اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : نشست خبری مدیران عامل سازمان منطقه آزاد ماکو معمولا همیشه جزو نشست های خبری پرچالش و پرحاشیه ای بوده که تاکنون در این منطقه برگزار شده است ، و از بدو فعالیت غیررسمی تا رسمی این منطقه حواشی زیادی حول سازمان و مدیرانش چرخیده و این مهم به غلامرضا سلیمانی مدیرعامل  فعلی غیربومی منطقه هم ختم نشده و نمی شود. هر چند برخی از این حاشیه ها از چند سال قبل حوزه حول این سازمان بحدی بالا گرفت که کار به خانه ملت و قوه قضائیه کشیده شد و آخر سر این مدیرعامل قبلی بومی استان بود که سکان هدایت این سازمان پرچالش و پرحاشیه را به یک صاحب مسند ملی و مدرس دانشگاهی غیربومی سپرد که یکی از حساس ترین و بزرگ ترین سازمان منطقه آزاد کشور را بدست گیرد.

سلیمانی که پیش از این معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران بود خردادماه سال جاری مدیرعامل پرحاشیه ترین سازمان منطقه آزاد کشور شد و بعید به نظر می رسد بر خلاف مشی و خصوصیات اخلاقی اش از روز انتصابش تاکنون شب و روز آرامی را در این منطقه سپری کرده باشد.

معمولا در هر سازمان و مجموعه ای که موضوع مالی و سیاسی مطرح باشد حاشیه دست از سر  آن مجموعه بر نمی دارد و سازمان منطقه آزاد ماکو هم به پرحاشیه ترین سازمان کشور در این بخش تبدیل شده است.

دیشب دومین نشست خبری سلیمانی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو با خبرنگاران و اصحاب رسانه مختلف استان از مرکز ارومیه بود که بیشتر در قالب شبه تور خبری در سالن جلسات فرمانداری پلدشت برگزار شد و نمایندگان اصحاب رسانه بعد از یک روز خسته کننده کاری و بازدید از چند پروژه در حال اجرا و همچنین نیروگاه سد ارس و مرز ایران و آذربایجان و حضور در شهرستان های مختلف و بعد از ۱۲ ساعت فعالیت خسته کننده در منطقه برگزار شد.

در این نشست خبری که ساعت ۵ عصر آغاز و ساعت ۸ شب به کار خود پایان داد مثل همیشه به یک نشست خبری و رسانه ای پرچالش بین مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو و نمایندگان اصحاب رسانه و خبرنگاران تبدیل شد و در این نشست که مهران صفری فرماندار پلدشت و عبدالهی فرماندار شوط هم حضور داشتند خبرنگاران ترجیح دادند تا سوالات خودشان را بیشتر حول وضعیت و فعالیت این سازمان از سلیمانی بپرسند و مدیرعامل سازمان هم بجای توضیحات فرمالیته و سفارشی و بر خلاف عرف معمول در ابتدای این نشست میدان را به خبرنگاران داد تا سوالات خود را مطرح کنند.

آنچه در ادامه این مطلب می آید سر تیتر مباحث غلامرضا سلیمانی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو با خبرنگاران بود که در قالب پرسش و پاسخ مطرح گردید.

✅ از زحمات مدیران قبلی تقدیر می کنم، رقابتی با مدیر قبلی نداشته و ندارم و دست نیاز بسوی همه مدیران دراز می کنم به اخلاق مدیریتی پایبندم.

✅ از زحمات و تلاش های آقای فروزان در دوران تصدی مسوولیت این سازمان تشکر می کنم، در ۵ سال گذشته بیش از ۴۵۰ میلیارد تومان در این منطقه هزینه شده که در نوع خود بی نظیر است.

✅هر مجموعه و سازمانی باید سند برنامه داشته باشد که متأسفانه این سازمان در گذشته فاقد آن بوده است.

✅در دوره جدید برنامه مدونی تدوین شد که در این برنامه ۳۸۰ عنوان تعریف شده که در توسط سازمان و فرمانداری های منطقه هم انجام می گیرد .

✅برخی از پروژه های عمرانی بصورت غیرکارشناسی اجرا شده است.

✅بودجه امسال ۲۸۵ میلیارد تومان می باشد که تاکنون ۴۶ درصد آن تحقق یافته است.

✅با توجه به تدابیر اتخاذی و شبکه جدید تامین مالی برای سال آینده ۴۲۰ میلیارد تومان بودجه پیش بینی شده است.

✅  بحرانی به نام قاچاق سوخت در منطقه آزاد ماکو نداریم.

🔹کار توسعه کار حوصله داری است و تمام تلاش مجموعه مدیریتی این سازمان توسعه متوازن و به روز این منطقه است و برنامه بلند مدتی تعریف شده است.

🔹قرار نیست تمام برنامه های توسعه فقط توسط سازمان انجام گیرد و فرمانداران و ادارات‌ شهرستانی هم نقش مهمی دارند.

🔹محور توسعه منطقه گردشگری، آکوتوریسم و طبیعت گردی است و بر همین اساس هدفگذاری سال در حوزه گردشگری ۵۰ هزار می باشد و در همین راستا تیم نظارتی و آموزشی تدارک دیده ایم.

🔹۱۰ روستای هدف بوم گردی تعیین شده که در ۲ روستا آغاز شده است.

🔹در خصوص بازگشایی خیابان امام شهرستان ماکو سازمان به تنهایی قرار نیست ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه کند و نیازمند همراهی مردم و سایر ارگانها هستیم.

🔹بدلیل مشکل نقدینگی تصمیم گرفتیم ۲۰ تا ۳۰ درصد هزینه بازگشایی را تقبل کنیم و بقیه هم املاک تجاری، اراضی کشاورزی و صنعتی به شهروندان واگذار می شود.

🔹قبل از من ریالی برای بازگشایی این خیابان هزینه نشده بود و در دهه ماهه امسال ۱۲ میلیارد تومان پرداخت کرده ایم.

🔹سازمان منطقه آزاد ماکو یک پایلوت زنده سرمایه گذاری است بطوری که تاکنون ۲۱۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری در منطقه شکل گرفته که هدفگذاری ۹۶ میلیارد تومان بود با رشد ۲۱۹ درصدی مواجه هستیم و در بخش سرمایه گذاری خارجی هم ۲۰ میلیون دلار جذب گردیده است.

🔹سال گذشته ۹۰ هزار نفر از طریق مرزهای رسمی منطقه آزاد ماکو به خارج از کشور سفر کردند و درآمد ناشی از عوارض خروج مسافر به حساب سازمان منطقه آزاد ماکو واریز می‌شد اما از خرداد ماه امسال به دلیل واگذاری امور مناطق آزاد کشور به وزارت اقتصاد، این درآمدها تاکنون به حساب خزانه واریز شده است.

🔹شرکت هولدینگ کمیته امداد امام خمینی نیز به دنبال ایجاد دامداری و کشتارگاه برای واردات دام زنده به ظرفیت پنج هزار راسی دام سبک و پنج هزار راسی دام سنگین است که برای این پروژه بالغ بر ۲۵۰ میلیارد تومان هزینه شده و با بهره‌برداری از آن برای نزدیک به ۳۰۰ نفر اشتغال مستقیم ایجاد خواهد شد.

🔹 بیشترین درآمد سازمان از محل عوارض واردات و صادرات و بخش تردد مسافری بود که امسال به دلیل مشکلات اقتصادی ناشی از نوسانات ارزی و تحریم‌ها کاهش چشمگیری داشته است.

🔹ماهیانه درآمد عوارض مسافری منطقه آزاد ماکو حدود ۱.۵ تا دو میلیارد تومان بوده و به دلیل انتقال به حساب خزانه با کاهش حدود ۱۴ میلیارد تومانی درآمد منطقه آزاد ماکو مواجه هستیم و اقدامات لازم برای انتقال این مبلغ به حساب سازمان در حال انجام بوده و منتظر نتیجه تصمیم‌گیری وزارت اقتصاد در این خصوص هستیم.

🔹 مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو از پیش خرید ۵۰ هزار راس دام سبک برای تامین گوشت قرمز شب عید در کشور خبر داد و گفت: این دام‌ها از یک کشور عضو اتحادیه اروپا خریداری شده و از مسیر ترکیه و منطقه آزاد ماکو وارد کشور خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست