اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی از حلقه گذاری پرندگان در زیستگاه های آبی و خشک استان آذربایجان غربی که محل تخم گذاری و جوجه آوری پرندگان است ، خبر داد .

سعید شهند گفت: در جریان این برنامه که در سه مرحله انجام می شود ، تعدادی از جوجه های پرندگان که از رشد کافی برخوردار بوده اند ، حلقه گذاری وبیومتری خواهند شد.

وی افزود: در نظر است تا در این برنامه که در طی سال های اخیر بصورت  متناوب و هر ساله درآذربایجان غربی  انجام می شود بیش از  ۳۵ زیستگاه مهم استان بررسی، پایش و ضمن نصب حلقه ، بر پای پرندگان، جمعیت آنها نیز آمار برداری شود.

شهند افزود: پیش بینی می شود بیشتر گونه هایی که حلقه گذاری خواهند شد شامل  انواع جوجه پرستوی دریایی  و کاکایی، آنقوت، غاز خاکستری، کبک معمولی، انواع حواصیل ، انواع اردک خصوصا اردک سرسبز، اردک سر سفید، اردک تاجدار، اردک سرحنایی،  انواع کشیم،  خوتکای معمولی و  …  باشد.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان، وی اضافه کرد:  تلاش گسترده ای برای شناسایی محل جوجه آوری فلامینگو دراستان نیز به عمل آمد که حاصل آن شناسایی محل جوجه آوری بیش از ۱۲ هزار جفت فلامینگو  بود که در ضلع جنوبی دریاچه ارومیه جوجه آوری داشته اند و طبق برنامه قرار است جوجه های آنها نیز حلقه گذاری شوند.

شهند ادامه داد: حلقه‌گذاری پرندگان، متداولترین و رایج‌ترین‌ شیوه شناخت وضعیت و تعیین مسیر مهاجرت پرندگان است که در این شیوه پرندگان زنده‌گیری و حلقه‌های فلزی یا پلاستیکی خاص هر گونه، با شماره یا کدهایی به همراه نام کشور به یکی از پاها یا بال پرنده وصل شده  و پرنده دوباره در طبیعت رهاسازی می‌شود.

وی با بیان اینکه بیشترین حلقه گذاری در طی سال های اخیر  برای جوجه‌های کاکائی انجام گرفته است، ادامه داد: تمامی کشورها متعهد به عودت حلقه‌ها در صورت یافتن لاشه پرندگان و یا خود حلقه‌ها در صورت از بین رفتن لاشه پرنده به  کشور مبدا هستند .

وی در ادامه گفت : از روی حلقه‌های دریافتی اطلاعات مهم دیگری از قبیل سن پرنده، عوامل تهدید، زیستگاه‌های ثانوی و سایر اطلاعات مربوط به انواع پرندگان نیز قابل دسترسی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست