اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : مدیر کل دفتر نظارت بر بهداشت و کیفیت آب شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: علت آلودگی آب روستای دریاس در دست بررسی است و هنوز دلیل آن مشخص نشده است.

در خصوص بررسی مشکل روستای دریاس مهاباد، مدیر کل دفتر نظارت بر بهداشت و کیفیت آب و فاضلاب کشور، از مشخص نبودن علت آلودگی آب این روستا خبر داد، اما سرپرست شرکت آب و فاضلاب روستایی آذربایجان‌غربی بر ادعای خود مبنی بر استفاده مردم روستا از دو چشمه خارج از نظارت شبکه پافشاری می کند.

کوشیار اعظم واقفی مدیر کل دفتر نظارت بر بهداشت و کیفیت آب و فاضلاب کشور، امروز در جمع خبرنگاران گفت: هم اکنون بررسی آب دو چشمه روستای دریاس انجام شده است، اما علت آلودگی آب روستای دریاس هنوز مشخص نیست.

واقفی ادامه داد: همکاران شرکت آب و فاضلاب به طور روزانه کار کلرسنجی و نمونه برداری را انجام می دهند. با وجود همه پیش بینی های انجام شده، احتمال وجود آلودگی در آب وجود داشته و به همین سبب، نمونه برداری به صورت مکرر انجام می‌شود.

وی با اشاره به رویدادهای مشابه این مورد در سایر روستاهای کشور افزود: با توسعه روستاها، چشمه ها نیز آلوده شده و در مناطق دیگر کشور نیز این موارد به واسطه استفاده از چشمه ها روی داده است.علاوه بر آن در شرایط وقوع چنین حوادثی،  تعداد  نمونه برداری‌ها افزایش یافته و در این شرایط باید بهداشت شخصی بیش از پیش رعایت شود.

واقفی با تاکید بر اینکه نباید از منابع آب نامطمئن استفاده شود، گفت: منابع غذایی نیز می‌تواند باعث آلودگی شده و این بررسی ها در حال انجام است و هم اکنون در حال بررسی ریشه اصلی این موضوع بوده و فعلا نمی توان گفت که علت دقیق آلودگی چشمه چه چیزی بوده است.

پیشتر نماینده مهاباد در مجلس در گفت و گو با کردپرس ضمن رد ادعای آبفای استانی مبنی بر مسمومیت مردم بر اثر آلودگی چشمه های خارج از شبکه آبرستانی روستا گفت: آلودگی مربوط به یکی از چشمه‌هایی است که در خط انتقال آب شرب روستایی و تحت کنترل آبفای روستایی  قرار داشته است. از این رو آبفای روستای به دلیل عدم نظارت و کنترل کافی بر مسئله سلامت آب آشامیدنی روستا مقصر شناخته می‌شود.

محمودزاده تاکید کرد: از مدیر کل بازرسی استان درخواست کردیم تا از بعد قضایی به این مسئله وارد شوند تا از نزدیک در این مورد تحقیق کنند و با کسانی که سهل انگاری و کم کاری کرده‌اند برخورد شود.

اما امروز نیز در جریان بازید بازرسان وزارت نیرو از بیماران روستای دریاس، سرپرست شرکت آب و فاضلاب روستایی آذربایجان‌غربی باز هم بر مقصر جلوه دادن مردم روستا در استفاده از ۲ دهنه چشمه خارج از شبکه تاکید کرد.

علیرضا رضوی دراین خصوص در جمع خبرنگاران گفت: در این روستا در مجموع چهار دهنه چشمه و یک حلقه چاه وجود دارد که آب شبکه شرب آن از یک حلقه چاه و ۲ دهنه چشمه تامین شده و به صورت بهداشتی و با رعایت کامل ضوابط لازم کلرزنی و در شبکه آب این روستا تزریق می‌شود.

سرپرست شرکت آب و فاضلاب روستایی آذربایجان‌غربی افزود: متاسفانه برخی از ساکنان این روستا آب شرب مورد نیاز خود را از ۲ دهنه چشمه به نام‌های مسجد دریاس و پیرمیکائیل که هیچگونه نظارتی بر سلامت آب آنها وجود ندارد و کاملا خام است، تامین می‌کرده‌اند.

وی تصریح کرد: هم اکنون برای اطمینان خاطر به اهالی روستا توصیه شده است تا اطلاع ثانوی از آب لوله کشی استفاده نکرده و با توجه به اینکه به علت واگیردار بودن این بیماری از فردی به فرد دیگر انتقال یافته است باید بهداشت فردی را رعایت کرده تا بیماری فروکش کند.

گفتنی است، در پی مسمومسیت اهالی روستای دریاس از توابع مهاباد، جلال محمود زاده نماینده مهاباد بابت اتفاق روی داده از اهالی دریاس معذرت خواهی کرد.

او جهت بررسی دقیق این موضوع بازرسان کشوری و مسئولان استانی را به مهاباد فراخواند. در بازدید امروز بازرسان و مسئولان از بیماران بستری شده روستای دریاس در بیمارستان مهاباد، بیماران از نحوه اطلاع رسانی در خصوص آمار دقیق بیماران این روستا انتقاد کردند و شمار بیماران را بیشتر از آمار اعلام شده و حدود ۴۰۰ نفر دانستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست