اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس، گفت: این موضوع منطقی نیست که مردم در زمینه افزایش قیمت مرغ تاوان لجبازی و ضعف مدیریتی دولت را پرداخت کنند. عدم توان مدیریت دولت در تنظیم بازار و تامین نهاده‌های دامی افزایش قیمت مرغ را رقم زده و در صورت تداوم شرایط مدیریتی فعلی، شاهد شرایط بدتری در زمینه قیمت مرغ می‌شویم.

به نقل از خانه ملت، جلال محمود زاده در خصوص افزایش قیمت مرغ، گفت: در حال حاضر با توجه به عدم تامین نهاده دامی توسط دولت هزینه تمام شده مرغداران افزایش پیدا کرده و مرغداران بیش از ۷۰ درصد از نهاده مورد نیاز خود را از بازار سیاه خریداری می‌کنند.

او ادامه داد: تعدادی از مرغداران جوجه ریزی خود را به دلیل عدم تامین نهاده‌های دامی توسط دولت متوقف کرده‌اند و این موضوع باعث شده تا بازار گوشت مرغ با کمبود مواجه شود و عرضه و تقاضا برهم بخورد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه افزایش قیمت گوشت مرغ به بیش از ۳۰ هزار تومان قابل پیش بینی بود، بیان کرد: باید کلیه وظایف تنظیم بازار مطابق قانون مجلس شورای اسلامی به وزارت جهاد کشاورزی بازگردانده شود، متن توافق نامه بین وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت تهیه شده بود و توسط طرفین امضاء شد اما رئیس جمهور این توافق نامه را رد کرد.

او با بیان اینکه در حال حاضر وزارت جهاد کشاورزی باید درخواست واردات نهاده‌های دامی را به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه کند، گفت: ذخیره استراتژیک نهاده‌های دامی باید نیاز ۶ ماه کشور را تامین کند اما متاسفانه میزان نهاده فعلی در این انبارها به ۲۰ روز کاهش یافته است.

محمودزاده با اشاره به اینکه عدم توان مدیریت دولت در تنظیم بازار و تامین نهاده‌های دامی افزایش قیمت مرغ را رقم زده و در صورت تداوم شرایط مدیریتی فعلی شاهد شرایط بدتری در زمینه قیمت مرغ می‌شویم، افزود: اگر وزارت جهاد کشاورزی متولی اصلی واردات نهاده‌های دامی و تنظیم بازار محصولات در بازار باشد می‌توانیم در صورت بروز نوسان قیمتی با این وزارتخانه برخورد کنیم.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه در حال حاضر ظرفیت تولید ۲۰ درصد گوشت مرغ بیش از نیاز کشور وجود دارد که اگر بتوانیم از تمامی این طرفیت‌ها استفاده شود می‌توان مازاد نیاز داخلی را صادر کنیم،خاطرنشان کرد: ۶۰ درصد از مرغداری‌های کشور خالی هستند و اقدام به جوجه ریزی نکرده‌اند، تولیدکنندگان باید از تامین نهاده خود اطمینان داشته باشند

معادله ایی بی جواب؛ کمبود تولید نداریم؛ اما در بازار هم مرغ نداریم!

در پی تاخیر جوجه ریزی مرغداران و کمبود مرغ در آذربایجان غربی، بازار این استان فعلا باید با مرغ منجمد سر کند تا از هفته های آینده مرغ گرم وارد بازار شود. ضعف اساسی در تامین نهاده و تنظیم قیمت ها و کنترل بازاراز سوی دولت، مرغ را پَر داده و اما مسئولان همچنان معتقدند که؛ «کمبود تولید ندارند».

به گزارش خبرنگار کردپرس، کمبود مرغ در آذربایجان غربی و افزایش قیمت این کالای اساسی همچنان بحرانی است و مغازه داران می گویند: «مرغ نداریم!».

 این در حالی است که تنها در شهریور ماه در آذربایجان غربی سه میلیون و ۹۰۰ هزار قطعه جوجه‌ریزی انجام و مازاد بر نیاز استان هم اعلام شده بود.

از سویی دیگر بر اساس اعلام جهاد کشاورزی آذربایجان غربی؛ از ابتدای مهر تا کنون(به مدت ۲ ماه) در مرغداری های استان نزدیک به ۳ میلیون قطعه جوجه ریزی شده است. این میزان کاهش جوجه ریزی در استان را به نسبت آخرین ماه تابستان نشان می دهد.

همین کاهش جوجه ریزی سبب کمبود مرغ در بازار شد، موردی که در اول آبان ماه از سوی رییس صمت آذربایجان غربی هم تایید شد و غلامرضا بابایی گفت: «تامین و تخصیص ارز برای تامین نهاده ها مهمترین راهکار تعدیل قیمت مرغ در استان است. اما در حال حاضر مرغداری‌های آذربایجان‌غربی جوجه ریزی ندارند و همین امر موجب افزایش قیمت مرغ در آینده خواهد شد».

تداوم کمبود این کالای اساسی در بازار و افزایش قیمت سر به فلک کشیده آن در استان، روز گذشته رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی، را به بازدید از یک واحد مرغداری گوشتی در ارومیه کشاند.

جهاد کشاوزری آذربایجان غربی: کمبود مرغ نداریم/نظارت ها تشدید شود

رسول جلیلی در جریان این بازدید خواستار تشدید نظارت دقیق بر نحوه توزیع و عرضه کالاهای اساسی تنظیم بازار مخصوصا توزیع گوشت مرغ گرم ، توسط دستگاه های ذی ربط در استان شد.

او با بیان اینکه هیچگونه کمبودی در تولید گوشت مرغ استان وجود ندارد و تداوم تولید در واحد های مرغداری ادامه دارد، گفت: از ابتدای مهرماه سال جاری در مرغداری های استان نزدیک به ۳ میلیون قطعه جوجه ریزی شده است که از هفته جاری بتدریج مرغ گرم وارد بازار مصرف می شود.

جلیلی همچنین اظهار کرد: بیش از ۴ میلیون قطعه در آبان ماه سال جاری در مرغداری های استان جوجه ریزی شده است که در ماه های پایانی سال وارد بازار می شود.

این اظهارات رییس جهاد کشاورزی استان کاهش جوجه ریزی در آبان ماه و جوجه ریزی با تاخیر از سوی مرغداری ها را تایید می کند چرا که بازار آذربایجان غربی به گفته ریاست جهاد کشاورزی باید در ماه های پایانی سال منتظر مرغ باشد.

چرا مرغداران دیر جوجه ریزی کردند؟

۷۰ درصد هزینه‌های تولید گوشت مرغ مربوط به تغذیه در مرغداری ها است که تا اواسط مهر ماه دولت تنها ۵۰ درصد این نیاز را برطرف کرده بود. زیرا قیمت نهاده‌های دامی افزایش یافته است و دولت به اندازه کافی ارز دولتی به واردکننده‌های دامی تخصیص نمی دهد در نتیجه قیمت نهایی محصولاتی مثل مرغ، تخم مرغ، کره افزایش می یابد و ادامه این روند تولید کمتر و قیمت بالاتر خواهد بود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌ غربی نیز با تایید این موضوع پیشتر بیان کرده بود که؛ «دولت قول داده بود ۱۰۰ درصد نیاز مرغداران به نهاده‌هایی همچون ذرت، کنجاله و سویا را تامین کند. اما تاکنون تنها ۵۰ درصد نیاز آنها تامین شده و بقیه آنها به قیمت بالاتری از قیمت دولتی تهیه کرده‌اند.»

این امر مرغداران را واداشت جوجه ریزی  را به دلیل افزایش قیمت نهاده های دامی در آذربایجان غربی متوقف کنند در نتیجه بازار عرضه و تقاضا به بازاری شدیدا رقابتی تبدیل و مرغ هم پر کشید و سر از استان های همجوار درآورد.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران آذربایجان غربی هم معتقد است؛ «قیمتی که تنظیم بازار استان برای عرضه هر کیلوگرم مرغ زنده در استان ارایه کرده، کمتر از هزینه تمام شده است در نتیجه با توجه به تفاوت محسوس قیمت مرغ در استان با استان های همجوار، تولید کنندگان ترجیح می دهند تولیداتشان را به استانهای همجوار بفروشند و این موضوع تاثیر منفی بر بازار مرغ آذربایجان غربی می‌گذارد».

کاظم سیف حقیقت هم بر کاهش جوجه ریزی ها در دو ماهه اخیر صحه می گذارد و می گوید: «به علت کمبود و گرانی نهاده ها در ۴۰ روز قبل میزان جوجه ریزی در استان کاهش داشت. در صورت جوجه ریزی به موقع، به علت کمبود مواد مغذی در نهاده و دان مرغ میزان وزن گیری مرغهای عرضه شده پایین بوده و یا ۱۰ روز طولانی تر شده‌است».

این وضعیت سبب شد معاون اقتصادی استاندار آذربایجان غربی در آخرین جلسه بررسی وضعیت بازار مرغ در استان از ممنوعیت خروج مرغ زنده از آذربایجان غربی به سایر استان‌ها خبر دهد و مرغداران را موظف کند که مرغ تولیدی خود را در کشتارگاه های استان کشتار کنند.

نادر صادقی با اشاره به اینکه روزانه ۵۰ تن مرغ زنده در استان برای تعادل قیمت، توزیع می‌شود، اضافه کرده بود: «دستگاه های نظارتی موظف هستند تا از مرحله تولید و کشتار تا عرضه مرغ در آذربایجان غربی بدون وقفه نظارت کنند».

توزیع مرغ منجمد راهکار تکراری تعدیل قیمت‌ ها

طی فشارهای کمبود این کالا در بازار در نهایت رییس جهاد کشاورزی دیروز اعلام کرد؛ از هفته جاری بتدریج مرغ گرم وارد بازار مصرف می شود. اما در حال حاضر راهکار مسئولان در پی کمبود و افزایش مجدد قیمت مرغ همان راهکار همیشگی و توزیع مرغ های منجمد در استان بود تا بدین شیوه کمبود این کالا در بازار جبران شود.

رییس جهاد کشاورزی استان بیان می کند: «به منظور تعدیل قیمت‌ها در سطح بازار و فروشگاه‌های زنجیره‌ای  و افزایش قیمت مرغ گرم طی روزهای گذشته، تاکنون ۴۵۰ تن مرغ منجمد آماده طبخ در سطح استان در آبان ماه توزیع شده است و این روند همچنان ادامه دارد.»

جلیلی ادامه می دهد: «قیمت مصوب مرغ منجمد آماده طبخ برای مصرف کننده ۱۵هزار تومان تعیین شده است که با اخد حواله از سازمان صمت توسط عاملین توزیع می شود».

اواخر مهر ماه سال جاری ستاد تنظیم بازار به دلیل کمبود نهاده ها در بازار و متناسب آن افزایش قیمت نهاده در بازار با افزایش چشمگیر قیمت مرغ موافقت کرد و به یکباره قیمت مصوب این محصول از ۱۴۴۰۰ تومان به ۲۰۴۰۰ تومان افزایش یافت.

قیمت مرغ در آن مقطع تا مرز ۳۰ هزار تومان هم رسید ولی نرخ مصوب روی میز مسئولان همچنان ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان بود در حالی که بازار از نرخ بالای ۳۶ هزار تومان هم خبر می داد.

در مجموع ضعف پشتیبانی دام از سوی دولت و افزایش قیمت نهاده های دامی، بر قیمت تمام شده مرغ اثر گذار بوده است و در نهایت مرغدار در پی کاهش جوجه ریزی، محصول موجود را نیز به علت غیر منطقی خواندن نرخ مصوب تنظیم بازار راهی استان های همجوار می کند و این است که کمبود این کالای اساسی در آذربایجان غربی بیش از پیش به چشم می خورد و اگر هم باشد به دلیل گرانی و افزایش قیمت راهی به سفره های مردم ندارد. گزارش/ تانیا شعفی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست