اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : استاندار آذربایجان غربی با انتقاد از وضعیت جذب سرمایه گذاران و بخش خصوصی گفت: فرایند سرمایه گذاری در آذربایجان غربی دست و پاگیر است و یک استعلام تا ۲ سال زمان می برد که باید با این روند برخورد کرد؛ مراحل زاید و استعلام های طولانی باید در این مسیر حذف شود.

محمدصادق معتمدیان روز یکشنبه در جمع مدیران پارک علم و فناوری ارومیه که پس از بازدید از بخش های مختلف این پارک و در قالب یکشنبه های رفع موانع تولید برگزار شد، افزود: این حوزه باید با اهتمام ویژه نهادهای مسوول و همراهی بخش خصوصی و فعالان دانش بنیان و فناور آذربایجان غربی تقویت شود.

او با بیان اینکه هنوز مسیر توسعه خود را در آذربایجان غربی پیدا نکرده ایم، اضافه کرد: بخش خصوصی، دانشگاهیان و نخبگان استانی برای بهبود روند، پای کار بیایند. فرایند سرمایه گذاری در آذربایجان غربی دست و پاگیر است و یک استعلام تا ۲ سال زمان می برد که باید با این روند برخورد کرد؛ مراحل زاید و استعلام های طولانی باید در این مسیر حذف شود.

استاندار آذربایجان غربی با اشاره به اینکه برای حل مشکلات نباید آنها را موکول به آینده کرد، ادامه داد: رویکرد دولت سیزدهم در سال آینده تمرکززدایی و دادن اختیار به استانداران برای حل مشکلات است که باید این روند را با اجرای فرایندهای جدید اقتصادی در راستای توسعه استان تقویت کرد.

معتمدیان با تاکید بر اینکه سال آینده سال توجه به رشد اقتصادی است، اظهار کرد: تحقق رشد ٨ درصدی در کشور و ۷.۳ درصدی در آذربایجان غربی با توجه به ظرفیت های همه بخش ها از جمله تجارت خارجی، معادن، کشاورزی، گردشگری و صنعت از جمله مهمترین هدف گذاری هایی است که به خوبی صورت گرفته و باید عملیاتی کنیم.

۵ درصد معادن کشور متعلق به آذربایجان غربی

او با اشاره به اینکه معادن از جمله مزیت های نسبی آذربایجان غربی است، گفت: ما در مطالعات و اکتشافات، اقدامات سیستماتیک و روش های نوین را به کار نبرده ایم در حالی که جزء استان های مهم معدنی کشور هستیم.

استاندار با بیان اینکه پنج درصد معادن کشور متعلق به آذربایجان غربی است، افزود: البته در اشتغال معدنی و ارزش افزوده، سهم ما بسیار ناچیز است به طوری که در اشتغال یک درصد و ارزش افزوده کمتر از یک درصد از سهم کشوری مربوط به این استان است.

استاندار آذربایجان غربی بیان کرد: یکی از برنامه های بسیار خوبی که با همراهی ایمیدرو در حال اجرا هستیم، راه اندازی شورای معادن در استان است که به زودی با حضور معاونان وزیر صمت در استان اجرایی می شود.

معتمدیان اضافه کرد: معادن از جمله پیشران های توسعه آذربایجان غربی است ولی باید سعی کنیم تا زنجیره این بخش به طور کامل برقرار و تکمیل شود. ارزش افزوده این بخش باید افزایش یابد و دنبال جذب سرمایه های دولتی، خصولتی و خصوصی در این حوزه هستیم.

در حوزه دریاچه ارومیه ٧ میلیارد تن پتاس و منیزیت وجود دارد

او با بیان اینکه در حوزه دریاچه ارومیه هفت میلیارد تن پتاس و منیزیت وجود دارد، گفت: از این ظرفیت هنوز استفاده نشده و با فرایندهای دست و پاگیر موجود نیز، استفاده کردن از آن بسیار سخت است.

استاندار آذربایجان غربی با اشاره به راه اندازی طرح اعطای مجوزهای بی نام برای لکه های مستعد سرمایه گذاری در استان افزود: در این فرایند، لکه های مستعد شناسایی شده و برای آنها مجوزهای بی نام صادر می شود و پس از ابراز علاقه سرمایه گذاران در بخش های مختلف، این مناطق بدون اتلاف وقت به سرمایه گذاران معرفی شده و بلافاصله فرایند سرمایه گذاری آغاز می شود.

معتمدیان همچنین آذربایجان غربی را هاب لجستیک و مرکز تجاری ایران با اروپا، حوزه مدیترانه، قفقاز، ترکیه، عراق و سوریه دانست و اضافه کرد: مرز، مزیت مطلق این استان نسبت به استان های دیگر است و واقع شدن در دروازه اروپا در کنار نزدیکی به سواحل مدیترانه و دریای سیاه و همچنین مسیر جاده ابریشم می تواند بر مزیت های این استان افزوده شود.

او با تاکید بر اینکه از این مزیت در صورت کاهش موانع خودساخته و ترمزنبودن دستگاه های فعال در مرز می توان استفاده کرد، ادامه داد: مرز محل توقف نیست و باید به محل عبور تبدیل شود؛ امری که در بازدید صورت گرفته شواهدی از آن دیده نشد.

در این نشست، با دستور استاندار آذربایجان غربی مقرر شد که مشکلات مربوط به محدوده پارک علم و فناوری ارومیه اعم از راه دسترسی، داخل محدوده و فنس کشی کامل آن با مساعدت دستگاه های مسوول رفع شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست