اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز :  اشنویه که به پایتخت گیلاس ایران مشهور است این روزها همزمان با فصل برداشت این میوه، شور خاصی جای جای این شهر را فرا گرفته تا گوشه‌ای از بهشت در آذربایجان غربی را به نمایش گذاشته شود.

به گزارش ایرنا، مردم آذربایجان غربی، شهر اشنویه را به باغات گیلاس می‌شناسند، با آغاز فصل برداشت گیلاس، این شهر همه ساله پذیرای میهمانان زیادی می‌شود که از دور و نزدیک برای خرید این میوه بهشتی و تماشای مناظر چشم نوازش به این شهر می‌آیند و با جعبه‌های پر از گیلاس و آلبالو به خانه‌های شان باز می‌گردند.

اصلی ترین شغل مردم اشنویه کشاورزی است و گیلاس یکی از مهم‌ترین محصولات باغی این شهرستان به شمار می‌رود؛ این شهرستان از دیرباز لقب پایتخت گیلاس ایران را دارد بطوریکه هر ساله با شروع فصل برداشت این محصول در تیرماه میزبان تعداد زیادی از گردشگران نقاط مختلف کشور می‌شود.

این روزها با آغاز برداشت گیلاس در اشنویه آلاچیق‌هایی را می‌توان مشاهده کرد که در کنار جاده و در نزدیکی باغ‌های گیلاس دایر شده است که انواع گیلاس تولیدی این شهرستان را به مسافران و گردشگران عرضه می‌کند و دیدن این محصول بهشتی رهگذران را برای خریدن و چشیدن این میوه بهشتی بسوی خود می‌کشد.

این شهرستان بزرگترین تولید کننده گیلاس آذربایجان‌غربی نیست و گیلاس بعد از سیب درختی، دومین محصول باغی اشنویه است، اما به سبب ویژگی آب و هوایی و حاصلخیزی خاک، مرغوب ترین و متنوع ترین محصول گیلاس استان و کشور در این شهر به عمل می‌آید.

بطور میانگین از هر هکتار باغ بارور این شهرستان، حدود هشت تُن محصول برداشت می‌شود لذا با توجه به شرایط اقلیمی و آب‌ و هوایی مستعد کشت گیلاس است.

شفافیت رنگ، طعم و عطر مطبوع، کیفیت مطلوب گیلاس اشنویه، باعث شده تا این محصول مشتریان زیادی در داخل و خارج پیدا کند.

سطح زیر کشت این محصول به ۸۱۸ هکتار رسیده که از این میزان ۴۹۸ هکتار بارده و ۳۲۰ هکتار غیربارده است، ارقام گیلاسی که در اشنویه کشت می‌شود، شامل تکدانه‌ای مشهد، خوشه‌ای، زرد دانشکده، سفید ارومیه و نوع محلی به نام (خومالی) است که این نوع گیلاس مزه و کیفیت عالی و خواهان زیادی دارد.

همه اینها سبب شده تا مسوولان  هرساله با برگزاری جشنواره گیلاس، پای گردشگران و سرمایه‌گذاران را به این شهر باز کنند بطوریکه یکی از ثمرات برپایی جشنواره ها ایجاد میدان میوه و تره بار کنونی است که شهرداری کلنگ احداث میدان میوه و تره بار جامع تر را نیز بر زمین زده است.

پنجمین جشنواره گیلاس اشنویه تیرماه امسال برگزار می‌شود

فرماندار اشنویه گفت: پس از یک وقفه ۲ ساله پنجمین دوره جشنواره سراسری گیلاس این شهرستان دوم تیرماه امسال برگزار می‌شود.

سیدعلی ترابی اظهار کرد: این دوره از جشنواره گیلاس پیش بینی شده است با حضور میهمانانی از استان‌های مختلف کشور همچون دوره‌های پیشین برگزار شود.

اشنویه پایتخت گیلاس،گوشه‌ای از بهشت آذربایجان‌غربی

وی افزود: جلسات لازم در زمینه برنامه ریزی و تشکیل کمیته‌ها و کارگروه‌های این جشنواره برگزار و در زمینه بخش‌های مختلف آن نیز هم‌اندیشی‌های لازم صورت گرفته است.

فرماندار اشنویه با بیان اینکه تاکنون چهار دوره جشنواره گیلاس در اشنویه برگزار شد که با استقبال چشمگیر گردشگران همراه بود، اضافه کرد: معرفی ظرفیت و پتانسیل‌های این شهرستان در زمینه‌های مختلف، جذب سرمایه گذار و ایجاد فضای مفرح و شاد از جمله اهداف این جشنواره است.

ترابی یادآور شد: شناساندن ظرفیت‌های اشنویه به صورت عام و شناساندن محصولات باغی این منطقه از جمله گیلاس و سیب به صورت خاص از مهمترین اهداف برگزاری این جشنواره است.

وی گفت: توجه به توسعه اقتصاد گردشگری و کشاورزی از اهداف مهم این جشنواره است که با دعوت از سرمایه‌گذارانی از نقاط مختلف کشور همراه خواهد بود

بیش از ۴ هزار تن گیلاس در اشنویه برداشت می‌شود

مدیر جهاد کشاورزی اشنویه گفت: امسال پیش بینی می‌شود چهار هزار و ۸۳ تُن گیلاس از باغ‌های این شهرستان برداشت شود که ۱۷ درصد نسبت به سال گذشته افزایش نشان می‌دهد.

مراد رسول انصاری افزود: آغاز برداشت گیلاس در خرداد ماه بوده و ۳۵ تا ۴۵ روز طول می‌کشد که در فصل برداشت گیلاس بیش از هفت هزار نفر روز به صورت مستقیم مشغول به کار می‌شوند.

اشنویه پایتخت گیلاس،گوشه‌ای از بهشت آذربایجان‌غربی

وی با بیان اینکه باغداران این شهرستان از کمترین میزان سم استفاده می‌کنند، افزود: با توجه به شرایط اقلیمی و قدمت طولانی در کشت گیلاس و کیفیت عالی این محصول، اشنویه به عنوان پایتخت گیلاس ایران مشهور شده است.

ترابی با بیان اینکه محصول تولیدی این شهرستان علاوه بر مصرف در داخل استان به استان‌های دیگر نیز ارسال می‌شود، گفت: در حال حاضر ۳۵ واحد سردخانه در این شهرستان فعال است و ۱۷ واحد دیگر نیز در حال ساخت است.

انصاری ادامه داد: محصول گیلاس این شهرستان دارای ارقام گوناگون تکدانه سیاه و صورتی، خوشه ای، زرد دانشکده، سفید و قرمز ارومیه و ارقام محلی زودرس و سایر ارقام است که در این میان ارقام خوشه‌ای و تکدانه سیاه بیشترین میزان سطح کشت را به خود اختصاص داده است.

۶ کمیته برای اجرای جشنواره گیلاس پیش بینی شده است

شهردار اشنویه نیز گفت: برنامه ریزی کامل جهت برگزاری مطلوب این جشنواره انجام شده و ۶ کمیته شامل پشتیبانی، اجرایی، فرهنگی، گردشگری، بانوان و امنیتی سازماندهی و تشکیل شده است.

اشنویه پایتخت گیلاس،گوشه‌ای از بهشت آذربایجان‌غربی

انور سعیدی افزود: دبیر اجرایی این جشنواره شهرداری و شورای شهر است که جلسات متعددی تاکنون جهت برگزاری این جشنواره برگزار کرده و مکان مناسبی نیز برای آن در نظر گرفته است.

وی ادامه داد: هموارسازی مسیر سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری و کشاورزی از اهداف جشنواره است و دعوت از سرمایه گذاران کشوری و استانی جهت نیل به اهداف اساسی در دستور کار است.

برگزاری جشنواره گیلاس فرصت مناسبی برای معرفی جاذبه های گردشگری اشنویه است

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اشنویه نیز از آمادگی این شهرستان برای برگزاری پنجمین جشنواره گیلاس خبر داد و گفت: اشنویه یکی از شهرستان‌های گردشگرپذیر منطقه به شمار می‌رود و به لحاظ دارا بودن هوای مطبوع و وجود باغ‌های گیلاس، سیب و میوه‌های فصلی، میزبان مسافران زیادی از آذربایجان غربی و استان‌های همجوار و حتی کشورهای همسایه است.

روناک تاسا اضافه کرد: اگر چه این شهرستان دارای واحدهای اقامتی است اما تجربه جشنواره‌های گذشته نشان داده که در طول برگزاری جشنواره گیلاس، ظرفیت واحدهای اقامتی تکمیل می‌شود و این موضوع به رونق اقتصادی شهرستان کمک می‌کند.

اشنویه پایتخت گیلاس،گوشه‌ای از بهشت آذربایجان‌غربی

وی با بیان اینکه برگزاری جشنواره گیلاس فرصت مناسبی برای معرفی جاذبه های گردشگری این شهرستان است، گفت: مسیرهای گردشگری برای بازدید علاقه مندان در نظر گرفته شده و غرفه این اداره در محل نمایشگاه جهت راهنمایی گردشگران و نمایش جاذبه های گردشگری و تاریخی و غرفه های صنایع دستی ارایه می‌شود.

شهروندان اشنویه آماده پذیرایی از گردشگران جشنواره گیلاس هستند

یک شهروند اشنویه ای نیز می‌گوید: بعد از ۲ سال وقفه در برگزاری جشنواره گیلاس به دلیل شیوع ویروس کرونا، امیدواریم امسال مانند سال های گذشته این حشنواره با استقبال گردشگران روبرو شود.

فرینا سوار افزود: استفاده و بهره گیری از جوانان در برگزاری جشنواره و ایجادغرفه های زیاد و متنوع و ارایه قیمت گیلاس با قیمت متناسب تر، فراهم اوردن فضای مفرح انتظار ما از برگزار کنندگان جشنواره است.

وی اضافه کرد: شهروندان اشنویه ای با تجهیز همه امکانات لازم برای گردشگران بی تابانه منتظر حضور و پذیرایی شایسته از گردشگران هستند.

گیلاس اشنویه طرفداران زیادی در داخل و خارج از کشور دارد که همه ساله علاوه بر تامین بخشی از بازار مصرف داخلی، قسمتی از آن نیز به کشورهای عراق، روسیه و ارمنستان صادر می‌شود.

اشنویه پایتخت گیلاس،گوشه‌ای از بهشت آذربایجان‌غربی

گیلاس از جمله درختان مناطق معتدل و سرد به شمار می‌رود و مقاوم به سرماست؛ درخت گیلاس در مقایسه با سایر درختان میوه‌های هسته دار، به سرما مقاوم است و زودتر به مرحله برداشت می‌رسد، عمر اقتصادی یک درخت گیلاس در نمونه‌های مختلف متغیر بوده اما به طور متوسط ۲۰ تا ۳۰ سال است.

اشنویه نزدیک ترین شهر آذربایجان غربی به ارومیه است که در یک منطقه کوهستانی و خوش آب و هوا قرار گرفته و با کشورهای ترکیه و عراق مرز مشترک دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست