اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : دبیر اجرایی دومین همایش منطقه ای علمی و ادبی «هه ژار» در مهاباد گفت: زمان ارسال آثار به این همایش تا پنجم آبان ماه جاری تمدید شد.

سالار پورمندی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه مهلت ارسال آثار به این همایش تا ۳۰ مهر سال جاری تعیین شده بود، افزود: شورای دبیران همایش با توجه به درخواست علاقه مندان مدت ارسال آثار به دبیرخانه این همایش را تا پنجم آبان تمدید کردند.

وی اظهار داشت: تاکنون ۲۵ مقاله علمی به دبیرخانه این همایش ارسال شده است که پس از پایان این مهلت به هیچ وجه تمدید نمی شود.

دبیر اجرایی دومین همایش منطقه ای علمی و ادبی «هه ژار» در مهاباد اعلام کرد: این همایش در محورهای متدولوژی و سبک فرهنگ نویسی در فرهنگ کردی و فارسی، ویژگی ها و رویکردهای ترجمه در آثار استاد هه ژار، بر اساس شاخص های علمی و ادبی و بکارگیری دیالکت های زبان کردی برگزار می شود.

وی اضافه کرد: تحلیل روایت شناسی حاکم بر کتاب «چیشتی مجیور»، جامعه شناسی ادبیات در آثار وی، واکاوی آثار ادبی استاد هه ژار با رویکرد های زیبایی شناختی مکتب ادبی موکریان و نقش و جایگاه استاد هه ژار، برآورد موضوعات فلسفی خیام و ترجمه هه ژار، تحلیل و بررسی نقش حجره و خانقاه در ساخت اندیشه استاد هه ژار و تأثیر پذیری آثار ادبی وی از ادبیات فارسی و عربی از دیگر محورهای این همایش است.

پورمند بیان کرد: علاقه مندان به آثار ادبی استاد هه ژار در استان های آذربایجان غربی، ایلام، کرمانشاه، کردستان و لرستان می توانند مقالات خود را در محورهای همایش به ایمیل دبیرخانه همایش به آدرس h.hejar1397@gimal.com ارسال کنند.

وی افزود: این همایش از طرف انجمن ادبی مهاباد با همکاری فرمانداری، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، شورای اسلامی و شهرداری مهاباد طی۲۳ تا ۲۴ آبان در تالار وحدت این شهرستان برگزار می شود.

به گزارش ایرنا عبدالرحمان شرفکندی معروف به هه ژار، نویسنده، محقق، مترجم و شاعر نامدار کُرد، سال ۱۳۶۹ در سن ۶۹ سالگی دار فانی را وداع گفت و در قطعه هنرمندان مهاباد به خاک سپرده شد.

این نویسنده و شاعر نامدار در طول سالیانی که به کار نویسندگی و پژوهش پرداخت، آثار متعددی در زمینه های مختلف ادبی، فرهنگی و دینی خلق کرد.

ترجمه قرآن کریم به زبان کُردی، ترجمه کتاب قانون شیخ الرییس بوعلی سینا، تهیه فرهنگ کردی فارسی «هه نبانه بورینه»، دیوان شعر «هه ژار بو کوردستان»، «چیشتی مجیور»، شرح دیوان ملای جزیری به کردی و ترجمه چهاربیتی های حکیم عمر خیام به زبان کردی از دیگر آثار این شاعر نامدار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست