آوای مرز : معاون فنی، زیربنایی و عمرانی سازمان منطقه آزاد ماکو اعلام کرد؛ پیرو تفاهم نامه منعقده احداث راه آهن مسیر جلفا-پلدشت-چشمه ثریا، مابین مناطق آزاد ماکو و ارس با شرکت راه آهن کشور، از انعقاد قرارداد مطالعات امکان سنجی فنی و اقتصادی احداث خط آهن جلفا – پلدشت-چشمه ثریا توسط سازمانهای مناطق آزاد ماکو و ارس، با انتخاب مشاور مربوطه خبر داد.
بازیار افزود: این خط آهن ۲۰۰ کیلومتری در توسعه حمل و نقل ریلی کشور تاثیر بسزایی دارد و به افزایش ظرفیت منطقه آزاد ماکو در توسعه اقتصادی منجر میشود که جزء زیر ساختهای روند توسعه منطقه آزاد ماکو است.
وی تصریح کرد: این طرح مطالعاتی با هزینه شش میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال و در ۱۸ ماه انجام می شود.
بازیار در زمینه مزایای احداث این خط آهن، تاکید کرد: با احداث این خط آهن، منطقه آزاد ماکو که هاب لجستیک کشور است به بندر خشک برای مناطق آزاد ترابزون و مرسین تبدیل خواهد شد.
وی با بیان اینکه طرح مطالعاتی برای راه اندازی دو خط ترانزیت ریلی انجام می شود، افزود: در مرحله نخست یک خط با توان ترانزیت ۶ تا ۱۰ میلیون تن بار را داشته و با این کار منطقه آزاد ماکوبه خط ریلی اروپا متصل می شود.
معاون فنی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد ماکو با اشاره به اینکه دولت نیز از این طرح حمایت می کند و این مسیر جزو گزینه های مورد حمایت وزارت راه و شهرسازی است، خاطرنشان کرد: ترکیه نیز خط آهن خود تا چشمه ثریا گسترش می دهد و به محض اتمام احداث ۱۴۷ کیلومتری این مسیر، اتصال راه آهن ایران به اروپا از این مسیر، محقق خواهد شد.
وی در پایان تصریح کرد: جذب سرمایه گذار برای احداث این خط آهن به محض اتمام مطالعات امکان سنجی فنی و اقتصادی، آغاز خواهد شد تا ایران بدون نیاز به گذر از نخجوان به طور مستقیم از طریق ترکیه به اروپا متصل شود.