اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز :  رییس اداره حفاظت محیط زیست سردشت گفت: بر اثر وقوع پدیده گرد و غبار، کیفیت هوای این شهرستان در وضعیت خطرناک قرار گرفته و این روند به دلیل کاهش نزولات زودتر از حد معمول سال های گذشته منطقه را در بر گرفته است.

خالد بایزیدی در گفت و گو با کردپرس بیان کرد: باتوجه به آمار ثبت شده در ایستگاه سنجش، شب گذشته میزان آلایندگی هوا در سطح این شهرستان ۵٠٠ میکروگرم بر مترمکعب بود که این میزان بیش از حد مجاز و میزان استاندارد است و در رده کیفیت هوای خطرناک قرار می گیرد.

رییس اداره حفاظت محیط زیست سردشت، منشا آلودگی هوا را خارجی دانست و گفت: گرد و غبار از طریق کشور عراق و با وزش باد شدید از مرزهای غربی وارد کشور شده است.

بایزیدی ادامه داد: آلودگی های هوا و تجمع گرد و غبار عموما در فصول گرم سال رخ می دهد و هر ساله در تیر ماه کیفیت هوای سردشت به دلیل ورود گرد و غبار از طریق کشور عراق تحت تاثیر قرار می گرفت. اما امسال به دلیل کاهش نزولات جوی بهاره آلودگی ها زودتر از حد معمول رخ داده اند.

او اضافه کرد: شب گذشته شدت میزان آلایندگی هوا در سطح این شهرستان به حدی بود که شهرهای اطراف همچون بوکان، مهاباد، پیرانشهر و حتی ارومیه را هم تحت تاثیر قرار داده بود، به نحوی که شب گذشته تنفس حتی در داخل خانه ها نیز مشکل شده بود.

رییس اداره حفاظت محیط زیست سردشت از شهروندان به ویژه زنان باردار، کودکان خردسال، بیماران آسمی و قلبی و عروقی و جانبازان شیمیایی شهرستان خواست که از ترددهای غیرضروری در بیرون از خانه به طور جد پرهیز کنند.

بایزیدی گفت: این وضعیت جوی علاوه بر تهدید حیات انسانی برای محیط زیست نیز مخرب است و در فصل شکوفه آوری درختان سبب کاهش عمل فتوسنتز در گیاهان شده و با تخریب شکوفه ها موجب تولید میوه های نارس خواهد شد.

او تاکید کرد: در اولین کارگروه پسماند شهرستان سردشت هم تاکید شد که با هر گونه زباله سوزی و پسماند سوزی که مغایر قوانین زیست محیطی است، برخورد خواهد شد و شهرداران باید به این موضوع دقت داشته باشند. چرا که افزایش آلایندگی ها می تواند شرایط خطرناک تری را رقم بزند.

شاخص کیفیت هوا؛ معیاری برای تعیین روزانه کیفیت هوا و میزان ارتباط آن با سطوح سلامتی افراد است که به ترتیب از صفر تا ۵۰ در شرایط پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ در شرایط سالم (زرد و حدمجاز استاندارد یا حد سلامت)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ در شرایط ناسالم برای گروه حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ در شرایط ناسالم برای همه (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ در شرایط بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ در شرایط خطرناک (ارغوانی) تعیین شده ‌است/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست