اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : مدیر شبکه بهداشت و درمان مهاباد گفت: استفاده از آب آلوده یکی از چشمه های تامین کننده آب مصرفی روستای «دریاس» موجب مسمومیت تعدادی از اهالی این روستا و بستری شدن تعدادی از کودکان در بیمارستان امام خمینی (ره) این شهرستان شد.

سامرند مرزنگ افزود: منبع این آلودگی در پی بروز مواردی از بیماری روده ای و گوارشی در بین تعدادی از دانش آموزان و اهالی روستا شناسایی شد.

وی اضافه کرد: پس از بررسی های میدانی مشخص شد که یکی از چشمه های تامین کننده آب آشامیدنی روستا دارای آلودگی میکروبی بوده است و بلافاصله با هماهنگی های بین بخشی نسبت به قطع و خارج کردن چشمه از شبکه آبرسانی روستا اقدام شد.

وی بیان کرد: هم اکنون مشکل خاصی در این زمینه وجود ندارد و نظارت بر کنترل کیفی آب شرب این روستا تشدید شده است.

به گفته برخی از منابع از بیمارستان امام خمینی (ره) هم اکنون ۱۲ نفر از اهالی این روستا که بیشتر آنان کودکان و دانش آموزان هستند، تحت مراقبت و درمان قرار دارند.

برخی منابع محلی از روستای دریاس نیز به ایرنا گفتند که تاکنون بیش از ۲۰ دانش آموز دختر و ۴۰ دانش آموز پسر مقطع ابتدایی این روستا دچار علایم مسمومیت شدند اما از بین آنان تعدادی که دارای علایم شدید مسمومیت بودند به مراکز بیمارستانی مراجعه کردند.

روستای دریاس در ۱۵ کیلومتری شمال مهاباد و در مسیر جاده مهاباد – ارومیه واقع است./ ایرنا

توضیحات جلال محمودزاده نماینده مردم مهاباد در مجلس در خصوص علت بیماری روستای «دریاس»

نماینده مهاباد در مجلس شورای اسلامی گفت: دلیل اصلی بیماری ناشناخته در روستای «دریاس» از توابع مهاباد هنوز قطعی نشده و اکیپ اعزامی از تهران مستقرشده تا نتیجه نهایی را اعلام کند.

Image result for ‫جلال محمودزاده‬‎

جلال محمودزاده نماینده مهاباد در م[لس شورای اسلامی در گفت و گو با کردپرس گفت: به دلیل وجود بیماری ناشناخته در روستای دریاس از توابع شهرستان مهاباد که در ابتدا علایم آن در کودکان پیدا شد و تعدادی از آنها در بیمارستان بستری شدند از وزیر بهداشت درمان و آموزش و پزشکی و مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور درخواست کردیم تا جهت اعزام سریع پزشکان متخصص و بازرسان آبفای کشور جهت بررسی وضعیت بیماران و آب شرب روستای دریاس و اعلام نتیجه اقدام نمایند.

وی ادامه داد: بدین منظور وزیر بهداشت درمان و آموزش و پزشکی دستور داد تا اکیپی از تهران از دو وزارتخانه نیرو و بهداشت به روستای دریاس مهاباد مراجعه کنند تا دلیل نهایی این بیماری را مشخص و اعلام کنند.

محمودزاده با اشاره به تعداد افراد مبتلا به بیماری در این روستا گفت: در حال حاضر ۸۰ تا ۸۵ نفر به دلیل مسمومیت به بیمارستان مراجعه کرده اند که از این تعداد حدود ۳۰ نفر به دلیل دردهای شکمی بستری شده‌اند که وضع عمومی آنها رو به بهبود گزارش شده است.

نماینده مهاباد در خصوص علت این بیماری ناشناخته گفت: هرچند اطلاعات اولیه در خصوص این بیماری ناشی از مسمومیت بر اثر استفاده از آب شرب آلوده اعلام شده اما هنوز این مسئله قطعی نشده است و اکیپ اعزامی از تهران مقرر شده تا نتیجه نهایی را اعلام کند.

وی افزود: از اداره کل بهداشت و درمان استان نیز درخواست کردیم اکیپی از پزشکان و کارشناسان را به این روستا ارسال کنند که در بررسی‌های روز گذشته این کارشناسان اعلام شد که منبع آب این روستا که از دو چشمه و یک چاه تامین می شود، آلودگی یکی از چشمه ها به دلیل نشت فاضلاب به داخل آن بوده است.

وی در خصوص اقدامات انجام گرفته در دریاس گفت: جهت پیشگیری از این موضوع اکیپ بهداشت موفق شدند دو آمبولانس را در روستا مستقر کنند تا در صورت مشاهده موردی خاصی افراد بیمار را در سریع‌ترین زمان ممکن به بیمارستان مهاباد برسانند.

محمودزاده ادامه داد:همچنین منبع چشمه آلوده از مدار خارج شده و سعی شده تا از چاه آبی که در پایین دست روستا قرار دارد برای تامین آب شرب به دریاس استفاده شود و برای منازل دوردست روستا نیز به وسیله تانکرهای حمل آب آبرسانی انجام می شود و در حال حاضر این مسئله کنترل شده است.

وی اظهار داشت: رییس دانشگاه علوم پزشکی استان اعلام کرده که مسمومیت با آب آلوده علایمی مانند دردهای شکمی دارد که دوره پنهان ۳ تا ۴ روزه دارد و با درمان و مراقبت های پزشکی برطرف می شود.

نماینده مهاباد تاکید کرد: استاندار و فرماندار شهرستان مهاباد نیز در تلاشند و دستور داده‌اند تا همه جوانب امدادرسانی سنجیده شود و در مواقع لزوم اکیپ های امداد رسانی بتوانند به بهترین نحو خدمات ارائه کنند.

وی تصریح کرد: در کوتاه مدت اکیپ وزارت نیرو در خصوص این مسئله راهکارها لازم را انجام خواهد داد. همچنین در بلند مدت در نظر داریم تا از تصفیه خانه قدیم مهاباد که تا دو ماه دیگر از مدار خارج می شود برای تصفیه آب شرب ۱۳۲ روستای مهاباد با اعتبار اولیه ۷ میلیارد تومان استفاده شود که با انجام این پروژه این دغدغه و نگرانی ها در خصوص سلامت آب شرب روستایی برطرف خواهد شد و آب سالم از مخزن تصفیه خانه مهاباد در اختیار روستاییان قرار می گیرد.

گفتنی است؛ در ۵ روز اخیر حدود ۶۰ نفر از اهالی روستای دریاس مهاباد به دلیل مسمومیت و دردهای شکمی به مراکز درمانی و بیمارستان مهاباد مراجعه کرده بودند که این تعداد تا دیشب به ۸۵ نفر رسیده است. فرماندار مهاباد نیز امشب از بیماران بستری شده روستای دریاس در بیمارستان عیادت و بازدید کرد./کردپرس

توضیحات دکتر انتظار مهدی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان در خصوص مشکل روستای دریاس مهاباد

دکتر رسول انتظار مهدی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی در خصوص بیماری روده ای در روستای دریاس مهاباد و در گفتگویی با پایگاه خبری وب دا گفت : روستای دریاس در ۱۰ کیلومتری شمال مهاباد(مسیر مهاباد به ارومیه) واقع شده دارای۶۷۶ خانوار(۲۸۵۹ نفر جمعیت) و دارای خانه بهداشت میباشد. روستا تحت پوشش مرکز خدمات جامع سلامت روستایی قم قلعه قراردارد. این مرکز دارای پزشک خانواده بیتوته نیز میباشد. آب شرب روستا از طریق دو چشمه بهسازی شده و یک چاه آب تامین و پس از پمپاژ به مخزن ۳۰۰ مترمکعبی وارد شبکه آب رسانی میشود.

http://www.webda.umsu.ac.ir/uploads/thumbnails/thum-ea7f726346d3b043984-qqq_90537.jpg

 

وی افزود: بدنبال گزارش مواردی از بیماری گوارشی(اسهال حاد) درروز دوشنبه مورخه ۳۰ مهر ماه ۱۳۹۷ به تعداد ۵ مورد دانش آموز ، ضمن پیگیری منبع آلودگی، اکیپ معاونت بهداشت دانشگاه به منطقه اعزام و به همراه کارشناسان و مدیران مرکز بهداشت ، محل مورد ارزیابی کارشناسی قرار میگیرد.

دکتر انتظار مهدی افزود: بررسی های محیطی و ارزیابی ها نشان داد که در اثر :
۱-سابقه بارندگی نسبتا شدید در چند روز گذشته
۲-بالا بودن سطح آبهای زیر زمینی روستا
۳- پایین بودن کلر باقیمانده علیرغم افزایش سطح کلر زنی (کلر خواهی بالا)

ظن آلودگی آب شرب را تقویت و از آب خام یکی از چشمه ها نمونه برداری میکروبی انجام می گیرد و درارزیابی های بعدی مشخص گردید ترکیدگی در شبکه آب وجود دارد. با توجه به کشف آلودگی آب چشمه با E.Coli درروز چهارشنبه ، این چشمه از مدار آب رسانی خارج می گردد و روز پنجشنبه اکیپ آب و فاضلاب روستایی در روستا مستقر و اقدامات متعددی بمورد اجرا گذاشته شد.

دکتر انتظار مهدی در خصوص عامل بیماری گفت: عامل بیماری شیگلا سونئی گزارش گردیده که از نظر اپیدمیولوژیکی راه انتقال آن Fecal-oral ( مدفوعی – دهانی) بوده و بعلت نقص در سیستم تصفیه آب می تواند اپیدمی شود. بیماری در گذشته ها در فصول گرم دیده می شد ولی امروزه در پاییز و زمستان شیوع بیشتری دارد و عمدتا در سنین کودکی دیده میشود. دوره کمون ( نهفتگی ) بیماری ۷۲-۳۶ ساعت بوده و دارای علایم بالینی اسهال(خود محدود شونده ولی تداوم تا ۴-۳ روز)، معمولا بدون تب و درد شدید شکمی می باشد. در برخی موارد شدید بیماری، اسهال ، تب بالا بوده و سردرد و استفراغ هم دیده میشود ودر ۲۵ درصد تشنج هم بروز می کند.

این مقام مسئول در ادامه گفت: اقدامات محیطی بعمل آمده توسط آبفار در حضور کارشناسان و مدیران آبفار استان و مرکز بهداشت استان و ادارات متناظر شهرستان عبارتند از:
۱- حذف دو چشمه آب روستا از مدار شبکه
۲- نصب کلریناتور گازی روی اتاقک پمپاژ آب به مخزن
۳-تامین آب شرب روستا صرفا از چاه عمیق
۴- شستشوی مخزن آب روستا
۵- آبرسانی به روستا توسط تانکر های آب رسانی با کلر باقیمانده مطلوب در محل توزیع
۶- ترمیم شکستگی در شبکه توزیع(یک مورد)

🔹دکتر انتظار مهدی سایر اقدامات را به شرح زیر بیان کرد:

-آموزش مردم ، دانش آموزان و مدیران دو شیفت مدرسه جهت رعایت مبانی بهداشت فردی-
-هماهنگی با دهیار و ماموستای روستا، هماهنگی شهرستانی، اطلاع رسانی و تاکید بر -عدم استفاده از آب چشمه وسط روستا
-عدم استفاده از آب لوله تا ۱۰ دقیقه بعداز سوپرکلریناسیون
-تشدید کنترل کیفی آب شرب
-تشدید کنترل بهداشت مواد غذایی در مراکز تهیه و توزیع روستا
-تاکید بر اهالی مبنی برعدم استفاده از آب چشمه های داخل روستا

🔹دکتر انتظار مهدی در پایان خاطر نشان کرد که این بیماری با اقدامات انجام یافته کاملا تحت کنترل می باشد .

نشت فاضلاب به داخل چشمه ها موجب مسمومیت اهالی روستای دریاس است

🔸نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت و گو با ایرنا با اشاره به مشخص شدن جواب آزمایش های کنترل کیفی آب، گفت: نشت فاضلاب به داخل این چشمه ها موجب مسمومیت اهالی روستای دریاس شده است.

🔸جلال محمودزاده افزود: پس از قعطی شدن علت حادثه، مسیر تداخل فاضلاب به داخل چشمه توسط اکیپ های بهداشت و درمان مسدود شده و اکنون اقدامات شست و شوی لوله های آب در حال انجام است.

🔸محمودزاده یادآور شد: ۲ اکیپ فوریت های پزشکی با چهار پزشک و دستیار در داخل روستا برای اعزام به موقع مسموم شدگان احتمالی مستقر هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست