اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : مدول سوم تصفیه خانه ارومیه صبح امروز با حضور معاون اول رئیس جمهور، وزیر نیرو و استاندار آذربایجان غربی به بهره برداری رسید.

این تصفیه خانه، با ظرفیت ۶۰ هزار مترمکعب بر ثانیه در شبانه روز برای جمعیت ۳۰۰ هزار نفر با سیستم لجن فعال از نوع sbr با هزینه ۲ هزار ۲۰۰ میلیارد ریال، سالانه ۵۱ میلیون متر مکعب آب را از طریق خط انتقال ۱۱ کیلومتری به دریاچه ارومیه انتقال خواهد داد.

برای خط انتقال این پروژه نیز ۹۵۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

 معاون اول رییس جمهور گفت: ایران در زمینه آب یک نقطه تهدید و در عین حال فرصت‌هایی برای بهره برداری دارد؛ کشور ما به لحاظ آب و هوایی و متوسط بارش باران وضعیت مناسبی ندارد اما با وجود دریا در شمال و جنوب کشور فرصت‌های بزرگی به‌وجود آمده است که متاسفانه در سال‌های گذشته بخوبی نتوانسته‌ایم از آنها استفاده کنیم.

محمد مخبر در این آیین افتتاح مدول سوم تصفیه خانه فاضلاب ارومیه که وزیر نیرو، استاندار و نمایندگان استان آذربایجان غربی در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ۶ طرح انتقال آب دریا در وزارت نیرو در حال بررسی و اجرایی شدن است، افزود: با افتتاح این طرح‌های بزرگ تنش های آبی در مرکز و شرق کشور حل می‌شود و آب موردنیاز صنایع آب بر نیز از دریا تامین می‌شود.

او ادامه داد: تاسیس صنایع آب بر در مناطق کویری و مرکزی کشور غفلتی بزرگ بود که آب شرب مورد نیاز مردم را با کمبود روبرو ساخته و همچنین برای رساندن مواد اولیه به این صنایع و صدور محصولات آنان باید چندین هزار کیلومتر مسیر طی شود و اگر این صنایع بزرگ در کنار دریاها تاسیس می‌شد، قطعا مشکلات کمتری در زمینه آب در مناطق مرکزی کشور وجود داشت.

مخبر با بیان اینکه برخی از کشورهای همسایه ایران با بهره گیری از تکنولوژی به خوبی از منابع آبی خود استفاده می کنند، اضافه کرد: با یک مدیریت مناسب می‌توان با بهره گیری از تکنولوژی مابین توسعه و افزایش جمعیت تناسب ایجاد کرد.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به افتتاح مدول سوم تصفیه خانه فاضلاب ارومیه و خط انتقال پساب به دریاچه ارومیه یادآور شد: با این اقدام مهم وزارت نیرو علاوه بر جلوگیری از هدر رفت آب، کاهش آلایندگی و تخریب محیط زیست حجم بزرگی از آب نیز به دریاچه ارومیه انتقال می‌یابد.

مخبر با تاکید بر اینکه وحدت بین مسوولان از امتیازات استان آذربایجان غربی است، اظهار کرد: این هماهنگی و همکاری بین دستگاه‌های دولتی و نمایندگان مجلس و همچنین دفتر نمایندگی ولی فقیه در استان می‌تواند بخشی از عقب افتادگی‌ها که ناشی از تعارض‌های مدیریتی است، را حل کند و تردیدی نداریم که به سرعت به جایی می‌رسیم که مساله رفاه و توسعه در کشور حل می شود.

او به مولفه‌های قدرت در کشور اشاره کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران در منطقه به نقطه‌ای رسیده است که کشورها نمی‌توانند تصمیمی بگیرند تا زمانی که نظرات جمهوری اسلامی را در نظر نگرفته باشند و کشور به مرحله‌ای رسیده که زمانی به دنبال واردات ساده ترین امکانات بود اما الان کشورهای بزرگ به دنبال تجهیزات پیشرفته ایرانی هستند.

معاون اول رییس جمهور توسعه دیپلماسی منطقه‌ای را از بزرگترین موفقیت های سیاسی و دیپلماسی دولت سیزدهم برشمرد و ادامه داد: در ابتدای دولت سیزدهم ارتباطات خارجی کشور با کشورهای همسایه منطقه و جهان قطع و یا دچار اشکالات اساسی بود اما با تلاش‌های رییس جمهور و دستگاه دیپلماسی دولت سیزدهم بسیاری از مسایل سیاست خارجی حل شد و اکنون هیچ کشوری در منطقه نیست که به دنبال بهبود روابط با ایران نباشد.

معاون اول رییس جمهور صبح امروز بلافاصله پس از ورود به ارومیه با حضور در تصفیه خانه فاضلاب ارومیه مدول سوم تصفیه خانه فاضلاب ارومیه و خط انتقال پساب به دریاچه ارومیه را افتتاح کرد که این خط انتقال به طول ۱۱ کیلومتر سالانه ۵۱ میلیون متر مکعب آب به این دریاچه می رساند.

گفتنی است ظرفیت مدول سوم تصفیه خانه فاضلاب ارومیه ۶۰ هزار مترمکعب در شبانه روز است که با راه اندازی این مدول ۳۰۰ هزار نفر تحت پوشش قرار گرفتند.

یکی از مزایای اتمام این طرح در حوزه مسایل بهداشتی و زیست محیطی است؛ مزیت دوم اتمام این طرح، احیای دریاچه ارومیه است که با بهره‌برداری از آن، سالانه ۵۱ میلیون مترمکعب پساب به دریاچه ارومیه منتقل خواهد شد.

مدول ۳ این پروژه از سال ۱۳۹۴ در راستای سیاست‌های احیاء دریاچه و به‌تبع آن تکمیل و توسعه تأسیسات فاضلاب شهر ارومیه، به‌عنوان یکی از پروژه­های مهم جهت احیای دریاچه از طریق انتقال سالانه حدود ۶۰ میلیون مترمکعب پساب ناشی از تصفیه آب (شامل احداث شبکه‌های اصلی، فرعی و خط انتقال فاضلاب به طول ۴۰۰ کیلومتر)، شروع و در سال ۱۳۹۸ به دلیل مشکلات مالی و تخصیص اعتبارات عمرانی به‌صورت اسناد خزانه اسلامی و یا بعضاً اوراق مشارکت و افزایش قیمت ارز و تورم و…  و کاهش توان مالی پیمانکار، متوقف شده بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست