اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : سیلوی ۷۰ هزار تنی مکانیزه بوکان با حضور حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رئیس جمهوری به بهره‌برداری رسید.

به نقل از ایرنا،  معاون برنامه‌ریزی شرکت غله و خدمات بازرگانی دولتی کشور در آیین بهره‌برداری از این سیلو که استاندار آذربایجان‌غربی و نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی نیز حضور داشتند، اظهار داشت: باوجود آنکه میزان خرید گندم از کشاورزان امسال در سطح کشور کاهش نشان می‌دهد، ولی به میزان موردنیاز کشور گندم خریداری و ذخیره‌سازی شده است.

قدرت حیدری، ظرفیت نگهداری و ذخیره‌سازی گندم در کشور را ۲۱ میلیون تن اعلام کرد و افزود: در حال حاضر ۳۰۵ سیلوی فلزی در کشور وجود دارد که از این تعداد ۹ سیلو دولتی و ۲۹۶ سیلو نیز خصوصی است.

وی اضافه کرد: علاوه بر این ۳۷۰ کارخانه آردسازی به ظرفیت ۱۸ میلیون تن در کشور وجود دارد و این درحالی است که میزان آرد موردنیاز کشور سالانه ۹ تا ۱۰ میلیون تن است.

وی با اشاره به تاخیر چندین ساله در افتتاح این سیلو افزود: هم‌اکنون هشت سیلوی دیگر در کشور وجود دارد که احداث آن به دلایل مختلف با مشکلاتی همراه است که امیدواریم با مساعت مسوولان هرچه زودتر به اتمام رسیده و به جرگه سیلوهای کشور افزوده شوند.

وی گفت: آذربایجان غربی در سطح کشور جزء استان‌های برتر در بحث ذخیره‌سازی گندم بوده و شهرستان بوکان نیز با تولید سالانه ۱۰۰ هزار تن جزء مناطق مهم تولید گندم این استان به‌شمار می‌رود.

سیلوی مکانیزه بوکان در زمینی به مساحت ۱۳ هکتار و با ۲۷۰ میلیارد ریال از اعتبارات ملی و استانی هزینه احداث شده و شامل ساختمان سیلو، بخش اداری، مسکونی، نگهبانی، باسکول، منبع زمینی، تعمیرگاه و برج کار است.

عملیات اجرایی این طرح ملی از سال ۱۳۸۲ شروع شده و به علت اختصاص نیافتن اعتبار، ساخت آن با تاخیر همراه شد.

با احداث این سیلو دیگر نیازی به ارسال گندم تولیدی در این شهرستان به دیگر مناطق استان و شهرستان‌های همجوار جهت ذخیره‌سازی آن وجود ندارد.

هم‌اکنون میزان ذخیره‌سازی گندم در بوکان، ۲۵ هزار تن است که با افتتاح این طرح میزان ذخیره‌سازی گندم در این شهرستان به بیش از ۹۵ هزار تن در سال افزایش پیدا کرد.

شهرستان بوکان با ۱۱۰ هزار هکتار اراضی قابل کشت هر ساله مقام نخست تولید گندم آذربایجان‌غربی را به خود اختصاص می‌دهد و بر این اساس این شهرستان، انبارغله استان لقب گرفته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست