اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : یک روانشناس گفت: تقویت خشونت مهمترین تاثیر بازی های رایانه ای وفیلم های خشن بر روی کودکان و نوجوانان است.

علی‌نژاد در گفت و گو با ایسنا افزود: بازی‌های رایانه‌ای خشن  به دلیل تجربه بیش از حد هیجان تأثیر عمیق تری نسبت به سایر بازی ها بر روی کودکان و نوجوانان می گذارد، در اکثر بازی های رایانه‌ای خشونت ، نابودی ، تخریب و درگیری حرف اول را می زند.

وی اظهار کرد: بازی های رایانه ای روز بروز در حال پیشرفت هستند و بارنگ و لعاب های جدید و پیشرفته بیش از گذشته، افراد بویژه کودکان و نوجوانان را جذب خود می کند اما بسیاری از بازی‌های رایانه‌ای تصاویر و صحنه های غیر اخلاقی را به نمایش می‌گذارند که بحث بلوغ زود رس را بدنبال دارد.

این مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه اگر میزان استفاده از بازی های رایانه ای به خصوص بازی های خشن خطرناک افزایش یابد، کودک دچار خستگی ذهن خواهد شد و افت تحصیلی پیدا می کند ، خاطر نشان کرد: انجام هرگونه بازی باید متناسب با سن افراد باشد متأسفانه در کشور ما اغلب رعایت رده سنی برای انجام بازی رعایت نمی شود و امکان دارد فیلم و بازی که کودک و نوجوانان بازی می‌کنند متناسب با سن فرد نباشد و این خود یک معضل بزرگ روان شناختی است.

این روانشناس یاد آور شد: انجام بازی های خشن به دلیل تقویت رفتار های خشن و خشونت آمیز منجر به کاهش رفتارهای مثبت اجتماعی در کودکان و نوجوانان همچون دوستی، همدلی و کمک به همنوع می شود.

وی تصریح کرد: آشنایی با فناوری های نوین، تمرین حل مسئله، تقویت تخیل ، یادگیری مهارت زندگی تأثیر مثبت بازی های رایانه ای است با این شرط که تحت نظارت دقیق والدین و متناسب با سن کودکان و نوجوانان باشد.

این مدرس دانشگاه اظهار کرد: اختلالات اضطرابی، پرخاشگری، گوشه نشینی و منزوی شدن و فراهم کردن بستری برای بزهکاری از تأثیرات منفی بازی های رایانه‌ای خشونت آمیز است.

وی در خصوص راه های کاهش تأثیرات منفی بازی های رایانه‌ای خشونت آمیز نیز افزود: تحقیق در خصوص بازی قبل از خرید آن ، افزایش سواد رسانه ای والدین و کودکان و نوجوانان، بازی کردن همراه فرزند، اولویت دادن به تفریحات واقعی و بازی های حقیقی ، محدود کردن و مدیریت زمان بازی از جمله راهکارهای کاهش استفاده کودکان و نوجوانان از بازی های رایانه ای خشونت آمیز است. 

وی ادامه داد: تمامی افراد متخصص و صاحب نظر معتقد هستند بازی های رایانه‌ای هم مانند سایر سرگرمی ها معایب و مزایایی دارد که اگر نظارت والدین نباشد و هرگونه استفاده افراطی از آنها مخرب و خطرناک است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست