اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : وظیفه اصلی دستگاه قضا احقاق حق و تحقق عدالت است و دادگستری با بحث عدالت عجین بوده که دارای جایگاه بالایی است و در این راستا اصحاب رسانه می‌توانند اثرگذاری زیادی در حوزه عدالت داشته باشند.
رسانه ها از بارزترین ابزار عدالت خواهی و واقعیت نگری در هر جامعه ای بشمار می روند.
در حال حاضر رسانه ها از نقش بسیار برجسته و مؤثری در عرصه خبردهی و آگاهی دهی برخوردارند و می توانند به اذهان عمومی و نظام های قدرت مند تاثیرات شگرفی داشته باشند ، بخاطر همین تاثیر گذاری است که از رسانه ها به عنوان عنصر چهارم قدرت یاد می کنند.
✅علاوه بر این رسانه ها از مهم ترین وسیله فعالیت های فرهنگی به حساب می آیند؛ زیرا رسانه ها از آنجائی که ماهیت دموکراتیک و بی طرفانه در امر اطلاع رسانی و آگاهی دهی دارند، اکثرا در راستا و خط منافع عمومی و ترویج عدالت حرکت می کنند، بر همین اساس روابط عمومی دادگستری کل آذربایجان غربی با همکاری برخی از مجموعه ها از جمله ” کانون های کارشناسان و مشاوران قوه قضائیه و خانه مطبوعات آذربایجان غربی ” اقدام به برگزاری اولین جشنواره رسانه و عدالت  ” با هدف تقویت ارتباط با جامعه مطبوعاتی و تبیین فرهنگ عدالت در جامعه و آشنایی عموم مردم با وظایف و رسالت های دستگاه قضا که همانا ” عدالت خواهی و عدالت گستری” است و همچنین حمایت از خبرنگاران و فعالان این حوزه را در دستور کار خود قرار داد که در نوع خود بی نظیر و قابل ارج گذاری است.
✅بدون شک اگر حمایت ها و همراهی بدنه این نهاد و در راس آن جناب آقای دکتر علی اکبر گروسی رئیس دستگاه قضایی در آذربایجان غربی نبود این مهم به سرانجام نمی رسید و شاهد برگزاری اولین جشنواره رسانه و عدالت که تاکنون در کشور نمونه آن را ندیده ایم ،  نبودیم.
✅هیات داوران اولین جشنواره رسانه و عدالت دادگستری آذربایجان غربی ضمن تقدیر از مشارکت پرشور اصحاب رسانه و خبرنگاران استانی ، پرونده اولین دوره از این رویداد را در شرایطی می بندد که با توجه به شرایط خاص اجتماعی و مشکلات پیش رو و فراوانی پرونده های دستگاه قضا به تبع آثار و تولیدات رسانه ای مربوط به این بخش نیز بیش از هر زمان دیگری در کانون توجه افکار عمومی قرار گرفته و حساسیت های این حوزه را صدچندان کرده است.
✅شرایط کنونی جامعه و حضور بیش از حد مردم در راهروهای دستگاه قضا بدلایل غیرمعمول بار مسئولیت اجتماعی خبرنگاران این بخش از  فرهنگ عدالت گستری را در قبال مخاطبین و جلوگیری از مراجعه های غیرضرور آنها سنگین‌تر از آنچه هست می‌کند و بی‌گمان راه پرفراز و نشیبی که رسانه‌ها در چند سال گذشته طی کرده‌اند تا با تغییرات شگرفی که در سیستم این قوه بوجود آمده را بیش از پیش به اطلاع مردم برسانند، بسیار مهم و حیاتی به نظر می‌رسد.
✅این بیانیه می افزاید : مروری بر آثار رسیده به اولین جشنواره، ما را به این نکته رهنمون می‌کند که هنوز رسانه‌ها تشنه مطالب حرفه ای با ساختار علمی بوده و در یک کلام جای خالی اخبار حرفه‌ای ، تیترهای تخصصی، مصاحبه‌ها و مقالات کارآمد وگفتگوها و گزارش های موشکافانه در خصوص رسالت و جایگاه دستگاه قضا و فرهنگ عدالت و گذشت شدیداً احساس می‌شود.
✅هیات داوران اولین جشنواره رسانه و عدالت بر این باورند که علیرغم کم و کاستی های این دوره، اقدام مثبت دبیرخانه جشنواره در اعلام برترین ها و ایجاد اشتیاق و انگیزه مضاعف در جامعه رسانه ای، گام مهمی است که در سالهای بعد، نتایج پُرباری را به همراه خواهد داشت.
✅هیات داوران اگرچه کار قضاوت اولین جشنواره را ایده آل و خالی از ضعف نمی داند، ولی تمام تلاش خود را برای برپایی داوری عادلانه و بر پایه اولین های علم روزنامه نگاری بکار بست و بر این اعتقاد است که آثار ارسالی به جشنواره اگرچه معرف تمامی ظرفیت های رسانه ای استان نبوده ، ولی مشتی از خروار و نمایانگر وضع موجود بوده است و نه وضع مطلوب و رسیدن به وضع مطلوب نیازمند همکاری تمامی عناصر رسانه ای بویژه مدیران مسوول و تلاش خبرنگاران ،تحلیلگران و گزارشگران و همراهی بیشتر دستگاه قضایی در سطح استان برای تهیه گزارش ها و تحلیل ها و چالش های پیش رو باچشم پوشی بر کاستی ها و تلاش برای رفع آنها می باشد.
✅مطالعه چند روزه حدود  ١٧٠ اثر ارسالی برای جشنواره اول اگرچه درنگاه اول به خاطر استقبال روزنامه نگاران دلگرم کننده است ، ولی بررسی آثار وضعف های غیرقابل اغماض بعضی ازآنها نشانگر عدم درک جایگاه جشنواره و مفهوم رقابت نزد برخی از فعالان است.
✅امیداست این نقصان برای جشنواره های بعدی با اتخاذ تدابیر لازم ازجمله بیشتر در چارچوب بندی برای فراخوان وشفاف سازی معیارها برطرف شود.
✅پیشنهادهای موردی هیات داوران با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی نیاز تقویت ارتباط بیشتر جامعه خبری و خبرنگاران با دستگاه قضا می رود و همچنین در این راستا با توجه به نقش مهم دستگاه قضا و تغییرات بنیادین پیش رو که در دستور کار  مجموعه قرار گرفته پیشنهاد ” ایجاد دایر نمودن دبیرخانه جشنواره ” را با برنامه ریزی اصولی و راهبردی برای هر چه بهتر شدن آثار تولیدی در رسانه های استان و تقویت ارتباط با افکار عمومی را دارد باشد تا بتوان خلأهای پیش رو را به حداقل رساند و رسانه ها در برپایی عدالت نقش تاثیرگذاری ایفا نمایند.
✅هیات داوران در پایان ابراز می دارد متاسفانه بدلیل شرایط بحرانی پیش روی کرونای و عدم امکان برگزاری حضور مراسم اختتامیه و تاکید بر برگزاری مجازی و آنلاین آن برای تجلیل از برترین های این جشنواره و با امید به روزهای خوش گذشته ضمن قدردانی مجدد از اعتماد همکاران به توان رسانه ای استان در قضاوت، از تمامی کسانی که آثارشان را برای جشنواره ارسال کردند تشکر کرده و اعلام می دارد ؛ هرجشنواره مطبوعات آلبومی از آثار برتر همکاران رسانه ای است که درجای خود محفوظ می ماند و برترین ها نیز به طور نسبی آثاری هستند که درقاب برندگان قرار داده شدند تا الگویی برای ارتقای روزنامه نگاری استان و تقویت بیشتر دستگاه قضا باشند.
به امید پربارترشدن جشنواره‌های بعدی
جواد زاهدی
عبدالسلام معروفی
اکبر تایوغ
ندا عبدی
——
جواد پورصمد در بخش عکس
اسفندیار اصغرخانی در بخش عکس

بر اساس رای هیات داوران برندگان اولین جشنواره رسانه و عدالت دادگستری آذربایجان غربی به شرح ذیل می باشد  

✅بخش خبر :
رتبه اول : سکینه اسمی از خبرگزاری مهر
رتبه دوم : نیما سعیدی اقدم از خبرگزاری ایرنای ارومیه
رتبه سوم : عبداله رحمانی از خبرگزاری ایرنای مهاباد
✅ بخش گزارش :
رتبه اول : سپیده خشمن از باشگاه خبرنگاران جوان مهاباد
رتبه دوم : منوچهر صمدی از خبرگزاری ایرنای مهاباد
رتبه سوم : تانیا شعفی از خبرگزاری کردپرس
✅ بخش یادداشت :
رتبه اول : انتخاب نشد
رتبه دوم: طاهره زینالی پایگاه خبری میللت سسی
رتبه سوم : مشترکا محمد علی خالق نژاد از روزنامه آراز آذربایجان غربی و امید عظیمی از روزگار ما
✅ نفرات قابل تقدیر بخش گزارش تصویری :
– امید شکریازی از خبرگزاری صدا و سیمای استان آذربایجان غربی
– مهدی رضایی از خبرگزاری صدا و سیمای استان آذربایجان غربی
– زیبا محمدی از خبرگزاری صدا و سیمای استان آذربایجان غربی
✅ قابل تقدیر بخش کاریکاتور – عکس – فیلم کوتاه – موشن گرافی – اینفوگرافی :
– نجف نیک بین کارشناس روابط عمومی و ارتباطات دادگستری آذربایجان غربی
– راضیه محمودپور از پایگاه خبری آوای مرز
✅رسانه ها، خبرگزاری ها و پایگاه های خبری برتر و قابل تقدیر بدلیل انتشار منظم یکساله اخبار و گزارش های دستگاه قضا با انتخاب روابط عمومی دادگستری
– صدا و سیمای مرکز استان آذربایجان غربی
– پایگاه خبری ، تحلیلی آوای مرز
– روزنامه آراز آذربایجان
– سرپرست خبرگزاری ایکنا در استان
✅ دبیرخانه اولین جشنواره رسانه و عدالت و روابط عمومی دادگستری کل آذربایجان غربی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست