اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : در حالیکه رییس جهاد کشاورزی آذربایجان غربی امیدوار است امسال گندم مازاد بر نیاز کشاورزان توسط مراکز خرید دولتی خریداری شود،عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی از کاهش ۵۰ درصدی تحویل گندم به سیلوهای دولتی خبر می دهد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی مجموع گندم خریداری شده به صورت تضمینی در استان را ۱۷۱ هزار تن اعلام کرده و می گوید: تاکنون ۷۲۰ میلیارد ریال بابت خرید ۱۶۱ هزار تن گندم خوراکی از زارعین توسط ۶۳ مرکز خرید دولتی و ۱۰ هزار تن گندم بذری توسط  هفت شرکت تولید و فرآوری بذر در استان به حساب گندم‌کاران واریز شده است.

رسول جلیلی معتقد است؛  به علت بارش‌های مطلوب بهاره احتمال افزایش ۳۰ درصدی تولید محصول گندم نسبت به سال گذشته وجود دارد و پیش‌بینی می‌شود ۷۰۰ هزار تن گندم در سطح آذربایجان‌غربی تولید و بیش از ۶۰۰ هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان توسط مراکز خرید دولتی خریداری شود.

او ادامه می دهد: بیشترین میزان خرید گندم تاکنون از مراکز خرید در شهرستان‌های نقده، بوکان، مهاباد و ارومیه انجام شده است و خرید تضمینی محصولات کشاورزی با توجه به وضعیت موجود بازار و سیاست‌های اتخاذ شده از سوی دولت همه ساله با هدف حمایت از کشاورزان و تولید کنندگان و جلوگیری از متضرر شدن فعالان این بخش انجام می‌شود.

خبرهای خوبی از خرید دولتی گندم وجود ندارد/ تهدید خودکفایی گندم

اما عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در خصوص خرید تضمینی گندم، به خانه ملت می گوید: از بیشتر استان‌های کشور در زمینه خرید گندم توسط دولت خبرهای خوبی دریافت نمی‌کنیم، بر اساس آمارهایی که به نمایندگان رسیده برخی از سیلوها تا کنون ۵۰درصد میزان گندم خریداری شده سال گذشته را خرید کرده‌اند.

محمودزاده اضافه می کند: دولت کاهش میزان تحویل گندم به سیلوها را به واسطه تغییر فصل برداشت می‌داند اما اینگونه نیست، در واقع پایین بودن قیمت خرید تضمینی گندم باعث شده تا بسیاری از کشاورزانی که در سال‌های گذشته اقدام به کشت گندم می‌کرده‌اند، تغییر کشت دهند و این موضوع تهدید جدی برای خودکفایی است.

او تاکید می کند: با ادامه روند کنونی در سال آینده با کاهش تولید گندم مواجه می‌شویم و در صورت کاهش تولید گندم دولت مجبور می‌شود کمبود موجود در بازار را با قیمت ۴ هزار تومان از کشورهای دیگر وارد کند.

ممنوعیت خروج گندم به خارج از استان/ عدم تحویل به سیلو و راهیابی به بازار آزاد

کارشناسان دلیل کاهش میزان خرید گندم توسط بخش دولتی، پایین بودن قیمت آن را در مقایسه با سایر محصولات می دانند و این امر موجب شده تا تعداد زیادی از تولیدکنندگان گندم تولیدی خود را به منظور خوراک دام استفاده ‌کنند.

نماینده مهاباد در مجلس شورای اسلامی در این خصوص بیان می کند: خریداران بخش خصوصی گندم را به قیمت ۲ هزار و ۱۰۰ تومان خریداری می‌کنند و تحویل سیلو نمی‌دهند و آنها گندم خریداری شده را در بازار آزاد به کارخانه‌ها تولید ماکارونی تحویل می‌دهند.

وی با بیان اینکه این احتمال وجود دارد تا بخشی از گندم تولیدی کشور قاچاق شود، تصریح کرد: سال گذشته به دولت و وزارت جهاد کشاورزی و شورای اقتصاد در زمینه قیمت خرید تضمینی گندم هشدارهای بسیار زیادی دادیم زیرا قیمت یک هزار و ۷۰۰ تومانی تعیین شده تهدیدی برای خودکفایی در زمینه گندم می‌شود، در حال حاضر شاهد هستیم که در بسیاری از سیلوهای خرید گندم به نصف رسیده است.

با توجه به اینکه خروج گندم از شهرهای استان‌های مرزی از جمله آذربایجان‌غربی ممنوع است و کشاورزان با مدنظر قرار دادن این امر، گندم خود را تحویل سیلوهای استان دهند، در همین خصوص رییس جهاد کشاورزی استان نیز تاکید می کند: خروج گندم به خارج استان ممنوع بوده ولی در صورت مجوز از شرکت غله و خدمات بازرگانی استان بلامانع است و در این راستا با همکاری نیروهای انتظامی و سایر مراجع نظارتی استان از قاچاق گندم توسط افراد سودجو و فرصت طلب جلوگیری می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست