اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی گفت: از تاریخ ۲۸ آذر ماه سالجاری با مشاهده اولین مورد مثبت ابتلا به سویه اُمیکرون در کشور ، ستاد ملی تصمیم بر تزریق دوز سوم برای تمامی افراد بالای ۱۸ سال گرفته است.

 دکتر محمدامین ولی زاد در برنامه زنده تلویزیونی استان ضمن اشاره به آخرین وضعیت اپیدمیولوژی بیماری کرونا در استان گفت: از ١٧ شهرستان استان، ٩ شهرستان آبی و ٨ شهرستان در وضعیت زرد کرونا هستند.

دکتر ولی زاد تاکید کرد: البته وضعیت مطلوب رنگبندی کرونایی استان نباید باعث عادی انگاری شود.

او با اشاره به تجربه تلخ در فروردین ماه سالجاری گفت: با اینکه در هفتم فروردین هیچ شهر قرمز و نارنجی در کل کشور وجود نداشت در عرض ده روز کل کشور قرمز شد بنابراین از رعایت هرچه بیشتر پروتکلهای بهداشتی و واکسیناسیون نباید غافل شد.

اجتناب از مسافرتهای خارج از کشور

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان گفت: زدن ماسک، شستشوی مرتب دستها، رعایت فاصله اجتماعی، تهویه مناسب در مکانهای بسته ، اجتناب از دورهمی ها و تجمعات و پرهیز از مسافرتهای غیر ضروری بویژه اجتناب از مسافرتهای خارج از کشور جزو اصول مهم پیشگیری از طغیان بیماری کرونا است.

او گفت: به علت مشاهده ویروس اُمیکرون در کشورهای همسایه جهت حفظ سلامت خود، خانواده و جامعه از سفر به این کشورها پرهیز شود.

دکتر ولی زاد اضافه کرد: با ورود سویه جدید اُمیکرون به کشور از عموم افراد درخواست می شود به سلامتی خود توجه بیشتری داشته باشند و این سلامتی تامین نمی شود مگر اینکه دستورالعمل های وزارتی از جمله دریافت واکسن را رعایت نمایند.

او  با متفاوت خواندن روند تزریق دز سوم واکسن گفت: قبل از ورود سویه اُمیکرون به کشور این دوز برای افراد بالای ۶۰ سال، افراد با بیماری های ضعف سیستم  ایمنی و کادر بهداشتی درمانی که در مواجه مستقیم با بیماری هستند تزریق می شد و سپس با توجه به نگرانی از ورود سویه اُمیکرون به کشور تصمیم بر تزریق برای سنین بالای ۴۰سال گرفته شد و از تاریخ ۲۸ آذر ماه سالجاری با مشاهده  اولین مورد مثبت ابتلا به سویه اُمیکرون در کشور ، ستاد ملی تصمیم بر تزریق دوز سوم بعد از گذشت سه ماه از تزریق دوز دوم برای افراد بالای ۱۸ سال گرفت.

دکتر ولی زاد تاکید کرد: بدون تزریق هر سه دوز واکسن ایمنی کامل در جامعه ایجاد نخواهد شد. هدف انجام واکسیناسیون هر سه دوز است و نوع واکسن تزریقی مهم نیست.

سرعت انتشار بیماری

دکتر ولی زاد در خصوص تاریخ و مکان پیدایش ویروس اُمیکرون نیز گفت: این ویروس با نام علمی B1.1.529 در پنجم آذر ماه در منطقه آفریقای جنوبی مشاهده شد که با ورود یک ایرانی مبتلا از کشور امارت، ایران بعنوان نودمین کشور به لیست کشورهای مبتلا به این سویه جدید اضافه شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان با اشاره به عدم وجود مورد مثبت در استان افزود: دو مورد مشکوک شامل یک کودک پنج ساله و یک خانم ۲۵ ساله که نمونه آزمایشات این افراد جهت بررسی و تشخیص نهایی به آزمایشگاه تخصصی در تهران ارسال شده و به محض دریافت نتیجه آن، اطلاع رسانی صورت خواهد گرفت.

او ضمن تاکید بر غالب شدن سویه جدید در کشورهای اروپایی افزود: سرعت انتشار بیماری آن بالا بوده بطوریکه در عرض یک تا سه روز دوبرابر می شود بعنوان مثال در آفریقای جنوبی سرعت دوبرابر شدن سه روز بوده و در دانمارک به یک و شش دهم روز تبدیل شد.

رعایت پروتکل های بهداشتی در استان ۵۰ درصد است

دکتر ولی زاد تصریح کرد : رعایت شیوه نامه های بهداشتی و واکسیناسیون بعنوان دو راه حل اساسی برای گرفتار نشدن در موج ششم هستند اما متاسفانه رعایت پروتکل های بهداشتی به میزان ۵۰ درصد در کشور و استان رسیده در حالیکه حداقل پوشش مورد انتظار ۸۰ درصد است،.

او بر رعایت شیوه نامه های بهداشتی بویژه در مدارس و مکان هایی با تجمعات بالا و تهویه مناسب تاکید کرد.

دکتر ولی زاد ضمن ابراز نگرانی از پایین بودن سن مبتلایان به سویه جدید گفت: در کشورهای مختلف و ایران افراد بالای ۱۲ سال واکسینه شده اند و نگرانی ما از ابتلای افراد زیر ۱۲ سال به این بیماری است.

آذربایجان‌غربی به علت ورود اتباع خارجی در معرض خطر است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی با اشاره به وضعیت استراتژیک استان و هم مرز بودن با سه کشور دیگر گفت: ۲۵ درصد مرزهای کشور مربوط به استان آذربایجان‌غربی بوده و این استان از طریق مرز رازی، بازرگان و اقلیم کردستان گذرگاه کشور به اروپا است.

او استان آذربایجان‌غربی را به علت ورود اتباع خارجی در معرض خطر خواند و گفت: ورود مسافر از پنج کشور اروپایی به کشور ممنوع شده است.

وی ضمن تشکر از همکاری بسیار نزدیک ادارات و نهادهای مربوطه با دانشگاه علوم پزشکی گفت: استانداری، فرمانداری شهرستانها، نیروی انتظامی، پایانه ها و اداره گذرنامه همکاری بسیار خوبی در کنترل مرزها داشته اند و امید است کماکان با ادامه این روند شاهد درگیر نشدن در موج بعدی شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست