اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : آذربایجان غربی از جمله استانهای موفق در حوزه صادرات بوده که طی سال های اخیر حتی ارقامی بیش از ۲میلیارد دلار را در این حوزه تجربه کرده و امسال هم با وجود شیوع کرونا، بسته شدن مرزها و تحریم، این موفقیت ادامه یافته و در ۹ ماه ۱.۷ میلیارد دلار صادرات به نام این استان ثبت شده است.به گزارش ایرنا، آذربایجان غربی از استان‌های مرزی کشور به شمار می‌رود که یکی از مهمترین ظرفیت های موجود در آن، به تجارت بین المللی به ویژه با کشورهای همسایه نظیر ترکیه، عراق و جمهوری خودمختار نخجوان برمی‌گردد.

این استان طی سال های طولانی گذشته، محلی و ممرّی برای عبور ترانزیتی، صادراتی و وارداتی اقلام مختلف در کشور بوده که تردد هزاران دستگاه تریلی و کامیون در جاده‌های این استان، گواهی بر این مدعاست.

طی سال های اخیر، رونق قابل توجهی را در صادرات اقلام مختلف تولیدی درون استانی آذربایجان غربی شاهد بودیم و با نگاه بلند دولت تدبیر و امید، روز به روز بر رونق صادرات در این استان افزوده شد و حتی میزان صادرات در سال گذشته با وجود یک ماه درگیری با شیوع بیماری کووید ۱۹ به رقم بی سابقه یک میلیارد و ۸۵۰ میلیون دلار رسید.

امسال بسیاری از کارشناسان به علت شیوع بیماری کووید ۱۹، از تحقق صادرات نظیر سال گذشته و البته سال ۱۳۹۷ از آذربایجان غربی اظهار ناامیدی می‌کردند و کاهش میزان صادرات را محتمل می‌دانستند ولی این امر با تلاش مسوولان حوزه های مختلف صادراتی و البته مدیران بخش خصوصی و تجار برعکس شد و در ۹ ماه سال جاری، میزان صادرات به رقمی نزدیک به یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار رسید که بسیار قابل توجه بود.

افزایش ۳۸ درصدی ارزش صادرات از آذربایجان‌غربی

معاون امور بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: در ۹ ماهه امسال، یک میلیارد و ۶۹۱ میلیون دلار کالا از این استان صادر شده که ۳۸ درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است.

محمد دهقان افزود: در این مدت ۸۰۴ هزار تن کالا از گمرک ها و بازارچه های مرزی آذربایجان غربی صادر شده که در این خصوص، شاهد کاهش ۱۰ درصدی میزان صادرات نسبت به مدت مشابه سال گذشته بوده ایم.

وی اضافه کرد: عمده کالاهای صادراتی از این استان به کشورهای خارجی طی سال جاری شامل فرش، کف پوش، لوازم خانگی، رب گوجه، هندوانه، آب سیب، سیب درختی تازه، خرما، انگور تازه، سیمان، سنگ گرانیت، کلر، محصولات کشاورزی و مبل بوده است.

معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی گفت: عراق، ترکیه، افغانستان، جمهوری آذربایجان، پاکستان، روسیه، رومانی، آلمان و سوریه ۱۰ کشور اول مقصد صادرات از آذربایجان غربی هستند.

دهقان اظهار امیدواری کرد که با توجه به بهبود وضعیت مرزها در خصوص شیوع بیماری کووید ۱۹، میزان صادرات از استان در سه ماهه آخر سال افزایش یابد.

این آمار در حالی بود که تردد مسافر در مرزهای آذربایجان غربی ۹۴ درصد کاهش یافته و حتی حدود سه ماه از سال، بزرگترین مرز تجاری استان یعنی مرز بازرگان، به خاطر شیوع کرونا، تعطیل بود.

این مرز که از اواسط خرداد امسال با رایزنی مسوولان تجاری ایران و ترکیه بازگشایی شد، هرچند رونق گذشته را به همان علت شیوع بیماری کووید ۱۹ پیدا نکرد، اما رفته رفته در مسیر توسعه صادرات و تجارت بین الملل قرار گرفت.

افزایش ۳۱ درصدی ارزش صادرات از گمرک بازرگان 

مدیرکل گمرک بازرگان گفت: از زمان فعالیت مجدد گمرک (اواسط خرداد امسال) تا پایان آذر امسال ارزش ریالی کالاهای صادراتی از این مرز رسمی، ۳۱ درصد رشد داشته است.

مجتبی بازگیر اظهار داشت: از آغاز فعالیت مجدد این مرز که اواسط خرداد امسال بود، تاکنون ۷۹ هزار و ۶۳۹تن انواع کالاها از طریق این مرز صادر شده است که از لحاظ وزنی هنوز ۳۹ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال گذشته وجود دارد.

وی اضافه کرد: عمده کالاهای صادراتی از طریق این مرز شامل محصولات پتروشیمی، محصولات گیاهی و کشاورزی، سنگ و فرآورده ها، اشیای سرامیکی و شیشه ای، قراضه و ضایعات آهن و فولاد و محصولات نساجی بوده است.

مدیرکل گمرک بازرگان با بیان اینکه صادرات سایر گمرکات از این مرز نیز از لحاظ دلاری ۳۴ درصد رشد دارد، افزود: ۵۹۱ هزار و ۴۲ تن کالا به ارزش سه میلیارد و ۵۵۵ میلیون و ۳۶۸ هزار دلار از طریق این گمرک صادر شده است.

بازگیر، عمده کالاهای صادراتی سایر گمرکات را وسایل مکانیکی و قطعات آنها، ماشین آلات و دستگاه‌های برقی، مصنوعات از چدن آهن یا فولاد، مواد پلاستیکی، عصاره رنگ و مرکب، وسایل نقلیه زمینی، پارچه، مصنوعات گلدوزی و قلاب دوزی، الیاف سنتتیک یا مصنوعی غیر یکسره، آلومینیوم و کائوچو برشمرد و بیان کرد: در این رابطه ۱۱ هزار و ۳۵۰ اظهار نامه صادرشده است که ۵۱ درصد کاهش داشته است.

البته این روند رو به رشد صادراتی تنها مختص به مرز بازرگان در آذربایجان غربی نبود و مرز رازی خوی که این استان را به بزرگترین استان شرق کشور ترکیه به نام “وان” متصل می کند، نیز مشمول این افزایش صادرات با وجود شیوع بیماری کووید ۱۹ بود.

رشد ۱۶۴ درصدی صادرات از گمرک خوی در مرز ترکیه

رییس گمرک خوی گفت: از ابتدای امسال تا پایان ۹ ماهه، ۴۲ میلیون و ۴۵۰ هزار دلار کالا از این شهرستان صادر شده که ۱۶۴ درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است.

حجت چاوشی افزود: در این مدت ۳۱ هزار و ۳۳۵ تن کالا از گمرک خوی صادر شده که افزایش صورت گرفته نسبت به سال گذشته در این بخش نیز ۶۴ درصد بوده است.

وی در خصوص تعداد اظهارنامه های صادراتی ارائه شده در گمرک خوی طی سال جاری اظهار کرد: امسال ۴۵۴ اظهارنامه در این بخش صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل هفت درصد افزایش دارد.

رییس گمرک خوی اضافه کرد: عمده کالاهای صادراتی از این گمرک به خارج از کشور شامل ایزوگام، تخم کدو آجیلی و بیسکویت بوده است.

چاوشی ادامه داد: عراق، ترکیه و جمهوری آذربایجان از جمله کشورهای مقصد صادرات صورت گرفته طی سال جاری از مبدا خوی هستند.

وی اظهار امیدواری کرد که با توجه به بهبود وضعیت مرزها در خصوص شیوع بیماری کووید ۱۹، میزان صادرات از خوی در سه ماهه آخر سال افزایش یابد.

صادرات ریلی از ایران به ترکیه ۳۸ درصد بیشتر شد

سرپرست اداره کل راه آهن آذربایجان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: میزان صادرات ریلی طی ۹ ماه نخست امسال از ایران به ترکیه ۳۸ درصد رشد یافته که این صادرات تنها از مرز ریلی رازی صورت می گیرد.

محمدرضا قربانی افزود: در حالی که سال گذشته ۸۰ هزار و ۸۹۷ تن کالا به صورت ریلی به ترکیه صادر شده بود، امسال این رقم به حدود ۱۱۱ هزار و ۵۰۰ تن رسیده که بی سابقه است.

وضعیت مرزهای سرو، پلدشت و تمرچین پیرانشهر نیز وضعیتی نظیر این ۲ مرز را دارد.

امیدواری ها برای رسیدن به رقم بی سابقه ۲ میلیارد دلاری طی سال جاری در حوزه صادرات از آذربایجان غربی با توجه به رقم بسیار مناسب در ۹ ماه گذشته افزایش یافته و انتظار می رود با فروکش کردن وضعیت قرمز شیوع کرونا هم در ایران، هم در ترکیه و هم در عراق و کشورهای دیگر حوزه های صادراتی ایران، میزان صادرات در سال آینده نیز نظیر امسال افزایشی بوده باشد.

این امر با توجه به وجود ۹ گمرک، پنج پایانه مرزی و بهره مندی از ۲۳ درصد پایانه های مرزی کشور در این استان دور از دسترس نیست و البته هدف گذاری مسوولان عالی رتبه استانی در خصوص سرمایه گذاری در زیرساخت های مرزی نیز عاملی دیگر در رشد صادرات این استان در دوران پساکرونا خواهد بود.

آذربایجان غربی ۹۶۷ کیلومتر مرز مشترک با سه کشور عراق، ترکیه و جمهوری آذربایجان از طریق جمهوری خودمختار نخجوان دارد و سالانه میلیاردها دلار کالا از این مرزها صادر و وارد می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست