اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : مدیر کل کتابخانه های عمومی استان آذربایجان غربی گفت: برابر استاندارد های کشوری برای هر ۲۵ هزار نفر یک کتابخانه عمومی در نظر گرفته شده اما در پیرانشهر اکنون به ازای هر ۴۶ هزار نفر و در سردشت به ازای هر ۳۸ هزار نفر یک باب کتابخانه عمومی وجود دارد که با استاندارد کشوری فاصله زیادی دارند.

خدیجه معصومی در جلسه ای که با حضور نماینده شهرستان های پیرانشهر و سردشت، فرماندار و جمعی دیگر از مسئولان شهرستانی به منظور بررسی مشکلات مربوط به کتابخانه های پیرانشهر برگزار شد، اظهار داشت: کتابخانه‌های عمومی پایگاه‌های فرهنگی اجتماعی هستند که به تمامی اقشار جامعه در بیشتر ساعات شبانه روز خدمات فرهنگی متنوعی ارائه می‌دهند و اکنون این فعالیت‌ها با شرایط کنونی جامعه، به سمت فضای مجازی سوق پیدا کرده است.

 وی ادامه داد: مطابق استانداردهای کتابخانه‌ای برای هر ۱۰۰  نفر ۸ مترمربع فضای کتابخانه‌ای مورد نیاز است و در حال حاضر  ۷۱  باب کتابخانه در ۱۷ شهرستان استان ارائه خدمات می‌کنند؛ ولی جهت نزدیک شدن به استانداردهای کتابخانه‌ای و دسترسی راحت‌تر مردم به کتابخانه و خدمات آن نیازمند توسعه فضاهای کتابخانه‌ای هستیم.

مدیر کل کتابخانه های عمومی استان در ادامه سخنان خود با اشاره به وضعیت کتابخانه های پیرانشهر و سردشت عنوان کرد: در هر کدام از شهرستان های پیرانشهر و سردشت تعداد ۳ باب کتابخانه عمومی وجود دارد که برابر استاندارد های کشوری برای هر ۲۵ هزار نفر یک کتابخانه عمومی در نظر گرفته شده اما در پیرانشهر اکنون به ازای هر ۴۶ هزار نفر و در سردشت به ازای ۳۸ هزار نفر یک باب کتابخانه عمومی وجود دارد که با استاندارد کشوری فاصله زیادی دارند.

معصومی در خاتمه اظهار داشت: کتابخانه‌های عمومی جهت انجام بهتر رسالت خود به منابع درآمدی پایدار نیازمند هستند و لازمه آن بازنگری قانون تأسیس کتابخانه‌های عمومی است که برای  تحقق این امر نیازمند حمایت‌های نمایندگان مجلس یازدهم  هستیم.

کمال حسین پور، نماینده مردم پیرانشهر و سردشت در مجلس شورای اسلامی نیز در ادامه این جلسه با اشاره به اهمیت کتابخانه های عمومی در هر شهرستان گفت: کتابخانه های عمومی به عنوان یک مرجع فرهنگی با قرار دادن افکار، عقاید و حاصل اندیشه های خلاق در کنار یکدیگر وسیله‌ای برای ایجاد علاقه به مطالعه و تحقیق برای افراد جامعه پدید می آورد که می تواند کارکردهای مختلفی از جمله آموزشی، اطلاع رسانی، فرهنگی و اقتصادی داشته باشد.

وی افزود: فضای کتابخانه های عمومی می تواند منبعی برای ایجاد روابط و گروه‌های درسی، فکری، شغلی و حرفه‌ای باشد و از طریق آن افراد بتوانند از روابط ایجاد شده به عنوان سرمایه انسانی که تسهیل کننده ی ارتباطات انسانی است؛ بهره ببرند.

حسین پور اضافه کرد: با توجه به کمبود کتابخانه عمومی در حوزه انتخابیه آماده همکاری با نهاد کتابخانه‌های عمومی هستیم و رفع مشکلات بودجه‌ای کتابخانه‌های عمومی و ایجاد زیرساخت‌های کتابخانه‌ای را جزو اولویت‌های خود قرار خواهیم داد.

سید علی ترابی، فرماندار پیرانشهر نیز در ادامه این جلسه گفت:: کتاب و کتابخوانی ابزار توسعه فرهنگ است و داشتن کتابخانه عمومی از شاخص‌های فرهنگی هر شهرستان است‌  و مسئولین مربوطه باید همکاری‌های لازم جهت ترویج فرهنگ کتابخوانی و افزایش سرانه آن را  در اولویت قرار دهند.

شایان ذکر است که در ادامه این جلسه مواردی از قبیل استفاده از ظرفیت خیرین جهت گسترش خدمات الکترونیک کتابخانه‌ها، تسریع در احداث کتابخانه عمومی در شهر لاجان، افزایش سرانه فضای فرهنگی، مشکلات معیشتی کارکنان کتابخانه‌های عمومی، مشکلات بودجه‌ای کتابخانه های عمومی و … مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

لازم بذکر است در شهرستان پیرانشهر تعداد ۳ باب کتابخانه عمومی وجود دارد که برابر استاندارد های کشوری برای هر ۲۵ هزار نفر یک کتابخانه عمومی در نظر گرفته شده اما در پیرانشهر به ازای هر ۴۶ هزار نفر یک باب کتابخانه عمومی وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست