اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : محمدسلیم عباسی، کارشناس آموزش فنی و حرفه‌ای در این یادداشت کوتاه به رشد تولید با تاکید بر نقش سرمایه‌های انسانی در آن می‌پردازد و معتقد است؛ رشد و توسعه منابع انسانی توانمند و مولد که در حقیقت از اصلی ترین مولفه‌های خلق ثروت و تولید در جامعه به شمار می‌روند.

امسال سال *مهار تورم و رشد تولید* است، سالی که قرار است کشور با رشد تولید شاهد شکوفایی و رشد اقتصادی باشد.لازمه و پیش نیاز سخن گفتن از رشد ایجاد زمینه‌های لازم برای تحقق آنست، در حقیقت پشت پرده هر رشد و به کمال رسیدنی مجموعه‌ای از عوامل وجود دارند که در تسریع و تکمیل فرآیند رشد تاثیر گذار هستند.

در حوزه کشاورزی رشد در فضای خاص خودش اتفاق می‌افتد، فضایی که به آب، نور، خاک، بذر و کود نیاز دارد. انتظار رشد از یک دانه، جوانه و نهال در شرایط غیر استاندارد تقریبا امری غیر ممکن و محال است. البته که در این حوزه به مکانی که شرایط لازم رشد در آن فراهم باشد *مزرعه* می‌گویند. بدون تردید وقتی سخن از مزرعه یا محل زراعت به میان می‌آید آنچه در ذهن متبادر می‌شود مجموعه‌ عواملی پویا، فعال و زنده را خاطر نشان می‌کند که در سایه ابر و باد و مه و خورشید و فلک و صبر کشاورز میوه می‌دهد.

مزرعه رشد تولید کجاست؟

از دیدگاه صاحبنظران حوزه صنعت، تجارت و بازرگانی شاخصه‌های مهم رشد تولید در سه دسته *منابع، سرمایه و قوانین* طبقه بندی می‌شوند که قوانین و مقررات را نیز می‌توان به دو دسته قوانین و مقررات تسهیلگر در مسیر تولید و قوانین و مقررات سخت گیرانه در مسیر دلالی تقسیم کرد. سرمایه نیز مولفه‌ای مهم است که می‌تواند توسط بخش دولتی و یا خصوصی در داخل کشور تامین شود و یا بواسطه سرمایه‌گذار خارجی در دسترس تولید کننده قرار بگیرد.

اما این تمام ماجرای رشد تولید نیست، با وجود بهترین قوانین، غنی ترین منابع و مطمئن ترین دستوارالعمل‌ها و قوانین و حمایت از سرمایه گذاری اگر با دقت و وسواس خاص به شاخصه تربیت و پرورش نیروی کار ماهر توجه نشود فرآیند رشد تولید ناقص اتفاق خواهد افتاد. همانطور که رشد و پرورش یک بذر به مزرعه نیاز دارد، لازمه تربیت و آموزش نیروی کار توانمند نیز نیازمند متولی، مکان و کارگاهی با تجهیزات مناسب و تحت نظر مربیان ماهر است که در کمترین زمان ممکن و بالاترین درجه بهره‌وری تحت استانداردهای جهانی به ارائه خدمات آموزشی و در نهایت تکمیل این فرآیند بیانجامد و خوشبختانه نکته مثبت این قضیه وجود مزرعه رشد تولید در کشور است.

بدون شک *سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور* با سابقه نزدیک به نیم قرن ارائه خدمات آموزش مهارتی، پژوهش و تعیین صلاحیت حرفه‌ای و دارا بودن هزاران گنجینه و کتیبه استاندارد بین‌المللی آموزش حرفه و شغل را باید مزرعه رشد تولید در کشور عنوان کرد که در سطح کشور با بیش از ۶۴۰ مرکز آموزشی و هزاران کارگاه مجهز فعال در خوشه‌های صنعت، خدمات کشاورزی و فرهنگ و هنر به کانون امیدجوانان تبدیل شده‌است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست