری در خاتمه این گفت و گو تشریح کرد: بدون شک برگزاری چنین جشنواره هایی در سطوح مختلف استانی و منطقه ای بدون همکاری و هماهنگی لازم مقدور نیست لذا لازم میدانم که از همکاری های نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، فرمانداری، انجمن هنرهای نمایشی و معاونت هنر و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد استان، اصحاب رسانه های شهرستان، مجموعه شورا و شهرداری قدردانی کنم چرا که نتیجه این همکاری می تواند در راستای تقویت جایگاه فرهنگ و هنر در شهرستان و استان تأثیر گذار باشد.

گفتنی است؛ اولین جشنواره تئاتر خیابانی “زاب” بصورت استانی و با موضوعاتی در خصوص آسیب های اجتماعی و ارتباط هنر نمایش با حقوق شهروندی به مدت سه روز از مورخه ۱۶ لغایت ۱۸ مهرماه در پیرانشهر برگزار شود

گفت و گو: عثمان حسن زاده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست