اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : در شرایطی که قیمت ارز افزایش چند برابری داشته و بنگاه‌های تولید را دچار مشکلاتی کرده است، تسهیل واردات مواد اولیه و واسطه‌ای مورد نیاز تولید مهمترین کاری است که می‌توان انجام داد؛ در این باره وزیر اقتصاد گفته که “برای تسهیل سرمایه‌گذاری و رونق تولید فرصت درنگ نیست؛ دیر شده و باید با تمام قوا و تمامی دستگاه‌های اجرایی ورود کرده و مانع از آسیب جدی سرمایه‌گذاری و تولید شد”.

به گزارش ایسنا، همه چیز از فروردین امسال شروع شد؛ زمانی که قیمت ارز روندی صعودی به خود گرفت و بازارهای مالی کشور هم از خدا خواسته آغوش خود را به روی این تحولات پر سود باز کردند. سلاطین، تورهای خود را در آب گل آلود اقتصاد پهن و ماهی‌های درشتی صید کردند؛ ماهی‌هایی که البته فقط نصیب آنها شد.

به زودی پیامدهای این اتفاق تازه از بازارهای سرمایه‌ای و سفته‌بازی بیرون آمد و در دیگر بازارها هم خود را نشان داد؛ زمانی که قیمت کالاهای مصرفی دچار افزایشی جهشی شد و تورم هم رو به رشد شد.

افزایش ناگهانی تورم که حالا آمارهای مرکز آمار، حکایت از ۴۰ درصدی بودن آن دارد باعث شد همه توجهات به سمت مقوله “تورم” جلب شود و همه بحث‌ها حول محور ضرورت کنترل تورم بچرخد.

با این حال پدیده دیگری هم در حال گسترش بود که در آن شرایط و مخصوصاً با شروع تحولات در تیم اقتصادی دولت و بی‌وزیر ماندن چند وزارت کلیدی برای چند ماه از آن غفلت شد. این پدیده تازه “رکود” است که حالا در حال گسترش است.

یکی از علل اصلی ایجاد این رکود، افزایش قیمت ارزهای خارجی است. واقعیت این است که چرخه تولیدات داخلی برای تکمیل شدن به “مواد اولیه” و “ماشین‌الات صنعتی” خارجی نیازمند است. در چنین شرایطی تسهیل ورود این اقلام مهمترین اقدامی است که برای حفظ تولید می‌توان انجام داد.

بخشی از این تسهیلات، ارزی و بخش دیگر آن مقرراتی است. سازمان امور مالیاتی و گمرک دو بازوی قدرتمند وزارت اقتصاد برای حمایت مقرراتی از تولید است.

در این میان گمرک شهید رجایی و شهید باهنر دو ایستگاه اساسی واردات به کشور هستند که اگر بتوان شرایط را برای واردات کالاهای گروه اول و دوم (کالاهای اساسی و مواد اولیه تولید) تسهیل کرد می‌توان به رونق تولید در کشور امیدوار بود.

در این راستا وزیر امور اقتصادی و دارایی روز گذشته (جمعه) برای شرکت در جلسه کارگروه رفع موانع تولید به استان هرمزگان سفر کرده بود، اظهار کرد که برای تسهیل سرمایه‌گذاری و رونق تولید فرصت درنگ نیست؛ دیر شده و باید با تمام قوا و تمامی دستگاه‌های اجرایی ورود کرده و مانع از آسیب جدی سرمایه‌گذاری و تولید شد.

دژپسند با اشاره به اینکه امروز راهی جز سرعت عمل با دقت نداریم، گفته که نباید قوانین و مقررات نادیده گرفته شود تا سبب دور زدن قانون و سوءاستفاده برخی افراد شویم. سلامت یکی از ارکان مهم اجرایی در گمرک و نظام مالی کشور است و نباید فدای سرعت شود.
به گزارش ایسنا، پیش از این وحید شقاقی شهری، عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی تهران، هدف تحریم‌ها را ایجاد رکود و نه تورم در اقتصاد ارزیابی کرده بود.

این اقتصاددان با اشاره به تحریم‌های آمریکایی و هدف اصلی معماران تحریم‌ها علیه ایران در این باره اظهار کرده که “هدف اصلی تحریم‌کنندگان ایجاد تورم نیست بلکه آنها دو مقوله مهم را هدف قرار داده‌اند که یکی تعطیلی بنگاه‌های تولیدی و ایجاد رکود و ایجاد بیکاری سهمگین و دیگری افزایش شدید نابرابری و توزیع ناعادلانه ثروت در اقتصاد است”.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست