اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : مدیردفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: مطالعات طرح انتقال آب از وان ترکیه به دریاچه ارومیه در حال پایان است و سعی می‌شود که آب از محل درون حوضه تامین شود.

مسعود تجریشی می گوید: برای احیای دریاچه ارومیه، در ادبیات مدیریتی پنل A و Bمطرح است، پنل A به این صورت است که بتوان از محل صرفه‌جویی و اقدامات ستاد احیای دریاچه و همچنین بارش های مطلوب، دریاچه را به سمت احیای کامل سوق داد.

او اضافه می کند: با توجه به اینکه در آینده معلوم نیست که با چه خطراتی رو به رو هستیم و مطالعاتی حاکی از افزایش یک و نیم درجه سانتی‌گرادی دمای هوا و به تبع افزایش تبخیر و نیاز آبی است. لذا با افزایش جمعیت، افزایش سطح زیرکشت  و نیاز آبی نیز شکل می گیرد.

تجریشی ادامه می دهد: بنابراین باید به عنوان یک پنلبه وان ترکیه نگاه کرد یعنی اگر خطرات شدید اقلیمی در آینده وجود داشته باشد، یکی از نگاه‌ها انتقال از وان می‌تواند باشد.

مدیردفتر برنامه‌ریزی ستاد احیای دریاچه ارومیه بیان می کند: مطالعات طرح انتقال آب از وان ترکیه به دریاچه ارومیه در حال پایان است و سعی می‌شود که آب از محل درون حوضه تامین شود اما به این خاطر که در روی میز آیندگان و تصمیم‌گیران تمامی گزینه‌ها وجود داشته باشد، مطالعات وان را به پایان رسانده و اگر حاکمیت صلاح دانست می‌تواند مذاکراتی را با طرف ترک انجام بدهد.

 تابستان امسال مؤسس نخستین سمن ایرانی در سازمان ملل متحد نیز از تأیید انتقال آب از دریاچه وان ترکیه به دریاچه ارومیه توسط چهار دانشگاه بین المللی خبر داد و گفت: این موضوع هیچ مشکل زیست محیطی ندارد. هم اکنون طرح مطالعاتی آن آماده است و استاندار آذربایجان غربی نیز پس از مطالعه آن قول مساعد داد تا برای اجرای آن با رئیس جمهوری وارد مذاکره شود.

بر اساس این مذاکرات، طرف ترکیه ای و وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران از طرح انتقال آب از وان به دریاچه ارومیه استقبال کرده‌اند، همچنین طرف ترکیه ای نیز خواستار احداث یک نیروگاه برق آبی در مسیر این خط انتقال است تا انرژی حاصل از آن به ترکیه منتقل شود.

به گفته افشار، مؤسس نخستین سمن ایرانی در سازمان ملل متحد؛ برای اجرای این طرح حتی به یک ریال بودجه دولتی نیاز نیست و ترکیه در قبال انرژی تولیدی، تمامی اقدامات اجرایی این خط انتقال را انجام می‌دهد. طبق برنامه ریزی انجام شده، طرح خط انتقال آب از وان به دریاچه ارومیه طی یک سال می‌تواند به بهره برداری برسد و در مدت سه سال منجر به احیای کامل نگین آبی آذربایجان شود.

به گزارش کردپرس، دو سال پیش اما مدیردفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه از نبود برنامه و طرح ستاد احیای دریاچه ارومیه برای انتقال آب دریاچه وان به دریاچه ارومیه خبر داده بود.

در آن زمان تجریشی در گفت و گو با  آب ایران، اظهار کرد: با توجه به این که قرار بود هر اقدامی که می تواند به دریاچه ارومیه کمک کند، حتی اگر ستاد مخالف آن بود، مطالعاتش انجام شود، مطالعه انتقال آب از دریاچه وان ترکیه به دریاچه ارومیه نیز انجام شده است که شامل مطالعات شیمیایی، زیست محیطی، بیولوژیکی و فنی است.

رییس کارگروه علمی ستاد احیای دریاچه ارومیه تاکید کرد: نتایج این مطالعه مشخص شد و در مطالعه شیمیایی به این جمع بندی رسیدیم که این انتقال آب به صلاح نیست.

گفتنی است؛ خبرگزاری کردپرس، تابستان امسال در گزارشی  به (صفر تا صد ماجرای انتقال آب دریاچه وان ترکیه به دریاچه ارومیه +کلیک کنید) پرداخته بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست