اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : نماینده مردم پیرانشهر و سردشت در مجلس شورای اسلامی در حاشیه افتتاح طرح سد مخزنی کانی سیب پیرانشهر که روز پنجشنبه ( ۱۱ دیماه) با حضور جمعی از مسئولان کشوری؛ استانی و شهرستانی برگزار شد؛ به خبرنگار کردپرس گفت: همه ما می دانیم که با احداث سد کانی سیب پیرانشهر علاوه بر نابودی چند روستا و زمین های کشاورزی اطراف، شاهد دفن شدن بخشی از تاریخ پیرانشهر و منطقه در زیر آب هستیم.

وی ادامه داد: با اذعان به اینکه با احداث سد کانی سیب پیرانشهر علاوه بر مشکلات جدی ایجاد شده برای مردم ساکنین روستاهای اطراف که عمری در این منطقه سکنی گزیده بودند؛ شاهد جان گرفتن مجدد دریاچه ارومیه خواهیم بود که خشک شدن آن می توانست تبعات بسیار سنگین تری نسبت به این موضوع در منطقه و حتی شمالغرب کشور بهمراه داشته باشد.

کمال حسین پور در ادامه سخنان خود اظهار داشت: تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا با افتتاح این پروژه علاوه بر اینکه نقش موثری در احیاء دریاچه ارومیه ایفا کنیم. صنعت گردشگری و توسعه اقتصادی و اشتغالزایی منطقه را نیز در اولویت قرار دهیم تا از این ظرفیت به بهترین نحو ممکن برای مردم منطقه و بویژه شهرستان پیرانشهر استفاده کنیم.

عضو کمیسیون عمران مجلس در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: اخذ مجوز ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون متر مکعب حقابه کشاورزان یکی دیگر از موضوعاتی است که از مسئولان مربوطه در مرکز درخواست کرده ایم تا برای کشاورزان منطقه در اولویت قرار دهند و مردم مطمئن باشند که از این حق آنها گامی عقب نشینی نخواهیم کرد.

نماینده پیرانشهر اضافه کرد: همچنین موضوع تامین آب شرب پیرانشهر از محل تصفیه خانه سد سیلوه که با تامین اعتبارات لازم در سال جاری ۱۸ میلیون متر مکعب سالانه حقابه اختصاصی برای آب شرب شهرستان را بهمراه دارد در دستور کار قرار دارد که همه مسئولان مربوطه باید با جدیت آن را دنبال کنند.

سد کانی سیب پیرانشهر با هدف احیای دریاچه ارومیه با انتقال سالانه ۶۰۰ میلیون مترمکعب آب، کاهش مهاجرت، ثبات جمعیت، رونق اقتصادی منطقه و مهار و تنظیم ۷۱۳ میلیون مترمکعب در ۱۱ دیماه سالجاری مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

این سد از نوع خاکی با هسته رسی است و حجم کنونی مخزن آن، ۵۰ میلیون مترمکعب اندازه گیری شده و همچنین حجم مخزن در تراز نرمال ۲۲۰ میلیون مترمکعب برآورد می‌شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست