اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز / عبدالسلام معروفی – کارشناس علوم ارتباطات اجتماعی و کارشناس ارشد حقوق عمومی : استاندار آذربایجان غربی در جمع مدیران میراث فرهنگی با اشاره به برخی از جاذبه های گردشگری استان، بر معرفی این ظرفیت‌های بی نظیر تاکید کرد و افزود: باید رسانه ها و مطبوعات و به ویژه صداوسیما در مسیر معرفی این ظرفیت ها اهتمام بیشتری داشته و این ظرفیت ها را در سطح ملی و منطقه معرفی کنند.

معتمدیان با بیان اینکه همه دستگاه‌ها باید در راستای رفع دغدغه مندی سرمایه گذاران تلاش کنند، اظهار کرد: آذربایجان غربی از استانهای امن و بااقتدار در بحث امنیت است و این مسئله می تواند زمینه جذب سرمایه گذاران و همچنین حضور گردشگران در استان را فراهم کند.

استاندار آذربایجان غربی با بیان اینکه تنوع اقلیمی در مناطق مختلف استان فرصتی مناسب برای توسعه گردشگری و حضور گردشگران در استان است، افزود: آذربایجان غربی به دلیل موقعیت ویژه جغرافیایی از ظرفیت های بسیاری در گردشگری سلامت و دفاع مقدس و گردشگری طبیعت برخوردار است و می تواند حداقل با جاذبه های موجود به مدت حداقل ۱۰ روز مقصد مسافران و گردشگران قرار گیرد.

و حال که کمتر از ۱۵ روز دیگر به ایام تعطیلات نوروزی می رسیم و چه بسا کمتر از ۳ ماه دیگر هم تابستان و هزار سودا در پیش داریم و دو سالی است کرونا مهمان ناخوانده مردمی شده که این روزها حال و روز خوشی ندارند و بدون شک  گردش و تفریح و سفر می تواند تا حدودی نشاط از دست رفته جامعه را برگرداند و متولیان امر هم وظیفه دارند زمینه این نشاط را فراهم کرده و کمک کنند تا هم بتوان استان بدرستی معرفی شود و هم افزایش سفر را بدنبال داشته باشد.

با این اوصاف، ایران سرسبز با آن همه امکانات بالقوه خدادادی ازنعمت صنعت توریسم در پایین ترین رده جهانی قرار دارد ، البته ناگفته نماند برخی از استانهای کشور توانسته اند از این خوان تا حدودی به نفع خود بهره جویند و از این سفره پهن شده که به فراخنای سرزمین ایران گسترده شده ، به نان و نوایی رسیده اند ولی غافل از همه اینها ( استان آذربایجان غربی که مرکز توریسم گردی و با آن همه قابلیت و استعداد طبیعی است ) هنوز هم در این وادی مغفول مانده ایم و سالیان سال است کمتر از میزان انتظار، گردشگر از این استان بازدید می کند.

آذربایجان غربی به عنوان یکی از استان های مستعد برای جذب گردشگر و با بهره گیری از ظرفیت های بالقوه غنی و طبیعی و تاریخی اش خود پذیرای میهمانان است.

به اذعان کارشناسان شکل گیری تمدن های آشور ، اورارتو ، ماد و پارس در قبل از اسلام و ظهور سلسله هاو حکومت های محلی در این بخش از ایران باعث گردید تا آذربایجان غربی مرکز ثقل فرهنگی و تمدن ایران زمین و بزرگترین مکان تعامل فرهنگی اقوام مختلف لقب بگیرد.

مجموعه آثار شگفت انگیز طبیعی ، تاریخی و فرهنگی استان از چنان ارزشی برخوردارند که در صورت توجه و حمایت و تلاش ویژه مسوولان و همراهی مردمی  می تواند در فرایند توسعه استان و ایجاد اشتغال و صنعت گردشگری به یک مکان درآمد پایدار برای سالیان متمادی در استان تبدیل شود.

این استان که به پهنای حدود ۱۰۰۰ کیلومتر مرز مشترک با ۳ کشور عراق‌،ترکیه و جمهوری آذربایجان بصورت کاملاً مستقیم و از دره زاب در سردشت نازنین گرفته تا  کرانه های رود ارس در شمال کشور چنان گسترده شده و در این روابط آنچنان مناطق بکر و دست نخورده باقی مانده و مراکز توریستی و تاریخی و بازارچه های دیده می شود که در صورت توجه و اهتمام مسوولان می تواند به یک درآمد اساسی برای توسعه  تبدیل شود.

آذربایجان غربی سرزمینی است با طبیعیت بکر و خاص خود که در سراسر فصول سال و البته فصل تابستان و بهار پوشیده از  گل های شقایق و سوسن و سنبل است و تالاب ها و مرداب ها وآبگیرها و سواحل و جزایر دریاچه ارومیه اش ، میعادگاه و زیستگاه صدها نوع پرنده وحشی بومی و مهاجر و زیستگاه حیوانات وحشی و رودهای آن محل زندگی آبزیان منحصر بفرد است.

همه آنچه که در این ( سر ایران ) دیده می شود و جلوه هایی از طبیعت بکر و آثار متعدد فرهنگی و یادگاران بجا مانده از دوره های تاریخی مختلف است که همه ودیعه های الهی بوده برای تبدیل کردن آذربایجان غربی به یک استان قطب گردشگری بکر.

استان را چهار راه تمدن و دروازه ارتباطی آسیا و اروپا نام می برند ، میراث تاریخی و ثبت شده جهانی این استان زبانزد خاص و عام است ، بناهای تاریخی و مساجد دوره های مختلف در شهرستانهای ارومیه ،خوی،مهاباد،میاندوآب ، سلماس و ماکو و جاذبه های گردشگری و توریستی شهرهای سردشت ،پیرانشهر ،نقده ،چالدران ،بوکان و سایر شهرهای استان مراکزی ماندگار دارند که خود را به رخ مسافران می کشانند.

در این استان بیش از ۱۷۰۰ اثر تاریخی ثبت شده داریم و دو اثر تاریخی جهانی ثبت شده ، دومین دریاچه شور جهان در این استان قرار دارد که دچار کم لطفی مسوولان و کاهش نزولات آسمانی قرار گرفته است.

بهترین مراکز خرید و بازارچه های مرزی دراین استان واقع شده است ، از مهم ترین مراکز تاریخی و گردشگری می توان به تخت سلیمان تکاب،قره کلیسای چالدران،تپه حسنلوی نقده‌، غار سهولان مهاباد ، دخمه سنگی فخریگاه مهاباد ، قلعه ها و تپه های تاریخی بیش از ۵۰۰ مورد ، معبد قدیمی بام ایوان فرهاد در ماکو ، دخمه سنگی باستانی هدرودخمه سنگی قارنی یاروق در سلماس ، کاخ باغچه جوق سردار ماکو ، کلیسای ننه مریم ، تپه دیگاله و گوی تپه در ارومیه ، خان تختی سلماس ، عمارت کلاه فرهنگی و ساختمان بانک ملی در ماکو ، مناره شمس تبریزی در خوی ، امام زادگان محمد و ابراهیم در روستای بشکلوی ارومیه ، مقبره بداق سلطان در مهاباد‌، گنجینه های ارومیه ، خوی ، میاندوآب ، ماکو و نقده ، سنگ نوشته و کتیبه کیله شین، مناطق زیبای مسیر پیرانشهر و سردشت ،مساجد سردار ، جامع ارومیه و مسجد جامع مهاباد‌، آبشار زیبای شلماش سردشت و تفرجگاه بند ارومیه ،منطقه حفاظت شده مراکان خوی ،تالاب های دل نواز کانی برازان حسنلو، قوپی باباعلی ،سواحل زیبای دریاچه ارومیه ،‌روستای تاریخی خورنج در پیرانشهر ، سه گنبد در ارومیه ، بازارهای قدیمی ارومیه و خوی،خانه انصاری در ارومیه ، ساختمان های شهرداری و شهربانی،مدرسه هدایت و مسجد مناره ارومیه ،کلیسای سیر در ارومیه ، تپه قدیمی بسطام ،پل خاتون و دروازه جنگی و نقاط مرزی استان ، منطقه حاج عمران پیرانشهر ، روستای تاریخی شین آباد و تپه های تاریخی گرداشوان و منطقه سروکانی ، منطقه مارمیشو ، خوشاکو ،جنگل های سردشت و پیرانشهر… همه و همه از جمله مناطق طبیعی و خدادادی استان آذربایجان غربی است و این روزها مسیر میانگذر دریاچه ارومیه ، بازارچه های مرزی پیرانشهر ، سردشت و سرو ، ماکو بازرگان نیز به عنوان مراکز تجاری و خرید کشور  می تواند در جهت جذب توریسم و گردشگر استان را به سوی توسعه متوازن پیش ببرد و از این نعمت بهره فراوان بگیرد.

حال با آن همه امکانات و مناطق بکر این چندمین استانداری ست که از اوضاع گردشگری و صنعت توریسم استان گله می کند و البته انتقاداتی با چاشنی پیشنهاد ارائه می نماید .

همگی بر توانمندیهای استان واقفیم، از جاذبه های زیبای استان خبر دارند ،طبیعت بکرش را می شناسند ، از صنعت گردشگری هم تا حدودی اطلاعاتی در دست دارند ، باید از متولیان امر پرسیده شود ؛ در راستای جذب گردشگر چه اقدام شاخصی توسط متولیان گردشگری و توریستی مسوولان مستقیم این بخش صورت گرفته است ؟! چند هتل و مهمانپذیر مناسب در شهرهای مختلف ایجاد شده است؟!

برای ماندن گردشگران و مسافران در گذر چه نقاط مثبتی برایشان در نظر گرفته ایم که حداقل چند روزی در استان بمانند ؟!

چقدر توانمندیهای استان را به کشور و البته خارج از مرزهای استان معرفی کرده ایم تا بتوانیم ارز و پول وارد استان بکنیم. میزان درآمد استان از قبل توریسم و گردشگر چقدر افزایش یافته است؟

این چند سوال و البته ده ها سوال دیگر درذهن نگارنده بود که به همین میزان بسنده می کنیم ، اینک در آستانه تعطیلات نوروزی و بعداز ۳ ماه دیگر به فصل تابستان و زمان اصلی مسافرت نزدیک می شویم با برنامه های تکراری و از قبل تعریف شده و بدون تغییر به جایی نخواهیم رسید. یک انقلابی دیگر و معرفی هنرمندانه در صنعت توریسم و گردشگری لازم داریم با حرکت لاک پشتی نمی توان به سرمنزل مقصود رسید .

مطمئن باشیم تا از ظرفیت های موجود بدرستی استفاده نشود و زمینه افزایش سرمایه گذاری داخلی و خارجی و ایجاد زیرساخت های گردشگری و البته توام با یک بمب خبری و اطلاع رسانی کار نکنیم نمی توان انتظار بیش از این داشت و ادعای استانی توریستی را از این منطقه که به واقع موقعیت فراهم است ، داشته باشیم.

جنابان مسئول ؛  هر چند بخاطر کرونا و شرایط پیش رو مجبوریم تا حدودی دست به عصا باشیم و اولویت اول همه برنامه ها رعایت جان انسان ها با دستور کار پروتکل های بهداشتی است و حال که بسیاری از جامعه هدف واکسینه شده و تقریبا از پیک های مختلف عبور و از همه مهمتر روح و روان مردم بشدت آسیب زا شده ، نباید از سفر و گردش و معرفی استان و جذب گردشگر غفلت کرد و اتز سایر استان ها و مناطق عقب ماند و راه عبور از این مسیر معرفی هنرمندانه استان به شیوه های نوین و استفاده از همه ابزارهای اطلاع رسانی پیرامونی است.

عید نوروز هم به اتمام می رسد و تابستان هم فرا می رسد ، فرصتی برای هدررفت وقت نداریم ، امکانات بالقوه داریم ، کار زیادی لازم نیست یک حرکت انقلابی و یک انقلاب گردشگری برای آذربایجان غربی و یک تحرک استانی توسط متولیان امر با بهره گیری از توان عمومی یک امر ضروری است به این مهم دست یافت تا از قبل آن اقتصاد و فرهنگ و اجتماع منطقه بیش از این آسیب ببیند.

معرفی هنرمندانه ، به ابزار هنرمندانه و فعالیت هنرمندانه در ایجاد زیر ساخت ها دارد ، با این حال یکی از این ابزارها توجه و حمایت از رسانه های مکتوب و مجازی در به تصویر کشیدن جاذبه های توریستی وتفریحی برای مخاطبان داخلی وخارجی است ، که این مهم نیزبا تشکیل اتاق های فکر متشکل از خبرنگاران و اصحاب فرهنگ و هنر و نهادهای مردمی و عمومی و هزینه کرد و بهره گیری از نکته نظرات ، دانش و خلاقیت حوزه اطلاع رسانی استان مسیر معرفی هنرمندانه را هموار می سازد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست