اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز / عبدالسلان معروفی : به مناسبت انفجار دفتر نخست وزیری در هشتم شهریور سال ۱۳۶۰ و شهادت شهیدان رجایی و باهنر به نام هفته دولت نامگذاری شده است و همراهی ملت با دولت و پشتیبانی آحاد مردم از آن، از عوامل ثبات دولت و اقتدار ئو به تبع آن اقتدار نظام و حاکمیت است و این رابطه، تا هنگامی که دولت یک دولت خدمت گزار، صادق ، کارآمد و توانمند باشد ، پایدار خواهد بود.

دولت حسن روحانی از ۱۲ مرداد ۹۲ سکان هدایت کشور را بر عهده گرفت و هفته دولت امسال به نوعی با هشتمین سالگی دولت تقارن گشته و این همزمانی فرصتی مناسب است تا عملکرد  دولت مورد بررسی اجمالی قرار گیرد و البته با توجه به شرایط پیش رو و انتقاد شخص رئیس جمهور از تنهایی دولت در حوزه رسانه و چالش های پیش رو انتظار می رود تا در ادامه روزهای سال ۹۹ و چالش های پیش رو با فعال سازی واحدهای روابط عمومی ادارات این خلا را پر کنند.

کشور ما مثل اکثر کشورهای جهان با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کند و مدیریت کشور در حال حاضر در کنار حل مشکلات معیشتی ، اقتصادی و اشتغال به وحدت و یکپارچگی نیاز دارد ، خروج آمریکا از برجام و فشارهای غرب و کرونا هم که مزید بر علت شد تا مشکلات و چالش های دولت روحانی چندین بار شود و بدلیل ناهمگونی در بدنه دولت و یک ساختار معیوب مدیریتی و برخی از فشارهای بیرونی و درونی به نوعی دولت حسن روحانی را باید پرمصائب ترین دولت بعد از انقلاب نام برد و با توجه به مشکلات پیش رو تا زمانی همدلی و همراهی در جامعه متصور نشود بدون شک مشکلات دیگر حل نخواهد شد و چالش های بیشتری به همراه خواهد داشت.

در مـدیریـت جامعه مهمترین عنصری که می‌تواند رمز موفقیت مدیر باشد حفظ وحدت و یکپارچگی مردم است. قدرت سازماندهی و یکپارچه کردن مردم در گرو سلسله شرایطی است که اهّم آنها به خصوصیات فردی، علمی، اعتقادی و شخصیتی مدیر جامعه و آن دولت بر می‌گردد.پرواضح است که اتحاد و وحدت که عبارت از هم سویى و هم راى شدن در مسایل اجتماعى است پیش از آنکه یک موضوع دینى و صرفا مورد توجه دین باشد یک موضوع عقلى و مورد توجه عقل نیز بوده و هست، و جوامع مبتنى بر عقل و اندیشه آزاد نیز بر همین موضع اصرار دارند و پافشارى مى‏‌کنند، و در بسیارى از مواقع براى رسیدن به اهداف عقلانى و بعضا غیر عقلانى خود نیز از اهرم اتحاد و هم سویى و هم رایى استفاده مى‏‌کنند.

در حال حاضر وحدت ملی و انسجام میان ارکان نظام و مردم از ضرورت های مورد نیاز کشور به شمار می رود. این اتحاد، کشور را برای رویارویی با تهدیدهای بیرونی و چالش های داخلی آماده و دشمنان را از هرگونه دست درازی و تعرض به کشور و منافع ملی دلسرد می‌سازد. تجربه دیگر کشورها در این زمینه نیز نشان می‌دهد که سلامت و پیشرفت کشورها در گرو همدلی و اتحاد مسئولان و تصمیم سازان در کنار گروه های مختلف جامعه و جلوگیری از هر گونه تبعیض ، جلوگیری از بیت المال و فساد و رانت است.

چنان که اتحاد و هماهنگی و انسجام عامل پیشرفت جامعه است در مقابل آن اختلاف و تفرقه عامل انحطاط و سقوط یک جامعه به شمار می‌رود ، به این معنا که اگر جامعه ای دچار تفرقه و ناسازگاری باشد و هر فرقه و گروه راهی را انتخاب کند که با راهی که دیگران انتخاب کنند تفاوت داشته باشد دچار اختلاف است و اگر جامعه دچار اختلاف گردید آثار متعدد رخ می‌نماید که از جمله آن‌ها از بین رفتن ابّهت و شوکت مؤمنان و خفّت و ذلّت در دنیا و سستی در پیکار با دشمنان و شکست در برابر دشمن و شعله ور شدن آتش نزاع و جنگ و در نهایت سقوط جامعه می‌باشند.

یکی از عوامل پیشرفت جامعه اتحاد و انسجام افراد جامعه و هماهنگی آنان با مسئولان آن جامعه است. جامعه ای که افراد با هم متحد و هماهنگ باشند در پیشرفت موفقند، تجربه نشان می دهد ملتی که از ویژگی اتحاد برخوردار باشند پیشرفت می کنند علاوه بر آن اصل مسئله از امور بدیهی و روشن است اما سخن در این است که چگونه در جامعه ای اتحاد و هماهنگی تحقق پیدا می‌کند آیا اتحاد و هماهنگی از راه انعقاد قرارداد توسط دولتمردان ایجاد می‌شود

به گفته تحلیلگران، اتحاد میان ملت و دولت از جمله مهم ترین عوامل برای توسعه کشورها است. ملت و دولت همچون ۲ بال کشور برای پرواز به سمت رشد و توسعه هستند. نبود این اتحاد و انسجام درونی، نتیجه ای جز شکست و عقب ماندگی در پی نخواهد داشت. همچنین، کارشناسان سیاسی بر این باورند که طرح انتقاد از موضع حفظ انسجام، اصلاح امور و پیشبرد هدف های کشور سازنده خواهد بود و در غیر این صورت باعث تضعیف وحدت خواهد شد.

این روزها که حال دولت و ملت هم اصلا خوب نیست و از دو جبهه بیرونی و درونی در فشار است و مردم به لحاظ معیشتی و نبود اشتغال به شدت رنج می برند و هر روز مشکلات بیشتر می شود و ناکارآمدی برخی از حوزه های اقتصادی و مدیریتی دولت هم مزید بر علت شده تا بار این مشکلات چندین برابر شده  و کشور و مدیریت اجرایی و سایر قوا را با چالش جدی مواجه کرده و هر روز فشارها ، جوسازیها ، فرافکنی های ، تخریب ها و بسیاری از اصول اداری و مدیریتی هم فدای بازی های سیاسی عده ای خاص شده و فشارها بر دولت فزونی یافته و دولت در سیبل و مرکز اتهامات قرارگرفته و این رسالت متولیان خود دولت تدبیر در سال پایانی را هم سنگین تر نموده و در این هفته بایستی با بررسی، واکاوی و تحلیل شرایط موجود هم در راستای برنامه ریزی در این مسیر گام بردارند و هم حس تعامل و تقویت اعتماد و باورهای عمومی را افزایش داده و هم در مقابل جوسازیها و بازار شایعات و حاشیه ها مدیریت کنند و این هفته با شرایط پیش روفرصت مناسبی برای بازبینی این اقدامات ، افزایش اعتماد و باور عمومی و تقویت حوزه ارتباط دولت با ملت برای گذر از بحران های پیش روست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست