اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : آب‌وهوای معتدل و تابستان‌های نسبتاً خنک و بارش برف و باران در آذربایجان غربی سبب شده تا کشاورزی محور توسعه این استان در همه ادوار باشد چرا که بسیاری از محصولات استراتژیک و مهم باغی در آذربایجان غربی تولید می‌شود و این استان ظرفیت غنی در تولید محصولات کشاورزی دارد و افزون بر ۶ میلیون تن از تولیدات کشاورزی و زراعی کشور در این خطه تولید می‌شود.

آذربایجان غربی یک قطب کشاورزی برای کشور به حساب می‌آید چرا که هم تنوع و میزان محصولات تولیدی کشاورزی این استان بسیار است و هم با کشورهای مهمی از جمله ترکیه به عنوان دروازه‌ای به اروپا، منطقه قفقاز و حوزه مدیترانه همسایه است.

از مهم‌ترین محصولات کشاورزی آذربایجان غربی می‌توان به سیب، انگور، سیب‌زمینی، گوجه‌فرنگی و دیگر محصولات این استان اشاره کرد که البته اگر بخواهیم به تمامی محصولات کشاورزی منطقه اشاره کنیم باید ساعت‌ها گزارش بنویسیم ولی در گزارش زیر به یکی از محصولات مهم کشاورزی آذربایجان غربی اشاره می‌شود.

امسال آذربایجان‌غربی با کاهش ۵۲ درصدی تولید گردو مواجه خواهد شد که طبق اصول اقتصادی افزایش قیمت این محصول را به دنبال دارد و در این شرایط اقتصادی که قدرت خرید مردم کاهش یافته باید مسئولان به فکر کشاورزان باشند و صادرات گردو را تسهیل کنند.

 

کشاورزی بخشی جدایی ناپذیر از زندگی مردم آذربایجان غربی

بیشتر مردم آذربایجان غربی به گونه‌ای به شغل کشاورزی مشغول‌اند و در زمینه کشاورزی و تولید محصولات باغی و زراعی فعالیت می‌کنند و در کنار شغل اصلی خود یک قطعه باغ و باغچه‌ای دارند و محصولات کشاورزی را در زمین‌های زراعی خود پرورش می‌دهند که برخی افراد از زمین‌های کشاورزی و باغات خود به فکر کسب درآمد هستند و برخی دیگر نیز صرفاً به سبب تفریح قطعه باغی را خریداری کرده و هم در باغ خود تفریح می‌کنند و هم از محصولات باغ خود استفاده می‌کنند.

با توضیحاتی که در بالا داده شد می‌توان دریافت که کشاورزی یکی از بخش‌های جدایی‌ناپذیر زندگی مردم آذربایجان غربی است و از این راه هم کسب درآمد می‌کنند و شغل اصلی آن‌ها به حساب می‌آید و هم تجربه شیرین کار کشاورزی را کسب می‌کنند که نوعی تفریح نیز برای بسیاری از مردم به حساب می‌آید ولی باید این را نیز گفت که کار کشاورزی سختی‌های خاص خود را نیز دارد.

پیش بینی کاهش تولید گردو در آذربایجان غربی و افزایش قیمت این محصول

یکی از محصولات کشاورزی مهمی که در آذربایجان غربی تولید می‌شود گردو است که هم خود میوه‌ای خوش‌طعم و لذیذ است و هم به عنوان مواد اولیه دیگر صنایع غذایی از آن استفاده می‌شود و به عنوان مثال از آن در تهیه برخی از محصولات از جمله کیک، شیرینی، آجیل یا فسنجان و یا صنایع روغن کشی استفاده  می‌شود.

تولید گردو در آذربایجان غربی در سال ۹۶ هشت هزار و ۶۰۰ تن بود ولی پیش بینی می‌شود این محصول امسال به ۴ هزار و ۵۱۵ تن کاهش یابد که نسبت به سال گذشته کاهش چشمگیری در تولید این محصول به حساب می‌آید بنابراین انتظار می‌رود افزایش قیمت در انتظار این محصول در بازار باشد که در این شرایط اقتصادی مشخص نیست این افزایش قیمت به ضرر تولیدکنندگان گردو باشد یا به منفعت آنان چرا که قدرت خرید مردم روز به روز کاهش می‌یابد.

صادرات؛ یک نقشه برد برد برای مصرف کنندگان و تولیدکنندگان داخلی گردو

طبق اصول اقتصادی حاکم بر بازار طبیعی است که با کاهش تولید یک محصول و افزایش تقاضا برای آن قیمت محصول مورد نظر نیز افزایش می‌یابد ولی این موضوع در حال حاضر و با شرایط فعلی اقتصادی که تمامی محصولات گران شده‌اند و از طرف دیگر درآمد قشر متوسط و فقیر جامعه ثابت مانده و یا کمتر شده، ممکن است افزایش تقاضا را در داخل کشور برای خرید گردو نداشته باشد و بهترین چاره برای جلوگیری از عدم فروش محصول گردو این است که صادرات گردو به کشورهای خارجی و از جمله همسایه مثل ترکیه تسهیل شود تا هم این محصول در دست کشاورزان نماند و هم ارز آوری مهمی به کشور در شرایط تحریم‌ها را داشته باشد.

مسئولان استانی و شهرستانی در آذربایجان غربی و شهرستان‌های ۱۷ گانه آن باید از هم اکنون چاره‌ای برای فروش محصول گردو آذربایجان غربی اندیشه کنند تا هم کشاورز از این نظر متضرر نشود و هم مصرف‌کننده داخلی بتواند به اندازه نیاز خود گردو خریداری کند و از محصولی که به صورت ارگانیک در داخل کشور خود تولید شده استفاده کند که این موضوع مستقیماً استاندار آذربایجان غربی و رئیس جهاد کشاورزی استان را مخاطب خود قرار می‌دهد و آن‌ها باید برنامه‌هایی در این زمینه داشته باشند و برای مردم خدمت کنند.

کاهش ۵۲ درصدی تولید گردو در آذربایجان غربی

عزیز امانی مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی اخیراً از کاهش ۵۲ درصدی تولیدات گردو در آذربایجان غربی خبر داده و گفته که این محصول سال گذشته به میزان ۸ هزار و ۶۰۰ تن تولید شده بود که امسال به ۴ هزار و ۵۱۵ تن کاهش خواهد یافت و با کاهشی ۵۲ درصدی نسبت به سال گذشته رو به رو خواهد شد.

وی در ارتباط با میزان تولید گردو در ارومیه گفته است: سطح زیر کشت باغ‌های گردو در آذربایجان غربی  پنج هزار و ۱۸۰ هکتار برآورد می‌شود و پیش بینی می‌شود امسال در شهرستان ارومیه ۹۹۷ تن گردو برداشت شود و ارومیه بعد از سردشت دارای رتبه دوم تولید گردو در استان است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با بیان اینکه سردشت با یک هزار و ۶۹۵ تن مقام اول تولید گردوی استان در سال جاری داراست، افزود: پیش بینی می‌شود سه هزار تن از این محصول به شکل تازه خوری مصرف و هزار و ۵۱۵ تن به سایر استان‌ها و خارج از کشور صادر شود و ۷۵۰ تن از گردوی تولیدی در صنایع شیرینی پزی، حلوا پزی و نقل مورد استفاده قرار می‌گیرد و لازم به ذکر است که آذربایجان غربی رتبه ۱۵ کشوری در تولید گردو را در کشور داراست.

گزارش از سهند احمدزاده/ تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست