اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : جانشین فرمانده انتظامی آذربایجان‌غربی گفت: تمهیدات ویژه ترافیکی همزمان با ایام تاسوعا و عاشورای حسینی در معابر درون و برون شهری ارومیه اجرا می‌شود.

سرهنگ ایرج حسنخانی افزود: با توجه به حضور دسته جات عزاداری‌ها در معابر به منظور نظم بخشی به آمد و شد و کاهش حجم ترافیک با به کارگیری حداکثری نیروها، ضمن پوشش ترافیکی معابر تمهیدات ومحدودیت‌های ترافیکی در ارومیه اجرا خواهد شد.

وی اظهار کرد: ورود خودرو به محل‌های اعلام شده برای عزاداری در روز تاسوعا و عاشورا ممنوع بوده و همکاران پلیس راهور و راه اجازه تردد در این مسیرها را نخواهند داد.

جانشین فرمانده انتظامی آذربایجان‌غربی گفت: از صبح تا ظهر این ایام مسیرهای پنجراه به سمت میدان انقلاب، تقاطع برق به سمت خیابان شهید سلیمانی، تقاطع هلال به سمت میدان انقلاب، میدان امام حسین (ع) به طرف خیابان امام (ره)، کنارگذر عطایی به طرف خیابان امام (ره)، تقاطع آیت الله مدنی – شهیدمطهری به سمت میدان ولایت فقیه، میدان آیت الله طالقانی به طرف میدان ولایت فقیه و تقاطع شهید باکری و آیت الله منتظری به طرف میدان ولایت فقیه مسدود خواهد بود.

سرهنگ حسنخانی ادامه داد: از صبح تا عصر نیز خیابان صمدزاده به طرف آرامگاه، میدان طالقانی به سمت خیابان وحدت و میدان دفاع مقدس به طرف خیابان وحدت نیز محدودیت‌های ترافیکی اجرا خواهد شد.

وی اضافه کرد: همچنین تمامی مسیرهای منتهی به باغ رضوان از سمت خیابان پرنیان، پل شهیدلر مسدود خواهد بود و روز تاسوعا با توجه به تجمع عظیم عزاداران حسینی در خیابان امام (ره) از صبح تا عصر (پایان مراسم) محدودیت ترافیکی در این خیابان و کلیه معابر منتهی برقرار خواهد بود.

سرهنگ حسنخانی یادآور شد: در مسیر امام زاده غریب حسن (ع) از تقاطع گونی بافی به سمت امام زاده تا خروجی تقاطع روستای وندایی از ساعت ۹ صبح تا ۱۴ ظهر و از ساعت ۱۷ بعدازظهر تا ساعت ۲۱ شب یک طرفه بوده و هر گونه توقف در حاشیه راه در محدوده طرح سرتاسر ممنوع است.

رانندگان از هر گونه پارک خودروها در مسیرهای اعلام شده خودداری کنند زیرا در صورت مشاهده به پارکینگ انتقال داده خواهند شد و شهروندان نهایت همکاری را با مأموران مستقر در معابر داشته باشند.

اجرای طرح «پاک‌بانان محرم» در ارومیه

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری ارومیه گفت: همزمان با تاسوعا و عاشورای حسینی برای چهارمین سال متوالی طرح «پاک‌بانان محرم» در ارومیه اجرا می‌شود.

هادی بصاری  اظهار کرد: این یک طرح اجتماعی و فرهنگی است که طی سه سال گذشته به همت سازمان مدیریت پسماند شهرداری ارومیه برگزار شد و نتایج مثبت زیادی را داشته است.

وی افزود: این اقدام فرهنگی در راستای پاک‌سازی مسیر عزاداران حسینی، حرکتی ارزشمند و قابل تقدیر است که با همکاری و حمایت مردم برای چندین سال متوالی انجام شده است.

بصاری عنوان کرد: در این روزهای معنوی از تمام شهروندان ارومیه درخواست می‌شود که حواسشان بیشتر به پاک‌بانان شهرمان باشد و در پاک نگهداشتن شهر یاریگر ما باشند.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری ارومیه گفت: شهروندان از انداختن ماسک و ریختن لیوان‌ها و ظروف یک بار مصرف در سطح معابر شهری برای داشتن شهری پاکیزه اجتناب کنند و این را به خاطر داشته باشیم پاک‌بانان شهرمان این روزها علاوه بر انجام وظایف روزانه خود در بین هیئت‌های عزاداری نیز فعالیت می‌کنند.

اجرای پویش «اطعام و احسان حسینی» در آذربایجان غربی

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) آذربایجان غربی گفت: با اجرای پویش «اطعام و احسان حسینی» و با مشارکت مردم در ایام ماه محرم ۳۵۰ هزار غذای گرم بین نیازمندان آذربایجان غربی توزیع می‌ شود

عزیز سهندی اظهار کرد: پویش «اطعام و احسان حسینی» با مشارکت مردم در ایام ماه محرم و صفر، با هدف گسترش سنت حسنه انفاق و نیکوکاری و برای کمک به خانواده‌های نیازمند اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: این طرح همچون سال‌های گذشته برای خدمت به مددجویان و نیازمندان، با همکاری و مساعدت خیران، مراکز نیکوکاری، مؤسسات خیریه، مساجد، گروه‌های جهادی و هیئت‌های مذهبی در سطح استان اجرا می‌شود.

سهندی گفت: در این طرح سیصد پایگاه مراکز نیکوکاری و دفاتر امداد و آشپزخانه‌های حسینی در خدمت عزاداران حسینی خواهند بود

وی اضافه کرد: ارزش نذورات مردم نوع دوست استان در محرم و صفر سال گذشت سی و یک میلیارد تومان بود و امسال برنامه ریزی کردیم ۳۵۰ هزار غذای گرم و۳۲ هزار بسته معیشتی به ارزش ۳۹ میلیارد تومان توزیع کنیم.

ارائه خدمات رایگان ناوگان اتوبوسرانی ارومیه

 سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری ارومیه با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که ناوگان اتوبوسرانی در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی آماده خدمات‌رسانی رایگان به مردم سوگوار است.

در این اطلاعیه آمده است: «ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) به استحضار شهروندان عزادار حسینی می‌رساند با توجه به اینکه جهت تردد دسته‌های عزاداری خیابانی روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی، پایانه عطایی و خیابان‌های منشعب مسدود می‌شوند و امکان تردد اتوبوس در خطوط وجود ندارد، لیکن تعدادی اتوبوس به جهت ایاب ذهاب عزاداران محترم به هیئت‌های مذهبی تخصیص یافته است.

همچنین به منظور رفاه حال شهروندان عزیز تعداد ده دستگاه اتوبوس ملکی شهرداری از ساعت ۱۱ صبح الی ۲۰ عصر از خیابان عطایی ۲ به مقصد باغ رضوان و به صورت رایگان فعالیت و جابه‌جایی شهروندان عزیز را عهده‌دار خواهند بود.

ضمناً سرویس اتوبوس از مبدا میدان رسالت (دروازه مهاباد) به مقصد امامزاده ابراهیم (ع) و زیارتگاه غریب حسن نیز در همان ساعات اعلام شده و به صورت رایگان دایر بوده و عزاداران عزیز می‌توانند از سرویس‌های مذکور استفاده کنند.

اتوبوس‌های بخش خصوصی می‌توانند با هماهنگی سازمان مدیریت حمل ونقل شهرداری روز تاسوعا و عاشورا نسبت به فعالیت در هیئت‌های مذهبی اقدام کنند.»

 فعالیت ۵۲ تیم دامپزشکی در استان

مدیر کل دامپزشکی آذربایجان‌غربی گفت: ۵۲ تیم دامپزشکی در طرح نظارت بهداشتی و شرعی بر ذبح دام‌های قربانی در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی در استان آماده باش هستند و بر این روند نظارت دارند.

سید امید خلیل زاده روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: این تیم‌ها در تمامی شهرستان‌های استان به صورت ۲۱ اکیپ ثابت و ۳۱ اکیپ سیار انجام وظیفه خواهند کرد.

وی ادامه داد: با هماهنگی‌های انجام شده ۱۰۰ نفر نیروی فنی اعم از دامپزشک، بازرس گوشت و ناظر ذبح شرعی در قالب این اکیپ‌ها نظارت بهداشتی و شرعی دامپزشکی را انجام می‌دهند.

مدیر کل دامپزشکی آذربایجان‌غربی گفت: همچون سال‌های گذشته در راستای تامین سلامت جامعه، بهداشت محیط و پیشگیری از بروز بیماری‌های مشترک بین انسان و دام با تشکیل اکیپ‌های ثابت و سیار تمهیداتی را برای معاینه و بازرسی بهداشتی دام‌های قربانی بصورت رایگان در این ایام فراهم کرده‌ایم.

خلیل زاده اظهار کرد: ستاد اجرایی نظارت بر ذبح دام‌های قربانی مستقر در شبکه دامپزشکی شهرستان ارومیه با شماره تماس ۳۲۴۲۶۹۴۸ و شبکه‌های دامپزشکی شهرستان های تابعه در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی از ساعت ۷ صبح تا ۱۴ در قالب اکیپ‌های (ثابت و سیار) اقدام به کنترل نظارت بهداشتی و شرعی دام‌های قربانی خواهند کرد.

آذربایجان غربی غرق در ماتم

مردم آذربایجان‌غربی همزمان با سراسر کشور، با نوای یا ابوالفضل و یا حسین در روز تاسوعا و عاشورای حسینی، عشق و ارادت خود را به سقای تشنه لب کربلا و سرور و سالار شهیدان نشان دادند.

از اولین دقایق اولیه امروز یکشنبه همزمان با ۹ محرم سالروز تاسوعای حسینی مردم، مسئولان، پیر و جوان و زن و مرد با حضور در خیابان‌ها، مساجد و حسینه ها ضمن تشکیل دستجات سینه زنی و عزاداری در سوگ شهدای کربلا به خصوص حضرت ابوالفضل العباس عزاداری می‌کنند.

عزاداران حسینی در شهرها و روستاهای بیش از ۴۲ شهر و نقاط مختلف آذربایجان غربی همچنین با برگزاری آئین‌های مختلف از جمله تعزیه خوانی با موضوع امان نامه عشق و ارادت خود را به سقای دشت کربلا ابراز می‌کنند.

خیابان امام (ره) ارومیه که محل تجمع دسته‌های عزاداری است از نخستین ساعات بامداد شاهد حرکت ده‌ها هیأت و دسته عزاداری است.

روز تاسوعا به دلیل انتساب به حضرت ابوالفضل العباس (س) در آذربایجان غربی به شیوه بسیار باشکوهی برگزار می‌شود، عزاداران و نوحه خوانان اشعار و مداحی‌های خود را به سردار کربلا و یار یاور امام معصوم (ع) اختصاص می‌دهند و برای آن جوان دلاور بنی هاشم اشک ماتم می‌ریزند.

قشرهای مختلف مردم عزادار و ساه پوش ارومیه و سایر نقاط آذربایجان غربی نیز در حالی که دیشب را تا پاسی از شب در مساجد و حسینیه‌ها به عزاداری مشغول بودند از سحرگاه امروز با راه اندازی دسته جات سینه زنی و زنجیر زنی در رثای یل ام البنین به سوگواری می‌کنند.

پخش نذری در تاسوعا و عاشورای حسینی

گروه‌های کثیری از مردم آذربایجان غربی نیز به نیت برآورده شدن حاجاتشان در میان دسته‌ها و مردم عزادار، مواد غذایی، چای، شربت و شیر توزیع می‌کنند، علم و کتل های رنگارنگ در میان دسته‌ها به حرکت درآمده و تعداد زیادی از مردم به واسطه نذری که دارند انواع پارچه، روسری به این علم‌ها نصب می‌کنند.

از ساعات نخست بامداد امروز مقررات ترافیکی در شهرهای مختلف آذربایجان غربی به اجرا گذاشته شده و خیابان‌های اصلی شهرها و محل‌های تجمع دسته‌های عزاداری از خودروها خالی شده تا هیأت‌های عزاداری بدون هیچ مشکلی سوگواری کنند.

بر اساس رسم دیرین دسته‌های عزاداری در ساعات بعد از ظهر تاسوعا در امامزاده‌ها و اماکن متبرک و آرامگاه‌های شهرها و روستا مستقر شده و به یاد، سادات و فرزندان و نوادگان ائمه اطهار (ع) و درگذشتگان خود عزاداری و سوگواری می‌کنند.

آئین‌های عزاداری مردم تا نیمه‌های امشب ادامه یافته و فردا در روز عاشورا با شور و حال بیشتری مجدداً در صحنه‌های عزاداری و سوگواری حاضر می‌شوند.

شبیه خوانی رسم کهن آذری‌ها در تاسوعا و عاشورای حسینی

ذبح قربانی در مسیر عبور دسته‌های حسینی، اطعام عزاداران و پهن کردن سفره‌های احسان و خیرات از آئین‌های دیرین مردم آذربایجان غربی در روزهای تاسوعا و عاشوراست.

 به همین مناسبت در صدها نقطه از شهر ارومیه و دیگر شهرهای استان آئین قربانی انجام گرفته و در صدها خانه و مسجد نیز سفره‌های احسان پهن شده است.

این مراسم در روستاها به صورت گسترده‌ای انجام می‌گیرد به طوری که در کلیه روستاهای آذربایجان غربی غذای نذری آماده شده و در بین تمامی اهل روستا توزیع می‌شود.

شبیه خوانی نیز از جمله آیین‌هایی است که معمولاً در روز عاشورا در برخی از روستاهای شهرهای ارومیه، خوی، سلماس و ماکو انجام می‌گیرد که این شبیه خوانی‌ها به نوعی بازسازی صحنه‌های روز عاشورا در صحرای کربلاست و چگونگی به شهادت رسیدن یاران امام حسین (ع) و خود آن حضرت است.

پخش نذری از جمله نان فتیر، شربت، شیر داغ و حلوا در امامزاده‌ها مرسوم است و حتی در برخی از امامزاده‌ها مردم گوسفند قربانی کرده و گوشت آن را بین دسته‌ها پخش می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست