اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : اگرچه آهنگ رشد نرخ تورم امسال نسبت به سال گذشته کند شده است اما همچنان در گزارش های مرکز آمار ایران شاهد اعلام افزایش آن در هر ماه نسبت به ماه گذشته هستیم.

 نرخ تورم ماهانه مهر ٩٨ به ۱٫۷ درصد رسیده که در مقایسه با همین اطلاع  در ماه قبل، ۱٫۲ واحد درصد افزایش داشته است. تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» و «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» به ترتیب ۱-  درصد و ٣.١ درصد بوده است.

این در حالی است که نرخ تورم ماهانه برای خانوارهای شهری ۱٫۹ درصد است که نسبت به ماه قبل ١.٣ واحد درصد افزایش داشته است. هم‌چنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ٠.٨ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ٠.٨ واحد درصد افزایش داشته است.

کاهش نرخ تورم نقطه ای خانوارهای کشور

اما گزارش مرکز آمار نشان می دهد تورم در شاخص های نقطه به نقطه و سالانه در مهر امسال شاهد کاهش بوده است.

تورم نقطه به نقطه در مهرماه امسال که درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه مشابه سال قبل است،  به عدد ۲۸٫۳ درصد رسیده است؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین ٢٨.٣ درصد بیشتر از مهر ١٣٩٧ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده­اند.

نرخ تورم نقطه‌ای مهر ماه ١٣٩٨ در مقایسه با ماه قبل ۶,٧ واحد درصد کاهش یافته است. نرخ تورم نقطه‌ای گروه‌های عمده «خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات» و «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» به ترتیب ٣٢,٣ و ٢۶.۶ درصد بوده و نرخ تورم نقطه‌ای هر دو گروه عمده در مقایسه با ماه قبل کاهش داشته است.

این در حالی است که نرخ تورم نقطه‌ای برای خانوارهای شهری ٢٨,٣ درصد می‌باشد که نسبت به ماه قبل ۶,٢ واحد درصد کاهش داشته است. هم‌چنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ٢٨,۵ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ٩,۶ واحد درصد کاهش داشته است.

کاهش نرخ تورم سالانه خانوارهای کشور

همچنین بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، شاخص نرخ تورم سالانه که درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه قبل از آن است، در مهر ماه ١٣٩٨ برای خانوارهای کشور به ۴۲ درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، ٠,٧ واحد درصد کاهش نشان می‌دهد.

این در حالی است که نرخ تورم سالانه برای خانوارهای شهری ۴١,٣ درصد می‌باشد که نسبت به ماه قبل ٠,۶ واحد درصد کاهش داشته است. هم‌چنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ۴۶,٣ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ١,١ واحد درصد کاهش داشته است.

قیمت تلفن همراه ۰٫۶ – درصد کاهش یافته است

در ادامه گزارش مرکز آمار ایران آمده است که در گروه عمده «خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات» بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به گروه نوشیدنی ها (چای کیسه ای) و گروه لبنیات و تخم مرغ (خامه پاستوریزه) است. در گروه عمده کالاهای خوراکی و خدمات هم گروه آموزش (شهریه مدارس و دانشگاه)، گروه مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوختها (اجاره بها) و گروه بهداشت و درمان بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته اند.

اما گروه سبزیجات، میوه و خشکبار، گوشت قرمز و مرغ، ادویه و رب گوجه فرنگی در میان خوراکی ها نسبت به ماه قبل شاهد کاهش قیمت بوده اند. در گروه ارتباطات هم تلفن همراه در این ماه نسبت به ماه قبل ۰٫۶ – درصد کاهش قیمت را تجربه کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست