اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز :  عیسی عزیزنژاد، پژوهشگر مردم‌شناسی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی، ارومیه را یک باغ-شهر جذاب و خوش و آب و هوا قلمداد کرده و می نویسد: در ایام تابستان، شهرستان ارومیه با آب و هوای مطلوب و مکان‎ های دیدنی متعدد و متنوع می‌تواند برای هر گردشگری جذاب و یکی از مقاصد سفر تابستانی باشد .

تابستان بعد از ایام نوروز، شایع‌ترین فصل برای مسافرت است که در این بین، اهداف متعددی پیش روی گردشگران قرار دارد که پرطرفدارترین آنها احتمالا سفر به شمال کشور باشد، برای کسانی که دنبال مکان‌های تازه‌تر و جدیدتر هستند، همیشه جاهای دیگری هم وجود دارد که جذاب و دیدنی هستند و ارومیه را می‌توان یکی از این مکان‌های جذاب به شمار آورد.

ارومیه بک باغ‌شهر جذاب برای مسافران است که در تصاویر هوایی، این ویژگی کاملا مشخص است، بخش وسیعی از جنوب و شرق و آن، پوشیده از باغات و درخت‌زار بوده و عمده محصولاتش سیب و انگور است و از این نظر یکی از قطب‌های تولیدی کشور به حساب می‌آید. اما در یکی دو دهه اخیر سلایق کشاورزان تغییر کرده و انواع میوه‌های تابستانی از قبیل زردآلو، آلو، آلبالو و غیره نیز در ارومیه تولید و عرضه می‌شود.

خشکبار، صیفی‌جات و سبزیجات نیز جای خود دارد، تنوع و کمیت محصولات کشاورزی باعث شده که میدان میوه و تربار ارومیه به یکی از میادین مهم صادرات به شهرهای مختلف کشور و برخی از کشوهای خارجی باشد.

ارومیه؛ فهرستی عالی و متنوع از جاهای دیدنی

فصل کشاورزی در این شهرستان تقریبا از اوایل اسفند ماه با چیدن خوشه‌های خوشبوی بیدمشک شروع و در اواسط پاییز با برداشت سیب به پایان می‌رسد. برای گردشگرانی که قصد سفر به این باغ‌شهر داشته باشند، با توجه به زمانبندی سفرشان، فهرستی عالی و متنوع از جاهای دیدنی وجود دارد.

ارومیه شهری نسبتا بزرگ با جمعیتی  نزدیک به یک میلیون نفر است با این حال کسانی که محدوده زمانی یک روزه برای سفرخود درنظرگرفته باشند می‌توانند درطول یک روز تابستان از اماکن تاریخی فرهنگی درون شهری شامل موزه‌ها، کلیسا، مساجد، بازار سنتی سرپوشیده و یکی دوتا تفرجگاه و مرکز تفریحی خارج شهری دیدن کنند.

تفرجگاه کوه سیر و شیخ تپه

برای این گروه از گردشگران پیشنهاد می‌شود در پایان یا ابتدای سفر یک روزه خود، از تفرجگاه کوه سیر واقع در دامنه کوهی به همین نام که در سمت غربی شهر قرار داشته دیدن کنند تا بتوانند یک نمای کلی از منظر و توپوگرافی شهر را مشاهده کنند که خالی از لطف نیست.

البته تفرجگاه پارک جنگلی شیخ‌تپه نیز همچین موقعیتی دارد و در آنجا تمام شهر زیر پای مسافران قرار داشته و می‌توان مناطق مختلف شهر به‌خصوص باغات و سرسبزی‌های واقع در جلگه ارومیه و دوردستای دریاچه را به نظاره نشست.

سفر به سیلوانا، مکانی با اکسیژن خالص

برای کسانی که زمان بیشتری داشته باشند در این صورت پیشنهاد جذاب‌تر و عالی‌تری وجود دارد که آن هم بازدید از سیلوانا، منطقه‌ای با اکسیژن خالص است.

این بخش از حد فاصل ۳۰ کیلومتری غرب ارومیه شروع می‌شود و شامل منطقه وسیعی است که روستاهای متعددی با مردمانی خونگرم و مهمان‌نواز دارد که معیشت عمده آنها کشاورزی و دامداری است، این منطقه نیمه‌کوهستانی و کوهستانیبوده و در واقع منبع تامین آب جلگه ارومیه است.

جاذبه‌های طبیعی فراوانی در این منطقه وجود دارد که روح و روان هر بیننده‌ای را محسور خود می‌سازد از جمله اینها می‌توان به چشمه سارها و مناظر بدیع دامنه کوه بزسینا، آبشار سوله دوکل، آبشار سیلوک، دریاچه مارمیشو و … اشاره کرد.

یکی از مهمترین و جذابترین جاذبه طبیعی این منطقه، دریاچه مامه شیخ واقع در ارتفاع کوه دالانپر است، اگر کسی دوست دارد در اوج گرمای تابستان، سرما و برف زمستان را شاهد باشد این دریاچه منتظر اوست.

در مجموع می‌توان گفت که شهرستان ارومیه با دارا بودن مجموعه‌ای از جاذبه‌های دیدنی تاریخی، طبیعی و فرهنگی که دراینجا به‌صورت کلی بدان اشاره شد و همچنین آب و هوای مطبوع می‌تواند یک مقصد سفر ایده‌آل تابستانی برای همه هموطنان در اقصی نقاط میهن عزیزمان باشد چه هموطنان ساکن در شهرهای شمالی که احتمالا گاهی از ازدحام بیش از حد جمعیت شهرشان در این فصل سال خسته شوند و چه برای هموطنان تهرانی،  مناطق مرکزی و جنوب و …  که در چله گرم تابستان دنبال مقصدی متفاوت برای گردش و سیاحت هستند./برگرفته از؛ میراث آریا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست