اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز / عبدالسلام معروفی : یکشنبه پیش رو ثبت نام کاندیداهای حساس ترین قوه کشور آغاز و قرار است افرادی به عنوان کاندیدای ثبت نامی خانه ملت خود را در محک آزمایش مردم و مهر تائید یا رد شورای نگهبان و مراجع ذیصلاح قراردهند و متاسفانه بدعت و شرایط بدی در قانون انتخابات کشور و ثبت نام حاکم است که هر کسی با داشتن مدارک مربوطه از جمله یک فوق لیسانس و چند تا مدرک شناسایی اقدام به ثبت نام می کند و گاها برای یک کرسی در یک حوزه انتخابیه حدود ۱۰۰ نفر کاندیدا می شوند که این مهم نیازمند یک تغییر اساسی در قانون ، شیوه ثبت نام ، فعالیت احزاب قوی و جریان های توانمند برای ساماندهی در پروسه انتخابات می باشد.

اگر امروز کشور با بسیاری از مشکلات اقتصادی و اجتماعی و حتی سیاسی و فرهنگی دست و پنجه نرم می کند بدون شک بدلیل ضعف اساسی و ساختاری در عملکرد نمایندگان مردم و همین قوه مقننه می باشد و اگر وکلای مردم در حوزه قانونگذاری و نظارت بر قانون به صورت توانمندتر ، کاراتر و کارشناسی تر عمل می کردند نه با این همه چالش و مشکلات مواجه می شدیم و نه اقیانوس قانون ، ماده و تبصره در کشور مشاهده می شد.

به اذعان بسیاری از کارشناسان ؛ ویژگی های مورد نیاز یک کاندیدای ورود به مجلس شورای اسلامی ؛ داشتن توان مدیریت ، درد آشنا بودن ، داشتن روابط عمومی و تعامل خوب ، داشتن جسارت و شجاعت ، بومی و مقیم بودن ، آشنایی با مشکلات شهرستان و منطقه ، داشتن قوه بیان و توانایی بیان مشکلات شهرستان ، داشتن تحصیلات و کار دانشگاهی مرتبط با قانونگذاری ، داشتن تعصب نسبت به شهرستان و استان ، داشتن صداقت ، پایبندی به نظام ، پیشینه اجرایی مناسب ، مقبولیت و محبوبیت ، داشتن قدرت استدلال ، داشتن توان تحلیل سیاسی، تخصص و تعهد ، توانایی ، عدم وابستگی به قدرت ، برخورداری از توان و نیروی جوانی ، برخورداری از تجربه ، انتقاد پذیر بودن و از همه مهم تر مردمی و مردم دار بودن باشد تا بتواند در حوزه کاری خود موفق شود.

پس با نگاهی به شرایط ، ویژگی های فوق و جایگاه مهم خانه ملت پیشنهاد می شود کسانی وارد صحنه رقابت و ثبت نام شوند که چند مورد از ویژگی های موردنظر را داشته و حداقل بتوانند باری از روی دوش مردمی بردارند که با هزار امید و آرزو سر صندوق های رای حاضر شده و برای ۴ سال سرنوشت حساس ترین و مهم ترین قوه کشور را به آنها می سپارند و از سوی دیگر از نخبگان و صاحب نظران هم درخواست می شوند از کسانی حمایت و یا تشویق به ثبت نام بکنند تا بتواند در حوزه قانونگذاری موثر واقع شده و مشکلات و چالش های مدنظر را به حداقل برسانند.

صحبت های رهبر انقلاب در خصوص بیانیه گام دوم انقلاب در زمانی مطرح شده که در دوران بالندگی و فرهیختگی انقلاب است. لذا افرادی که بنا دارند مسئولیت خدمت و وکالت بگیرند و کاندیدای مجلس شوند قطعاً باید بر مبنای آن شاخص‌هایی که فرهیختگی نظام را محقق کنند، ورود کنند. لذا افرادی که می‌خواهند وارد عرصه انتخابات مجلس شوند صرفا دنبال رزومه کاری و یا منافع شخصی و جناحی نباشند و باید جهانی فکر کنند و متوجه باشند که در دنیا چه می‌گذرد و در کشور ملی فکر کنند و منافع ملی را در نظر بگیرند.در برش استانی باید منافع استانی را ببینند و جزیره ای عمل نکنند. در صورتی ما می توانیم موفقیتی داشته باشیم که مدیران و نمایندگانی بزرگ در شان این مردم و منطقه داشته باشیم.

تجارب ادوار گذشته انتخابات که منجر به ورود نمایندگانی متفاوت به مجلس شده، نشان می‌دهد معیارهای مردم برای انتخاب نمایندگان، یکی از دلایل اصلی وضعیت فعلی جامعه بوده است، همان عاملی که نوع تبلیغات نامزدهای مجلس در دوران تبلیغات انتخاباتی را نیز مشخص می‌کند.در واقع برای اینکه مردم نمایندگانی به مجلس بفرستند که به دور از هرگونه حاشیه، تخصص‌های لازم را هم داشته باشند باید شاخص‌های انتخاب خود را تغییر دهند، شاخص‌هایی که ریشه در شرایط امروز جامعه داشته باشد.

بدون شک افرادی که دنبال سیاسی کاری و کسب منافع شخصی و گروهی خود هستند، به جامعه و مردم ضربه می زنند و به رای ها و جایگاه خود خیانت می کنند ؛ پس ضروری است کسانی ثبت نام کنند که حداقل آشنایی با قانون اساسی و جایگاه و وظایف نمایندگی که همانا تصویب قوانین در راستای حل مشکلات مردمی ، توسعه اشتغال ، کاهش آسیب های اجتماعی و فرهنگی ، کاهش بروکراسی های اداری و تقویت حوزه نظارت باشد و شیفتگان واقعی خدمت به مردم ، اسلام ، انقلاب ، رهبری  و حافظ خون شهدا و امنیت و آرامش باشند.

اگر در زمان تبلیغات انتخاباتی، برخی نامزدهایی را می‌بینم که پول‌های هنگفتی را وارد انتخابات می‌کنند که هیچ سنخیتی با میزان جمع حقوق چهار سال نمایندگی ندارد، باید به وجود این دست‌های پشت پرده شک کرد.چه دلیلی وجود دارد کاندیدایی برای ورود به مجلس، صدها میلیون و حتی میلیاردی هزینه کند تا بتواند مجوز ورود به مجلس را بگیرد؟

رسالت مردم در انتخابات پیش رو بسیار حساس بوده و تنها راه بهبود وضعیت فعلی و انتخاب نمایندگانی که هم اعتبار استان زرخیز آذربایجان غربی را خدشه‌دار نکند و هم به تشکیل مجلسی متخصص کمک کند، انتخاب بر اساس شاخص‌هاست، مردم اجازه ندهند کاندیداها از مسیر شاخص‌ها خارج شوند.

همچنین پیشنهاد می شود اگر کسی توانایی و کارایی لازم در حوزه نمایندگی مردم را ندارد اجازه ثبت نام به خود را ندهد تا هم از لحاظ فراوانی ثبت نام و هم در پروسه صلاحیت ها بار روانی برای حاکمیت و سیستم اداری ایجاد نشده و هم اینکه اجازه بدهیم افراد توانمند و شاخص تر وارد صحنه شوند و از مردم هم انتظار می رود به افرادی که دارای ویژگی مطروحی فوق هستند اعتماد کرده و رای بدهند و سرنوشت ۴ ساله خانه ملت را به افرادی سالم و توانمند بسپارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست