اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی از اجرای طرح تشدید کنترل نظارت بهداشتی واحدهای دامی استان از اسفندماه امسال تا ۱۲ اردیبهشت سال آینده خبر داد.

سید امید خلیل زاده ظهر پنجشنبه در گفتگو با  اصحاب رسانه با اشاره به اجرای طرح تشدید نظارت بهداشتی و شرعی بر مراکز تولید، توزیع و عرضه فرآورده‌های خام دامی با هدف ارتقای بهداشت عمومی گفت: این طرح از ١۴ اسفندماه امسال آغاز و تا ١٢ اردیبهشت ماه سال آینده ادامه دارد.

وی با بیان اینکه ۴٣ اکیپ ثابت و سیار در همه مراحل تولید، کشتار و عرضه در این طرح مشارکت دارند، عنوان کرد: برای جلوگیری از انتقال دام مشترک بین انسان و حیوان طرح تشدید کنترل و نظارت در همه مراکز مربوطه خام دامی از جمله اغذیه فروشی‌ها، رستوران‌ها، کشتارگاه‌ها، ناوگان حمل و نقل توزیع، سردخانه‌ها و غیره اجرا می‌شود.

وی همچنین با اشاره به طرح نظارتی در ماه مبارک رمضان اظهار کرد: و ماه مبارک رمضان طرح تشدید نظارت‌های بهداشتی همراه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به منظور کنترل بهداشتی انواع گوشت و فرآورده‌های خام دامی در مراکز عرضه، رستوران‌ها و غذاخوری‌های فعال در ایام تعطیلات نوروزی با به کارگیری نزدیک به ۱۰۴ نفر ناظر بهداشتی و شرعی در دو شیفت کاری در سطح استان اجرایی خواهد شد.

وی گفت: با توجه به خطر انتقال بیماری‌های مختلف در اثر عرضه غیر بهداشتی فرآورده‌های خام دامی، از کلیه شهروندان در خواست می‌شود، فرآورده‌های خام دامی مورد نیاز خود را از مراکز مجاز تهیه و از خرید گوشت قرمز فاقد مهر دامپزشکی، گوشت از پیش چرخ شده، آلایش مرغ بدون بسته‌بندی و یا فرآورده‌های خام دامی بسته‌بندی شده با برچسب مخدوش خودداری کرده و هنگام خرید موارد بسته‌بندی به تاریخ تولید، انقضا و کد بهداشتی دامپزشکی توجه کنند.

خلیل زاده با با اشاره به وجود ١٢ کشتارگاه طیور و ۱۶ کشتارگاه د امی در سطح استان ادامه داد: ۷۳۰ واحد گوشتی، ۶ واحد جوجه کشی، ۳۳ واحد تخم گذار تجاری و ۶۵ واحد مرغ مادر در استان وجود دارد، پایش واحدهای صنعتی در تمام ایام سال جزو اولویت‌های سازمان دامپزشکی است.

موردی از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در آذربایجان غربی مشاهده نشده است

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی ادامه داد: ۱۷ و ۶۰۰ نمونه برداری از واحدهای مرغداری و تالاب‌های استان انجام شده که در این نمونه‌ها موردی از ابتلای طیور به انفلوآنزای فوق حاد پرندگان مشاهده نشده است.

خلیل زاده خاطرنشان کرد: در این راستا سه هزار و ۵۸۵ مورد مراقبت فعال از طیور بومی، ۲ هزار و ۶۸۰ مورد مراقبت فعال از طیور صنعتی و ۴۰۰ مراقبت غیر فعال انجام شده است.

وی ادامه داد: علاوه بر این ۲۲۸ مورد بازدید مشترک از تالاب‌ها با اداره کل حفاظت محیط زیست استان و همچنین ۷۶۰ بازدید از کشتارگاه‌ها انجام شده است.

مدیر کل دامپزشکی آذربایجان‌غربی با تاکید بر ممنوعیت خرید و فروش پرندگان و به ویژه توسط شکارچیان گفت: تمامی این اقدامات رصد می‌شود و با متخلفان در این زمینه برخورد قانونی خواهد شد.

خلیل زاده گفت: پرندگان مهاجر همه ساله از اواخر شهریور ماه وارد استان شده و تا اواخر زمستان در تالاب‌های استان ماندگار هستند که می‌توانند ناقل بیماری باشند.

وی یادآور شد: در مجموع ۴۱۳ واحد بخش خصوصی دامپزشکی در آذربایجان‌غربی فعالیت دارند که شامل ۱۸۰ داروخانه دامپزشکی، ۷۶ مطب مایه کوبی، ۷۲ مطب، ۱۹ مرکز مایه کوبی مستقل، چندین درمانگاه مایه کوبی، ۲۰ ازمایشگاه، ۱۳ بیمارستان، ۱۵ شرکت پخش استانی، یک شرکت پخش سراسری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست