اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی گفت: در حاشیه برگزاری مراسم سالانه باداراک مقبره ثبت جهانی ساندوخت چالدران پس از مرمت‌های انجام شده به بهره‌برداری می‌رسد.

جلیل جباری با اشاره به تقویت زیرساخت‌های گردشگری در قره‌کلیسا چالدران به کردپرس اظهار کرد: ساماندهی محوطه، مرمت سکوها و دیوارهای تخریب شده در زمستان و مرمت سنگ‌فرش‌های فرسوده از جمله این اقدامات هستند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی افزود: ساماندهی فضای سبز مجموعه، ساماندهی و آماده‌سازی و سیم‌کشی در سرویس‌های بهداشتی، تعویض شیرآلات و لوله‌کشی‌های فرسوده، تعویض آبگرمکن‌های قدیمی و آماده‌سازی فضای معرفی عصارخانه و دستگاه روغن‌کشی برای افتتاح در حاشیه مراسم باداراک از دیگر اقدامات انجام شده برای تقویت زیرساخت‌های گردشگری قره‌کلیسا چالدران هستند.

او ادامه داد: طراحی و نصب تابلوهای معرفی، بندکشی، سیم کشی و نورپردازی آن، طراحی، ساخت و نصب تابلوهای اطلاع‌رسانی در مسیر ورودی مجموعه و فضاهای داخلی، ساماندهی بوفه قره کلیسا، نصب دکل‌های عظیم برق برای نورپردازی محوطه در شب، انجام شده است.

به گفته جباری؛ ساخت و نصب غرفه‌های پرتابل چوبی برای ارائه و فروش محصولات صنایع‌دستی در  طول برگزاری مراسم باداراک، خرید و نصب دو عدد چادر بزرگ در محوطه برای برگزاری مراسم، سمپاشی محوطه اسکان چادرها و تسطیح زمین توسط گریدر در محل استقرار چادرها از جمله اقدامات انجام شده برای میزبانی شایسته قره‌کلیسا چالدران در طول برگزاری شصت و هشتمین مراسم سالانه باداراک است.

شاهزاده ساندخت، دختر ساناتروک پادشاه ارمنستان و از نخستین گروندگان به دین مسیحیت بود که به دستور پدر، زندانی و با جمعی از پیروان کشته شد و بدین‌ترتیب نخستین شهید مسیحیت لقب گرفت. دو قرن بعد در سال ۳۰۱ میلادی و در زمان تیرداد سوم، مسیحیت به رهبری گریگور روشنگر، دین رسمی ارمنستان شد.

مراسم سالانه مذهبی ارامنه جهان تحت عنوان باداراک همه ساله در کلیسای تاریخی «قره کلیسا» در چالدران برگزار می‌شود؛ در این آیین ارامنه دیگر کشورهای جهان از جمله ارمنستان، سوریه، لبنان، هلند، فرانسه، اتریش، آلمان، کانادا و غیره نیز شرکت می‌کنند.

ارامنه ایران و جهان در این مراسم با اعمالی چون راز و نیاز به درگاه خداوند، قربانی کردن و غسل تعمید دادن به نوزدان خود در قالب مراسم باداراک یا عشای ربانی این روز را گرامی می‌دارند.

در طول این مدت زایران اعمال خاص این کلیسا را به جا می‌آورند و با انجام این اعمال از خداوند بزرگ طلب رحمت و مغفرت گناهانشان را می‌کنند.

قره کلیسا قدیمی‌ترین کلیسای عالم مسیحیت به شمار می رود و قدمت آن به قرن هفتم میلادی می‌رسد؛ قره کلیسا در بین ارامنه به «تاده مقدس» معروف است و در ۲۰ کیلومتری شمال شرق چالدران و بر روی مزار تاتائوس، حواری حضرت مسیح (ع) احداث شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست