اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز :  نماینده مهاباد در مجلس خطاب به وزیر کشور گفت: چرا به کشتن و زخمی شدن کولبران و سوختبران خاتمه نمی دهید؟ چه زمانی قرار است مبادلات مرزی را ساماندهی کرده و شرکت‌های تعاونی کولبری ایجاد کنید؟

جلال محمودزاده در گفتگو با خبرنگار کُردپرس افزود: عدم وجود کارگاه‌های اشتغالزا و نبود اشتغال برای جوانان جهت تأمین درآمد خانواده باعث روی آوردن مردم مناطق مرزی به کولبری و سوخت بری شده است.

او ادامه داد: متاسفانه هر سال شاهد کشته و زخمی‌شدن صدها نفر از کاربران و سوخت بران هستیم و صدها کودک، صغیر و خانواده های فراوانی دادغدار می شوند.

 این نماینده مجلس تصریح کرد: قرار بود شرکت‌های تعاونی کولبری در مناطق مرزی ایجاد شود و مبادلات قانونی صورت گرفته و درآمد آن صرف بیمه و معیشت کولبران و خانواده های آنان از آنان شود ولی تاکنون این مهم انجام نشده است.

 نماینده مهاباد در مجلس گفت: لذا وزیر کشور امروز به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی جهت پاسخگویی به این موضوع فراخوانده شده است.

به گزارش کردپرس، طرح ساماندهی کولبران، در برگیرنده ۴ تبصره است که شامل اصلاح قانون بکارگیری سلاح علیه کولبران، ساماندهی معابر و تشکیل تعاونی کولبران و مجوز حمل کالاهای مشخص است.

بر اساس یکی از تبصره های آن تیراندازی به کولبران جرم تلقی می‌شود و با خاطیان هم برخورد خواهد شد. همچنین در صورت وقوع چنین حادثه امکان دریافت دیه میسر می شود.

اولین بار طرح با توجه به اینکه بار مالی داشت به سرانجام نرسید، سپس در مجلس دهم طرح جدیدی برای ساماندهی کولبران تدوین شد ولی با وجود دوفوریتی بودن، در نوبت ارائه طرح قرار نگرفت. طرح ساماندهی کولبران مجددا در مجلس یازدهم در نوبت طرح قرار گرفت اما هنوز هم اقدامی در راستای آن انجام نشده است!

بازارچه‌ها و معابر رسمی کولبری در مقطع یک ساله اخیر به بهانه مسائل مرزی تعطیل شده‌اند. از سویی دیگر سازمان تأمین اجتماعی، بیمه کولبران را هم قطع کردند زیرا در تعریف این سازمان، کولبری به عنوان شغل شناخته نمی‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست