اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : رییس جهاد دانشگاهی آذربایجان‌غربی با بیان اینکه دغدغه معیشت و درآمد، حاشیه‌نشینان را از تمرکز برای اصلاح و بهبود وضعیت خود دور می‌کند، گفت: در راستای حل این مشکل با همکاری استانداری، برنامه ویژه ایجاد فرصت شغلی برای حاشیه‌نشینان ارومیه طرح‌ریزی شده‌است.

امین رستم زاده روز یکشنبه در نشست توسعه مشاغل خانگی در مناطق تحت پوشش دفاتر تسهیل‌گری آذربایجان‌غربی با تاکید بر اینکه سریع‌ترین استراتژی کمک به خانواده حاشیه نشینان از بعد اقتصادی بسترسازی تحقق مشاغل خانگی و افزایش درآمد از این طریق است، اظهار داشت: مشاغل خانگی کمترین سرمایه‌گذاری را متناسب با شرایط خاص خانواده‌ها می‌طلبد و از بُعد روانشناسی و جامعه‌شناسی نیز برای خانواده‌های حاشیه‌نشین بسیار اثربخش است.

وی افزود: امروز با بررسی نظریه‌های نوین در توانمندسازی حاشیه نشینان، بر اقتصاد غیررسمی و یا مشاغل خودجوش تاکید شده است که می‌توان مدل راهبردی مشاغل خانگی در مناطق حاشیه‌نشین را بر این اساس در آذربایجان‌غربی پیاده کرد.

او با اشاره به اجرای فاز اول تا سوم طرح مشاغل خانگی در استان به همت جهاد دانشگاهی آذربایجان‌غربی، بیان کرد: در فاز اول ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های استان در خصوص مشاغل خانگی شناسایی و پس از انجام این مراحل ۲۱ رشته به عنوان فرصت‌ها و پتانسیل‌های مشاغل خانگی انتخاب شد.

وی اظهار کرد: در فاز اول این طرح ثبت‌نام از متقاضیان مشاغل خانگی در سامانه این طرح صورت گرفت که در مجموع ۶ هزار و ۱۰۰ نفر از طریق این سامانه نام‌نویسی کردند.

رییس جهاد دانشگاهی آذربایجان‌غربی با بیان اینکه پس از انجام مراحل ارزیابی بیش از چهارهزار و ۵۰۰ نفر در کل استان به عنوان متقاضیان اصلی در این طرح شناسایی شده‌اند، افزود: از مجموع این افراد، یک‌هزار و ۳۰۰ نفر برای دریافت تسهیلات تقاضایی ارائه نکردند و تنها مشکل کسب و کار آنها مربوط به اتصال به بازار و فروش ذکر شد.

رستم‌زاده به برگزاری کارگاه‌های عمومی و تخصصی مشاغل خانگی توسط جهاد دانشگاهی استان در فاز دوم اجرای طرح اشاره کرد و گفت: کارگاه‌های آموزشی و عملی برای متقاضیان این طرح در رسته‌های مختلف برگزار شد که در مجموع سه هزار و ۶۶۰ نفرساعت مشاوره رایگان ارائه شد.

وی با اشاره به اینکه تاکنون ۲۵ نفر از تسهیلگران در رشته‌های مختلف مشاغل خانگی استان شناسایی شده‌اند، گفت: در فاز سوم این طرح تاکنون سه هزار و ۶۳۸ نفر از متقاضیان مشاغل خانگی خدمات هدایت و مشاوره جهت ارتقای کمیت و کیفیت محصولات خانگی، چهار متقاضی مرحله برندسازی و استاندارد سازی، ۲ هزار و ۳۶ متقاضی مرحله کمک به تنظیم برنامه‌های تولید و فروش و یک‌هزار و ۶۹۸ نفر نیز مرحله اتصال به بازار و بنگاه‌های بالادستی را طی کرده‌اند.

او با بیان اینکه ظرفیت مشاغل خانگی بستری بی‌بدیل در اشتغال‌زایی محسوب می‌شود، اضافه کرد:  جهاددانشگاهی در تلاش است تا با شناسایی مزیت‌های شهرستان‌های مختلف استان بستر فعالیت و رونق مشاغل خانگی متناسب با آن منطقه را با برگزاری کارگاه‌های عملی و مشاوره فراهم کند.

طرح ملی توسعه مشاغل خانگی یک طرح دوجانبه بین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان جهاددانشگاهی است که با هدف توانمندسازی زنان سرپرست خانوار اجرا می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست