اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : اعضای هشتمین و نهمین دوره هیات مدیره خانه مطبوعات و رسانه ها با مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی دیدار کردند
حجت الاسلام دکتر ناصر خدایاری در این دیدار در ارتباط با نقش مطبوعات و رسانه ها در تقویت سرمایه اجتماعی و اعتماد کمرنگ شده در بین افکار عمومی عنوان کرد.
وی رسالت مهم رسانه ها را بازسازی اعتماد عمومی بین حاکمیت و مردم عنوان کرد و اینکه باید سیاست های نادرست و منشاء بی اعتمادی را شناسایی و با اطلاع رسانی درست و اصولی در این راستا گام های مثبتی بردارند.
به گفته این مقام مسوول، در بستر تعامل و پیوند بین منابع پیام، مخاطبان و افکار عمومی است که می توان اعتماد و سرمایه اجتماعی را به دست آورد.
وی همچنین مطبوعات و رسانه ها را از ارکان جامعه باز عنوان کرد و اینکه این نهاد مدنی نقش متوازن کننده داشته، رابط بین جامعه سیاسی و مردم هستند و روابط را تنظیم می کنند.
با توجه به اهمیت موضوع ذکر این نکته خالی از لطف نیست که سرمایه اجتماعی به معنای هنجارها و شبکه های عمومی است که به همکاری و ارتباطات میان افراد و نهادهای یک جامعه به منظور کسب سود متقابل اشاره دارد.
یک شبکه اجتماعی و عمومی برای دستیابی به اهداف خود علاوه بر نیروی انسانی آگاه و باتجربه و امکانات مادی به مولفه هایی چون اعتماد، تعهد، مسوولیت پذیری و مشارکت نیاز دارد که این مولفه ها همان سرمایه های اجتماعی هستند.
بنابراین سرمایه های اجتماعی را می توان همچون حلقه هایی دانست که افراد جامعه را به هم متصل می کنند و طبیعی است که بدون آنها، سیاست های تامینی، رفاهی و اجتماعی کارایی لازم را نخواهند داشت و تحقق توسعه فرهنگی، اقتصادی و سیاسی نیز نامتوازن خواهد بود، از این روست که نظام های سیاسی برای تقویت پایه های مشروعیت، حفظ مقبولیت و تداوم حاکمیت خود نیازمند توجه به سرمایه های اجتماعی هستند.
پرواضح است که “اعتماد” جایگاه مرکزی در میان سایر سرمایه های اجتماعی دارد چراکه در هر جامعه ای این عنصر است که روابط اجتماعی را تسهیل، پیوندها را تقویت و منافع فردی را به جمعی تبدیل می کند. به عبارتی دستاورد « اعتماد » چیزی نیست جز توسعه مردم سالاری، شبکه های مردمی و سازمان های مردم نهاد.
از این رو « اعتماد » در یک جامعه مدنی نویدبخش پویایی و توسعه است. در چنین فضایی است که تهعد و مسوولیت پذیری اجتماعی تقویت، هویت اجتماعی پررنگ و حرکت به سمت رشد و توسعه همه جانبه امکان پذیر می شود و در نهایت زندگی اجتماعی سامان می یابد.
به واقع جامعه ای از حیث اجتماعی غنی است که اعتماد بالایی در سطوح مختلف و بین » مردم « ، » مردم و حکومت « و » حکومت و مردم « وجود داشته باشد و این قطع یقین منوط به احساس ثبات و پایداری مردم نسبت به سیاست ها، ادبیات، گفتار و خلقیات سیاسی دولتمردان، شفافیت و دسترسی آزاد به اطلاعات و پاسخگویی مقامات است.
بنابراین رسانه ها در این زمینه نقش محوری دارند و مردم و دولت باید بدانند که حل مشکلات جز با مشارکت تمام عیار مردم و تسهیل و حمایت رسانه ها میسر نیست، به ویژه در شرایط کنونی که کشور درگیر بحران های اقتصادی و تحریم بین المللی است و مهم ترین درد جامعه نیز » بی اعتمادی« است.
*کارکرد حزبی و جناحی ؛ بزرگترین آسیب رسانه ها
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی در بخش دیگری از سخنان خود کارکرد حزبی و جناحی را بزرگترین آسیب رسانه ها دانست و توضیح داد که رسالت رسانه بالاتر از نگرش و گرایش های سیاسی است.
خدایاری با بیان اینکه رسانه ها باید واقع گرا و جامع نگر باشند تاکید کرد که بی طرفی و استقلال دو اصل اساسی رسانه ها در تحقق رسالت واقعیشان در کمک به توسعه جامعه در بخش های مختلف است.
* وابستگی مالی و جناحی؛ مانع اصلی نقادی و مطالبه گری
وی وابستگی مالی و جناحی را مانع اصلی نقادی و مطالبه گری در رسانه‌ها عنوان و در توضیحی مبسوط تصریح کرد که اگر رسانه ها وابستگی مالی داشته باشند نمی توانند ارزشمند باشند و در این مسیر به جای اینکه زبان مردم و روشنگر مسایل جامعه باشند، نقد و دفاعشان جانبدارانه خواهد بود و منافع سیستم را پاس نخواهند داشت.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی شعار مجموعه مدیریت فرهنگ و ارشاد استان را شناسایی پتانسیل ها، جذب و آموزش آنها ذکر و خاطرنشان کرد که این فرایند باید در حوزه خبرنگاران نیز اعمال شود به طوری که خبرنگاران واقعی باید شناسایی شوند.
وی با بیان اینکه ۵۰ خبرنگار کارآمد بهتر از ۴۰۰ خبرنگار ناکارآمد است، پالایش خبرنگاران بر اساس استانداردها را ضرورتی اجتناب ناپذیر دانست و تاکید کرد که این مهم قدم گذاشتن در مسیر واقع بین شدن و بها دادن به کیفیت است که در این راستا فرماندهی و راهبری خانه مطبوعات و آینده نگری آن مهم است، در این صورت اعطای تسهیلات و امکانات نیز سهل و آسان خواهد بود.
* مشارکت پرشور اعضا در انتخابات خانه مطبلوعات آذربایجان غربی
رئیس گروه رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی هم در این نشست گفت: نهمین دوره انتخابات خانه مطبوعات و رسانه های آذربایجان غربی ۲۷ خرداماه سال جاری همزمان با ۱۲ استان کشور برگزار شد.
امید سیاح افزود: با رای اعضا یوسف پیربوداقی، حامد کاظم زاده خوئی، امیر ایزددوست، اکبر بابایی، عبدالسلام معروفی، نوید عزیزی و سینا میرزامحمدی به عنوان اعضای اصلی هیات مدیره و رضا ایمانپور یوردشاهی و حسن ترانه به عنوان بازرس انتخابات شدند.
وی تصریح کرد: بر اساس اساسنامه خانه های مطبوعات و رسانه ها، انتخابات هیات مدیره هر سه سال یکبار و همچنین انتخابات بازرسان هر سال یک بار برگزار می شود.
سیاح اظهار کرد: در انتخابات نهمین دوره خانه مطبوعات استان ۷۵ درصد اعضا مشارکت داشتند در واقع در انتخابات خانه مطبوعات استان ۱۶۵ نفر از اعضای این خانه شرکت کردند و جزو استان فعال در مشارکت اعضا بودند.
لزوم حمایت از رسانه ها
رئیس هیات مدیره خانه مطبوعات و رسانه های آذربایجان غربی نیز گفت: خانه مطبوعات بدون حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و اعضا نمی تواند در پیشبرد اهداف مورد نظر موفق عمل کند.
یوسف پیربوداقی افزود: امروز در مواجهه با رسانه ها نیاز به دگردیسی در مخاطب و محتوا داریم.
وی تصریح کرد: هر رسانه به میزان محتوا و بر اساس نیازی که تولید می کند، می تواند از اهمیت و جایگاه برخوردار باشد.
رئیس هیات مدیره خانه مطبوعات و رسانه های آذربایجان غربی بر لزوم حمایت از رسانه ها همچنین بر توجه بیشتر دستگاه های اجرایی به حوزه رسانه تأکید کرد و گفت: رسانه ها پل ارتباطی مردم و مسئولان هستند و دستگاه های اجرایی باید این مهم را مورد توجه قرار دهند.
وی کرونا را بار جدید بر دوش نحیف خبرنگاران عنوان کرد و متذکر شد: به عنوان یک رکن اساسی در این روزهای کرونایی تلاش می کنند تا حال مردم را بفهمند و به مسوولان منتقل کنند اما رسانه ها امروز بیشتر از همیشه نیازمند یاری هستند.
در این دیدار که بازرسین نیز حضور داشتند در پایان از اعضای سابق هیات مدیره خانه مطبوعات و رسانه های آذربایجان غربی قدردانی شد.
به گزارش نای قلم ؛ هیات مدیره خانه مطبوعات هفت نفر شامل ۲ نفر از مدیران مسئول نشریات استان، سه نفر از روزنامه نگاران و خبرنگاران شاغل در رسانه های استان، یک نفر از مسئولان نمایندگی ها و سرپرستی روزنامه های سراسری و یک نفر از مسئولان خبرگزاری ها است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست