اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌غربی گفت: سهم نیم درصدی کتابخانه‌های عمومی استان از درآمد شهرداری ها نسبت به سال گذشته ۴۵ درصد افزایش داشته، اما تنها ۱۵ درصد از میزان تعیین شده توسط ماده ۶ قانون تأسیس و اداره نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور پرداخت شده است.

 خدیجه معصومی، در خصوص وبینار سراسری انجمن‌های کتابخانه‌های عمومی استان افزود: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، نهادی فرهنگی- اجتماعی با هویت ایرانی- اسلامی است. مأموریت و رسالت کتابخانه‌های عمومی دارای سه رویکرد آگاهانش، آموزش و آفرینش است؛ در رویکرد آگاهانش ترویج دانش عمومی، افزایش دسترسی عموم به خدمات کتابخانه‌ای و …. از مهم ترین رسالت هاست.

او ادامه داد: در حوزه آموزش، آموزش سواد اطلاعاتی مهم ترین رسالت کتابخانه‌های عمومی است که شامل آموزش مهارت ها، کسب و کارهای محلی، آموزش ضمن خدمت و …. می باشد؛ در حوزه آفرینش نیز، ایجاد محافل ادبی، محافل قرآن و عترت، رویدادها و جشنواره‌ها و …. از اهداف این نهاد است.

معصومی ضمن تأکید بر نقش انجمن‌ها  به عنوان بازون اجرایی در توسعه و اعتلاء کتابخانه‌های عمومی اظهار کرد: موضوع اصلی انجمن در تمامی سطوح، کتابخانه عمومی است؛ لذا تعاملات و همکاری‌ها باید در چارچوب مأموریت‌ها و رسالت باشد. همکاری با کتابخانه‌های عمومی در اطلاع رسانی و اجرای برنامه‌های ابلاغی هیئت امناء نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، ایجاد جریان درآمدی پایدار و منظم و تشویق به اهدای زمین و ساختمان و … مهم ترین درخواست این اداره کل از انجمن‌ها است.

او افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۳۶ جلسه انجمن در سطح استان، شهرستان و بخش و شهر برگزار شده است و حضور فرمانداران در جلسات در کیفیت اجرایی مصوبات نقش مؤثری دارد.

معصومی با تصریح اینکه کتابخانه‌های عمومی منابع درآمدی پایدار ندارند، تصریح کرد: مهم ترین منبع درآمد پایدار کتابخانه‌های عمومی برای هزینه های جاری از سهم نیم درصد کتابخانه‌های عمومی از درآمد شهرداری ها است. میزان پرداخت شهرداری ها نسبت به سال گذشته ۴۵ درصد افزایش داشته است؛ اما تنها ۱۵ درصد از میزان تعیین شده توسط ماده ۶  قانون تأسیس و اداره نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور پرداخت شده است و لازمه تحقق بیشتر اهداف و رسالت های کتابخانه های عمومی، پرداخت کامل و به موقع این سهم توسط شهرداری ها است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان ضمن ارائه گزارشی از عملکرد این اداره‌کل نیز گفت: استان آذربایجان‌غربی دارای ۷۴ باب کتابخانه عمومی نهادی، ۲۳ باب کتابخانه عمومی مشارکتی و مستقل و ۸ باب سالن مطالعه عمومی است. در سال جاری و در راستای افزایش سرانه فضای کتابخانه ای و تسهیل دسترسی مردم به کتابخانه ها، افتتاح یک باب کتابخانه عمومی نهادی و یک پانسیون مطالعاتی، کلنگ زنی کتابخانه روستایی در تکاب، کلنگ زنی طرح توسعه کتابخانه خاتم الأنبیا در اشنویه از اقدامات اداره کل بوده است.

او ادامه داد: تعمیر، تجهیز، بهسازی و شاداب سازی فضای فیزیکی کتابخانه ها، انعقاد ۹ تفاهم نامه با سایر دستگاه ها در سطح ملی و استانی، تصویب ۲۳ مصوبه برای کتابخانه‌های عمومی در ۱۱ سفر شهرستانی استاندار شامل ۱۳پروژه احداثی، ۶ پروژه نیمه تمام، ۳ پروژه مطالعاتی و یک کتابخانه سیار ، اجرای دو هزار و ۳۷۱ برنامه فرهنگی، اجرای سومین دوره پویش «وقف کتاب، خیر ماندگار» با وقف حدود ۳۱ هزار جلد کتاب و … از دیگر اقدامات این  اداره کل بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست