اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان غربی گفت: متاسفانه در ۴۱ سال اخیر استان در یک تله محرومیت گیر کرده و سهم استان از تولید ثروت برای کشور تقریبا ۲ درصد بوده است.‌

ناصر حضرتی با بیان این مطلب اظهار کرد: کار تدوین سند آمایش آذربایجان غربی به عنوان بالاترین سند توسعه ای استان، ۹۹ درصد پیشرفت داشته و این سند که از مدتها پیش در سایت سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان برای کسب نظر نخبگان و محققان منتشر شده است و اکنون در مرحله چاپ است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی افزود: در این سند همه مسائل و قابلیت های استان برای چشم اندازی ۲۵ تا ۳۰ سال دیده شده است وطبق این سند استان در سال افق باید نقش اساسی را در تعاملات بین المللی ایفا کند.

حضرتی با بیان اینکه جزو چند استان معدود کشور هستیم که این هدف بنیادی در سند آمایش مد نظر قرار گرفته و به تایید تصمیم گیران ملی نیز رسیده است تصریح کرد: این تعاملات بین المللی در ترانزیت، لجستیک، تجارت و گردشگری نمود خواهد داشت.

او بیان کرد: متاسفانه در ۴۱ سال اخیر استان در یک تله محرومیت گیر کرده است به نحوی که با وجود اینکه ۴.۱ درصد جمعیت کشور را در خود جای داده اما سهم ما از تولید ثروت برای کشور تقریبا ۲ درصد بوده است.‌ لذا کاستن از این شکاف یکی از اهداف بنیادی سند است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تاکید کرد: قابل قبول نیست استانی با ۹۶۷ کیلومتر مرز با ۴ کشور، نزدیکی به بازار ۱۳۰ میلیون نفری در کشورهای همجوار، سهم ۳۰ درصدی از کشاورزی، نیروی انسانی ماهر، منابع آبی، ۶ میلیون تن محصولات کشاورزی و ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جمعیت سهم ۲ درصدی در تولید ناخالص داخلی داشته باشد. لذا ارتقای این جایگاه از اهداف سند آمایش است.

حضرتی با اشاره به نحوه تدوین سند آمایش چشم انداز استان گفت:  در این سند استان آذربایجان غربی به عنوان سرزمین تالاب ها، تاج زاگرس و رنگین کمان فرهنگ ها در افق چشم انداز در مقیاس فراملی دروازه ارتباطات بین الملل کشور دارای نقش لجستیک،ترانزیت، بازرگانی و گردشگری است.

او با بیان اینکه با همه اختلاف نظرهایی در استان می تواند وجود داشته باشد اما برای اجرای دقیق این سند باید وحدت و همدلی داشت، ادامه داد: همچنین در مقیاس ملی برخوردار از نقش کشاورزی نوین، معدن و فعالیت های دانش بنیان با برخورداری از زنجیره های صنعتی مرتبط با نقش ملی که با بهره گیری از تنوع قومی و فرهنگی موجود بسط فرصت های توسعه برابر، استانی خواهد بود در مسیر توسعه، امن، متعامل با زیست بومی پایدار و منسجم و یکپارچه مطرح شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست