اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : با گذر از خیابانهای شهر به عینه می بیند که در گوشه و کنار شهر از این و آن تقاضای کمک و مساعدت می کنند. درست حدس زدید متکدیان و معضل تکدی گری مشکلی است که چهره بسیاری از شهرها را زشت کرده اند که این معضل در ارومیه شهر باغ و زیبایی ها به یک معضلی اساسی تبدیل شده که ارگانهای متولی فقط بر ضرورت حل این مشکل تاکید می کند اما متولی مشخصی اقدام موثری انجام نداده است.

وجود گدایان چهره شهر را زشت می کند

یکی از شهروندان اهل ارومیه با ابراز تاسف از وجود گدایان در شهر به ایسنا افزود: از طرفی دل انسان به درد می آیند و می خواهد کمک کند از طرفی هم همه می گویند به گدایان کمک نکنید تا جمع شوند.

وی ادامه داد: وجود گدایان چهره شهر را زشت می کند کاش مسئولان شهری در این مسیر گامی اساسی بردارند.

نباید به حال گدایان دل سوزاند

رضا شهروند دیگری نیز در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه اعتقادی به کمک به گدایان ندارم چرا که اینها گدایی را شغل خود انتخاب کرده اند در حالیکه درآمد آنها بیشتر از برخی صنوف است، گفت: نه کمک میکنم و تا جایی که می توانم هم در جمع آوری این متکدیان به دستگاههای متولی کمک می کنم چرا که ارومیه شهری زیبا و نزدیک به مرز است چرا باید وجود چنین افرادی از زیبایی شهر کم کند.

وی ادامه داد: مردم نباید دلشان به این افراد بسوزد اگر نیازمندند با معرفی به دستگاههای خدمات رسان از جمله بهزیستی و کمیته امداد ساماندهی می شوند.

جمع آوری ۴۰۳ متکدی در ارومیه طی یکسال گذشته

غلامحسین عماری، فرماندار ارومیه،  در گفت و گو با ایسنا افزود: طی سال گذشته ۴۰۳ نفر متکدی شامل ۳۵۰ نفر مرد و ۵۳ نفر زن در ارومیه جمع آوری و ساماندهی شدند.

وی ادامه داد: از این تعداد ۳۵۳ نفر بزرگسال، ۴۱ نفر زیر ۱۸ سال و ۹ نفر زیر ۱۰ سال بودند که کلیه کودکان کار پس از پذیرش در مرکز ساماندهی متکدیان با حکم قضایی به همراه کلیه وجوه به بهزیستی تحویل داده شد.

فرماندار ارومیه با اشاره به عملکرد سال جاری در حوزه جمع آوری و ساماندهی متکدیان شهر افزود: طی فروردین تا ۱۱ اردیبهشت ماه سال جاری نیز  ۷۸ نفر متکدی در سطح ارومیه جمع آوری شد که از این تعداد ۶۶ نفر در فروردین و ۱۲ مورد در اردیبهشت ساماندهی شدند.

عماری اظهار کرد: از این تعداد متکدی جمع آوری شده،۵۱ نفر مرد و ۲۷ نفر زن بوده و از نظر رده سنی نیز ۷۰ نفر بزرگسال و ۸ نفر زیر ۱۸ سال بودند.

فرماندار با اشاره به مشکلات و نیازمندی‌های مرکز ساماندهی متکدیان از عدم همکاری نیروی انتظامی جهت جمع آوری معتادین متجاهر در سطح شهر و موکول کردن آن به مرکز ساماندهی متکدیان که در حیطه کاری مرکز نیست نیست، گلایه نمود و گفت: نبود پلیس نسوان و همچنین سرباز وظیفه جهت جمع آوری متکدیان از سطح شهر، نبود هیچ راهکاری برای معتادین بالای ۶۰ سال به کودکان زیر ۱۸ سال دارای بیماری اعتیاد،عدم وجود کمپ ترک اعتیاد بانوان در مرکز استان و عدم پذیرش کمپ های ماده ۱۵،نبود خودروی کافی جهت جمع‌آوری متکدیان و عدم تخصیص مکان ثابت استاندارد گرمخانه از مشکلات و نیازمندیهای مرکز ساماندهی متکدیان است.

وی با تاکید براینکه نیاز است خودرو گشت مرکز ساماندهی جهت تقسیم بندی سطح شهر و حضور مستمر و سریع در چهارراه ها افزایش یابد، گفت: نصب بنرهای تبلیغاتی در چهارراه ها در خصوص تکدی گری از طریق شهرداری، همکاری سازمان‌های مردم نهاد با این مرکز و ثبت سازمان‌های مردمی با این عنوان و موضوع به تعداد لازم و افزایش مشارکت اجتماعی میتواند راه گشا باشد.

فرماندار بابیان اینکه مدت زمان یک ماهه برای نگهداری و درمان فرد متکدی در مراکز ترک اعتیاد کافی نیست، بر لزوم افزایش مدت زمان درمان تاکید کرد و خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه قریب به اتفاق ۹۰ درصد متکدیان دارای بیماری اعتیاد هستند از خانواده و اجتماع طرد شده اند لذا پیشنهاد می شود بعد از درمان توسط کمپ ترک اعتیاد در خصوص باسوادی و توانمندسازی افراد پاک شده پس از تلخیص با هماهنگی‌های لازم با اداره کار برای آموزش و اشتغال این افراد در کارگاه های زودبازده اقداماتی صورت گیرد.

به گزارش ایسنا، طبق گفته مسئولین معضل تکدی گری داستان تاریخی این شهر است و با یک شب و یک ماه قابل حذف نیست اما چگونه است که در استان همجوار چنین معضلی دیده نمی شود اما ارومیه خاستگاه متکدیان غیربومی شده است؟!

با توجه به مرزی بودن استان و سارزیر شدن گردشگران به مرکز استان رفع این معضل یک ضرورت است اما هریک از ارگانهای متولی گویا فقط حرف می زنند و داستان این معضل به سریالی طولانی به قدمت چندین سال تبدیل شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست