اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: پیش بینی می شود بیش از ۲۵ هزار تن بذر اصلاح شده گندم و جو در استان تولید شود.

علی عیدی با اشاره به آغاز برداشت و خرید همزمان گندم در استان گفت: پیش بینی می شود امسال بیش از ۵۴۲ هزار تن گندم از سطح گندم زارها تولید و برداشت شود.

وی ادامه داد: امسال از مجموع ۳۸۱ هزار هکتار از اراضی زیر کشت این محصول، ۹۱ هزار هکتار به صورت آبی و ۲۹۰ هزار هکتار نیز به صورت دیم کشت شده است.

عیدی افزود: درسال زراعی جاری بر اساس برآوردهای انجام شده بیش از ۲۵هزار تن بذراصلاح شده گندم و جو توسط ۸  شرکت فرآوری و تولید بذر در استان تولید می شود که استان در زمینه تولید بذور اصلاح شده به خودکفایی رسیده است.

وی  ادامه داد: در حال حاضر ۱٠ واحد بوجاری رسمی در سطح استان فعالیت دارند که به کار بوجاری گندم و جو مشغول هستند.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: بی‌شک فعالیت واحدهای بوجاری باید در حیطه مجوزی که برای آنها صادر شده انجام شود و در غیر این صورت با آنها برخورد می‌شود.

وی با تاکید بر ساماندهی مراکز فرآوری بذور در استان، تصریح کرد: همچنین شرکت‌های بوجاری باید با نصب بنر یا تابلو به مردم اعلام کنند که فعالیت آنها صرفا دریافت حق‌العمل و ضدعفونی بذر و بوجاری است.

عیدی تاکید کرد: از مزایای استفاده بذرهای گواهی شده می توان به یکنواختی محصول در مزارع، مدیریت بهتر نهاده های مصرفی از جمله انواع کودها و افزایش تولید در واحد سطح اشاره کرد.

وی خاطر نشان کرد: حمایت و نظارت بر شرکت های فرآوری بذر برای تامین بذور مورد نیاز استان و نظارت بر دستگاههای خودمصرفی باید در اولویت کارهای اجرایی سازمان قرار گیرد و با اجرای برنامه های اموزشی و ترویجی استفاده از بذور اصلاح شده بین کشاورزان باید افزایش پیدا کند.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی اضافه کرد: بذر به عنوان پایه مهم تولید در محصولات زراعی به ویژه گندم و جو نقش مهمی در افزایش تولید دارد و یکی از نهاده های مهم و تاثیر گذار در جهت رسیدن به خودکفایی در تولید گندم محسوب می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست