اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز :  قطعی برق دیگر سرما و گرما نمی شناسد. زمستان سال گذشته با قطعی های مکرر برق مردم در خانه هایشان یخ زدند و امسال تابستان هم با شروع فصل گرما قطعی‌های برق بدون توجه به کسب‌وکار مردم، زندگی روزانه آنها را مختل کرده است. تنها پاسخ مسئولان شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان غربی هم به این موضوع استفاده زیاد شهروندان در مصرف برق است! و در کنار آن شرکت، ستاد عبور از پیک بار ۱۴۰۰ را تشکیل داده است!

 با شیوع کرونا و دور کاری ها، اهمیت استفاده از ظرفیت اینترنت برای کار و تحصیل و آموزش و … دو چندان شده است. اما این روزها قطعی های مکرر و چند ساعته برق در شهرهای آذربایجان غربی مردم را کلافه کرده است.

برق در ساعت های مختلفی از روز و به مدت ۴ ساعت مداوم قطع می شود. سامانه و تلفن گویای شرکت برق هم با وجود تماس‌های مکرر پاسخگو نیست.

سخنگوی صنعت برق دیروز اعلام کرد؛ مردم برای اطلاع از خاموشی به سامانه “برق من” مراجعه کنید. سامانه ایی که همیشه خراب است و خطا می دهد!!

جناب سخنگوی صنعت برق! همچنین اعلام کرده اند «برای اینکه روند قطعی های مکرر برق در امتحانات مجازی، دانش آموزان و دانشجویان خللی ایجاد نکند از طریق سامانه از ساعت قطعی مطلع شده و تغییر مکان دهید تا به امتحانتان لطمه نخورد!»

در این روزهایی کرونایی دانش آموزان و دانشجویان باید دنبال کدام سو برای تامین برق باشند؟! چقدر رفت و آمدها برای قطعی های برق در سطح شهر زیاد خواهد شد. عده ایی از شرق به غرب بروند عده ایی دیگر از غرب به شرق بروند و در آخر مشخص نیست که جایی که عازمش می شوند برق داشته باشد یا خیر! آن هم با سامانه ایی که خراب است و نمی شود از محل دقیق وجود برق اطلاع حاصل کرد.

خسارت ها به وسایل برقی هم به دلیل نوسانات بخش دیگر ماجرا است اما خوشبختانه سخنگوی صنعت برق فکر این جا را هم کرده  و اعلام کرده اند؛ «در صورتی که وسایل‌ برقی مشترکان بخش خانگی به دلیل نوسانات برق دچار آسیب شوند در وهله نخست باید در اپلیکیشن برق من ثبت نام کنند تا پس از کارشناسی خسارت آنها پرداخت شود!!»

سوال اینجاست، چرا اصلا باید چنین شرایطی حاکم باشد که این همه به دغدغه های مردم اضافه شود!

گفته می شود؛ کمبود شدید تامین برق تا عبور از فصل گرما پابرجا است و اکنون مصرف خانگی در صدر برنامه صرفه جویی قرار گرفته است. از سویی دیگر شائبه های درآمدزایی چینی‌ها و برخی از سرمایه‌داران در استخراج رمزارزها و بیت‌کوین ها نگرانی های مردم را در پی قطعی های برق افزایش داده است.

قطعی های مکرر و بدون هماهنگی آسیب جدی به ماشین آلات گران قیمت و سنگین بخش تولید وارد کرده و ممکن است واحدهای صنعتی و تولیدی هم دچار زیان فراوان و در برخی موارد تعطیلی شوند.

در بخش کشاورزی نیز واحدهای تولیدی و دامی با خسارت فراوان مواجه خواهند شد، با قطعی برق همچنین آب بسیاری از روستاها که به دینام برق متصل هستند در این روزهای گرم سال قطع می شود.

در این اوضاع و احوال شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان غربی ستاد عبور از پیک بار ۱۴۰۰ را تشکیل داده و اعلام کرده؛ این اقدام در راستای اجرای برنامه های پاسخگویی بار برای عبور از پیک بار سال ۱۴۰۰ به مرحله اجرا در خواهد آمد.

اینکه کار این ستاد چیست و قرار است چگونه تامین برق پایدار را تضمین کند، مشخص نیست و فعلا آنچه برای مردم مشهود است تنها قطعی برق است!

برق که نباشد کل زندگی مردم مختل می شود، کار و کسب ها مختل، روند تحصیل مجازی تعطیل و خدمات رسانی ها به کلی تعطیل خواهد شد. ادامه این روند خسارت فراوانی بر جای خواهد گذاشت و زیر ساخت ها را با مشکلاتی چند روبه رو می کند.

کمبود بارندگی های امسال تولید انرژی را با مشکل روبه رو کرده شاید وقت آن رسیده که با توجه به خشک سالی های پیش رو به فکر انرژی های تجدید پذیر باشیم/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست