اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز / عبدالسلام معروفی * : با نگاهی گذرا به اوضاع عمومی جامعه و به رغم تلاش و مجاهدت کادر درمانی و برنامه ریزی و راهبری های مدیران و فعالیت فرهنگسازی و هشدار دهی رسانه ها هنوز موفق به کاهش چرخه مبتلایان کرونا ویروس نشده و خیلی ها ویروس منحوس را جدی نگرفته و با افزایش آمار در کلان کشوری و این استان روبرو هستیم.

انگار نه انگار در حال جنگ و بحران بوده و مهمان ناخوانده هر روز بی سر و صدا جان عزیزانمان را می گیرد! و صدها خانواده و جامعه بهداشتی، درمانی و کل کشور را داغدار و عزادار کرده است! انگار نه انگار توان مدیریتی همه ارگان ها، سازمان ها و بودجه کشور در جهت مبارزه با این دشمن ناشناخته مصرف می شود و با خزانه خالی و بدون هیچ امکاناتی با یک دشمن واقعی می جنگیم ‌! با دشمنی روبرو هستیم که با کسی هم تعارف و شوخی ندارد! راست و چپ، پیر و جوان، مرد و زن همه را با خود می بلعد!

انگار مثل گذشته می توانیم مراسم تشییع جنازه و مجالس ختمی برگزار کنیم و یا می توان برای آخرین بار با بیمار خود خداحافظی کرد! یا دورهمی های گذشته را داشته باشیم ! از یک طرف با این بی توجهی ها روبرو هستیم و از طرف دیگر با کنش های جامعه در گیریم!عجب هلهله و غوغای در شهرها برپاست! برخی از مردم خیلی راحت و ریلکس مشغول گشت و گذار در شهرها بوده و خیلی از مغازه داران و بازاریانی که نمی بایست مغازه خود را باز کنند، باز هستند!

بر اساس آمار راهور و جمعیت هلال احمر با افزایش مسافرت ها روبرو هستیم! به رغم همه هشدارها ، چالش ها، مشکلات پیرامونی و مرگ صدها و ابتلای هزاران نفری هنوز خیلی از مردم کرونا را جدی نگرفته و با جان و مال خود و اطرافیانشان بازی می‌کنند و مشغول گشت و گذار شهری بوده و ترافیک های چند کیلومتری در خیابان ها و جاده ها ایجاد کرده و یا در سفر و گردش بسر می برند!

اما اینها تنها تمام ماجرا نیست ؛ بلکه مشکل دیگر در این حوزه نگاه برخی از مدیران به موضوع کروناست که ناهماهنگی و موازی کاری برخی از ارگان ها در مدیریت بحران و ستاد مبارزه با کرونا و نبود برنامه ریزی بهتر ، قوی تر و منسجم تر با این بیماری مرگ آورست و انگار با کرونای که هر روز جان دهها نفر را می گیرد و در شرایط تحریم و مشکلات موجود هزاران مشکل برای نظام و حاکمیت ایجاد نموده ، انگار تعارف داریم و صرفا باید با بخشنامه و دستورالعمل این جنگ را مدیریت کنیم ؛ در حالی که با نگاهی به حوزه مدیریت بحران ها در کتاب های علمی و دانشگاهی و در هیچ جای دنیا ، در زمان جنگ و بحران، با بخشنامه به خط مقدم جنگ نرفته و با تعارف ، خواهش ، تمنا و بدون فشار و راهبرد وارد میدان جنگ نمی شوند!

بدون شک ؛ در شرایط فعلی باید تعارفات را کنار گذاشت ؛ و پیشنهاد می شود یا مدیریت مبارزه با کرونا را به استان ها واگذار کنند و یا اگر قرار است بصورت متمرکز مدیریت شود درخواست می گردد بجای درگیر شدن چند ماهه با این بحران، با یک طرح و اقدام ضرب الاجل چند فوریتی در یک مدت مشخص و با استفاده از قوه قهریه ، تعطیلی بازارها ، ساماندهی و کنترل شدید ورودی شهرها و در صورت لزوم قرنطینه شهرها ، تصویب طرح های حمایتی و بخشودگی ها اداری و خدماتی ، ممنوعیت تردد و سفر ، افزایش جریمه های عبور و مرور و درصورت لزوم ممنوعیت اجتماعی ، تهیه بسته های حمایتی برای اقشار محروم و کم برخوردار و تقویت همگرایی بین ادارات و سازمان های عضو ستاد مبارزه با کرونا و فرهنگسازی هدفمند و نظام‌مند هر چه زودتر در دستور کار قرار گرفته و در نهایت با تسریع در غربالگری، تقویت همگرایی رسانه ای و بسیج همگانی، افزایش آگاهی های عمومی با استفاده از طرح های میدانی و منطقه ای و مردم نیز با رعایت همه نکات بهداشتی و هشدارها بتوان این زنجیره انتقال را در جای قطع کرد و گرنه خسارات جبران ناپذیرتری بر پیکر بی جان جامعه در حوزه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی وارد خواهد ساخت و باید کماکان منتظر مرگ عزیزان این سرزمین ، درگیر شدن همه توان مدیریتی کشور و حاکمیت و صرف هزینه های میلیاردی در ماه‌های آتی باشیم.

  • کارشناس علوم ارتباطات و حقوق عمومی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست