اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : استاندار آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه ظرفیت آزمایشگاهی استان افزایش یافته، گفت: مردم استان نگران بالا رفتن تعداد مبتلایان نباشند زیرا شناسایی بیشتر و سریع‌تر مبتلایان به نفع آنان است.

محمدمهدی شهریاری در بیست‌ونهمین جلسه ستاد استانی مقابله و مدیریت بیماری کرونای آذربایجان‌غربی افزود: قبل از ۱۵ فروردین امسال ظرفیت نمونه‌گیری کرونا در استان بسیار محدود و روزانه حدود ۷۰ تا ۸۰ نمونه بود که نتیجه ۴۰ تا ۵۰ درصد آنها مثبت اعلام می‌شد.

وی اظهار داشت: اکنون این ظرفیت با افزایش پنج برابری به ۴۰۰ مورد نمونه گیری رسیده است و با راه‌اندازی آزمایشگاه سوم به بیش از ۷۰۰ مورد خواهد رسید.

رییس ستاد استانی مقابله و مدیریت بیماری کرونای آذربایجان‌غربی ادامه داد: با افزایش آزمایشگاه‌های استان قطعا آمار مبتلایان نیز افزایش پیدا خواهد کرد که این مسئله جای نگرانی ندارد زیرا شناسایی بیماران بیشتر قطعا به پیشگیری آن کمک بیشتری خواهد کرد و آمار متوفیان را نیز کاهش خواهد داد.

وی با اشاره به اینکه برخی از کشورهای پیشرفته همچون آلمان و کره‌جنوبی نیز با همین روش توانسته‌اند این بیماری را به خوبی کنترل کنند، گفت: شناسایی بیشتر بیماران قطعا برای خود فرد و دیگران و نیز اثرات مثبت بیشتری خواهد داشت.

«شهریاریم در ادامه به طرح فاصله‌گذاری اجتماعی اشاره و تصریح کرد: هرچند با اجرای این طرح انتظار می‌رفت که روند کاهشی را داشته باشیم اما با توجه به اینکه اجرای این طرح از هفتم فروردین ماه شروع شد، متاسفانه قبل از اجرای آن، حدود ۷۳ هزار مسافر ورودی به استان و ۱۳۰ هزار مسافر خروجی به نقاط آلوده کشور داشتیم که برگشت آنها به استان باعث افزایش مبتلایان در استان شد.

وی گفت: یکی دیگر از دلایل افزایش آمار مبتلایان، رعایت نکردن توصیه‌های بهداشتی در بین قشر کشاورزان بود که لازم است فرمانداران بر روی این موضوع متمرکز شوند و در مراکز توزیع کود اصول بهداشتی رعایت شود.

استاندار آذربایجان‌غربی، ورود مسافران از کشورهای همسایه و تجمعات اول عید را نیز از جمله دیگر دلایل افزایش آمار تعداد مبتلایان استان عنوان کرد و افزود: افزایش نمونه‌گیری از افراد سرپایی نیز قطعا از دیگر عواملی است که آمار مبتلایان ما را با افزایش مواجه کرد.

وی در ادامه از دانشگاه علوم پزشکی ارومیه خواست که در صورت امکان برنامه‌ریزی لازم را برای نمونه‌گیری‌های موردی از کارکنان بانک‌ها یا دستگاه‌ها و اداراتی که با مردم سروکار زیادی دارند، انجام دهند تا به پیشگیری بیشتر این بیماری کمک شود.

«شهریاری» به طرح فاصله‌گذاری هوشمند نیز اشاره و تصریح کرد: اجرای این طرح از روز گذشته شروع شده که مهمترین اقدام آن شروع به کار صنوف کم‌ریسک است؛ با توجه به افزایش آمار مبتلایان استان رایزنی‌هایی را شب گذشته با چند تن از وزرای کشور داشتیم تا بتوانیم همچون شهر تهران، بازگشایی صنوف کم‌ریسک را به بعد از ۳۱ فروردین ماه موکول کنیم که امروز از سوی وزیر بهداشت این مسئله برای استان‌های شمال‌غرب کشور در ستاد ملی کرونا مطرح شد اما مصوب نشد.

وی تاکید کرد: از همه صنوف تقاضا داریم که نکات ایمنی و بهداشتی را رعایت کنند تا بتوانیم زنجیره این بیماری را در استان قطع کنیم.

استاندار همچنین به نشانه‌گذاری صنوفی که اصول بهداشتی را رعایت می‌کنند، اشاره و ذکر کرد: واحدهای صنفی که موارد بهداشتی را به صورت کامل رعایت می‌کنند نشانه‌گذاری و به مردم معرفی می‌شود و برعکس صنوفی که رعایت نمی‌کنند سازمان صمت باید برخورد جدی با آنها داشته باشد.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود در رابطه با نقل و انتقالات عشایر استان نیز عنوان کرد: کوچ عشایر با رعایت نکات ایمنی و با در اختیار داشتن کارت‌های تردد مانعی ندارد و به آنها اجازه تردد بین استانی داده می‌شود.

«شهریاری» همچنین به مردم اطمینان خاطر داد که در بحث کالاهای اساسی در استان هیچگونه کمبودی وجود نداشته باشد و در ادامه سازمان صمت را هم مکلف کرد در این زمنیه جدیت بیشتری داشته باشد.

وی دانشگاه علوم پزشکی را نیز موظف کرد که با همکاری سازمان صمت از تولید ماسک‌های غیراستاندارد در استان جلوگیری کند و از فعالیت واحدهای غیرمجاز نیز جلوگیری به عمل آورد.

استاندار آذربایجان‌غربی، استفاده از ظرفیت بانک‌های خصوصی برای پرداخت وام‌های قرض الحسنه به افراد نیازمند را نیز در این جلسه مطرح کرد و گفت: این بانک‎ها جلسه‌ای را در این زمینه داشته باشند و در صورت امکان مساعدت لازم را به افراد نیازمند واقعی داشته باشند.

استاندار آذربایجان‌غربی همچنین تاکید کرد: صنوف پرریسک قبل از ۳۱ فروردین ماه به هیچ وجه بازگشایی نخواهد شد و در صورت تخطی از این امر حتما با آنها برخورد خواهد شد.

شهریاری ادامه داد: ممنوعیت ورود افراد غیرساکن به شهرهای دیگر تا ۳۱ فروردین کماکان ادامه دارد اما خروج افراد غیرساکن برای رفتن به محل سکونت خود بلامانع است.

وی تصریح کرد: مدارس، دانشگاه‌ها، پارک‌ها و بوستان‌ها، برگزاری تجمع‌های رسمی و غیررسمی، مساجد، نمازهای جمعه، اماکن زیارتی و مذهبی همچنان تعطیل خواهد بود اما تردد خودروها امدادی، درمانی، پلیس، حمل بار، مایحتاج مردم، کالاها و سوخت مشمول هیچگونه ممنوعیتی نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه پایانه‌های مسافری با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی باید فعال باشد، افزود: ورود کارمندان و کارگران برای حضور در محل کار خود به شهرهای غیرمحل سکونت، با ارائه کارت شناسایی معتبر بلامانع است.

وی همچنین از تحت پوشش بیمه قرار گرفتن خدمات نقاهتگاهی نیز خبر داد و در ادامه عنوان کرد: اعتبارات هزینه‌ای تا پایان خرداد و اعتبارت عمرانی تا پایان شهریورماه سال جاری تمدید شد.

«شهریاری» به ماه مبارک رمضان هم اشاره کرد و ادامه داد: اگر شرایط به همین شیوه پیش برود قطعا مساجد در ماه رمضان بسته خواهد بود اما اگر وضعیت بهبود بیاید ستاد ملی کرونا در این زمینه تصمیم‌گیری خواهد کرد.

وی از مدیران استان هم خواست که جهت جلوگیری از شیوع کرونا و در راستای کاهش مراجعات مردم برنامه‌ریزی کنند تا از خدمات الکترونیکی بیشتر استفاده شود.

استاندار آذربایجان غربی ساعات کاری بانک‌ها را نیز از ساعت هفت‌ونیم تا ۱۴ اعلام کرد.

وی به سازمان جهادکشاورزی نیز تاکید کرد که مسئله سوخت کشاورزان را با همکاری شرکت بخش فرآورده‌های نفتی پیگیری کند تا کشاورزان در رابطه با تامین سوخت مشکلی نداشته باشند.

به گزارش ایرنا ؛ شهریاری در پایان از مدیران ادارات استان خواست که از ظرفیت حضور دو سوم کارکنان استفاده کرده و با دورکاری بانوان دارای فرزند شیرخوار، افراد دارای سن بالا و همچنین بیماری‌های زمینه‌ای موافقت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست