اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی گفت: با مرمت بناهای تاریخی موجود در اراضی لشکر ۶۴ ارومیه اقدامات لازم برای اجرای طرح باغ‌موزه در این پادگان اجرا می شود.

 جلیل جباری در سومین جلسه کمیته راهبری طراحی شهری بر لزوم همکاری ارگان‌های و دستگاه‌های مربوطه برای تسریع در اجرای طرح باغ‌موزه در اراضی پادگان لشکر ۶۴ ارومیه تاکید کرد و افزود: مرمت و احیای بناهای تاریخی موجود در اراضی پادگان ارومیه از شهریور ماه سال جاری آغاز شده و با احیای این بناها لازم است تا برای اجرای طرح باغ‌موزه در این پادگان اقدامات لازم نیز انجام گیرد.

وی با بیان اینکه مطالعات ایجاد باغ‌موزه در این اراضی توسط دانشگاه شهید بهشتی نیز انجام شده و مشکلی از این نظر برای شروع اجرای طرح وجود ندارد، عنوان کرد: از نظر تأمین اعتبار نیز مشکلی وجود ندارد چرا که اعتبارات لازم برای اجرای این طرح در آخرین سفر ریاست‌جمهوری به استان تصویب شده و طی سال‌های ۹۸ و ۹۹ این اعتبار تخصیص یافته است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی با بیان اینکه این مجموعه دارای ۹ هکتار مساحت بوده و ۴۰ بنا در آن واقع شده است، گفت: ۲۰ میلیارد ریال اعتبار اولیه این طرح از محل سفر ریاست جمهوری تأمین شده و میزان هزینه مورد نیاز برای مرمت و نگهداری و تجهیز سالانه این مجموعه هم‌اکنون در حوزه میراث فرهنگی ۵۰ میلیارد ریال پیش‌بینی می‌شود.

جباری ادامه داد: همچنین علاوه بر انجام این مطالعات، تاریخچه این پادگان اعم از اطلاعات عملیات‌های جنگی و شرح حال فرماندهان، یادمان شهدای ارتش، عکس‌ها، تصاویر برگرفته از آرشیو عکس‌های هوایی و ادبیات شفاهی در حال تهیه است.

اراضی پادگان لشگر ۶۴ ارومیه از زمان بازگشایی در پنجم آبان ماه ۹۲ تاکنون کش‌وقوس‌های فراوانی را پشت سر گذاشته، گاه درختان قدیمی و کهن‌سال این اراضی که قدمتی به درازای ۸۰ سال داشتند قطع و تبدیل به خاکستر شد و گاه اختلاف‌های مدیریتی و برنامه‌ریزی‌های مختلف برای تغییر کاربری در بی تحرک ماندن این اراضی ایفای نقش کرده است.

محوطه ستاد لشکر و بناهای تاریخی آنکه متعلق به دوره پهلوی است و در سال ۹۳ به شماره ۳۱۱۸۶ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید، این مجموعه با مساحتی بالغ بر ۷۰ هکتار در مرکز شهر و در حریم بلافصل بافت تاریخی ارومیه واقع شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست