اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : از گذشته تاکنون همواره در کوچه و خیابان گاه و بیگاه نظاره گر نزاع  و درگیری بودیم و یا اخبار ناشی از این نوع درگیری ها را شنیدیم.وقتی به کنه این نزاع ها می رسیم گاها دلیل برخی نزاع و درگیری ها بی مهری وکم لطفی خانواده ها، هیجانات دوران بلوغ وجوانی ، مسائل اقتصادی وفرهنگی و مذهبی است.

در جامعه ای که ما در آن زندگی می کنیم به تبعیت از جوامع دیگر روند نزاع و درگیری افزایشی بوده و شرایط اقتصادی و فرهنگی و در ۳سال اخیر نیز شیوع کرونا تاثیر چند برابری بر افزایش میزان نزاع و درگیری داشته است چنانچه درگیری ها و نزاع های اخیر در ارومیه که گاها منجر به قتل نیز شده نمونه بارز از روند افزایشی نزاع و درگیری است.

سرهنگ صادق شکری در جریان تشریح جزییات یکی از حوادث اخیر در ارومیه افزود: متاسفانه دلیل عمده نزاع و درگیری ها بر سر اختلافات طایفه ای است.

وی تصریح کرد: امنیت خط قرمز پلیس است. از شهروندان درخواست داریم در صورت بروز هرگونه اختلاف خانوادگی و طایفه ای در وهله اول سعی کنند که موضوع را از طریق مذاکره و ریش سفیدان و بزرگان طوایف حل کنند و در غیر این صورت با مراجعه به مراجع قانونی وقضایی برای حل اختلافات اقدام کنند.

بررسی بیش از ۲۶ هزار پرونده نزاع و درگیری در آذربایجان غربی

رسول روشنی، مدیر کل پزشکی قانونی آذربایجان غربی در گفت وگو با ایسنا افزود: در سال گذشته ۲۶هزار و ۹۳۲پرونده نزاع در مراکز پزشکی قانونی استان بررسی شد.

وی تصریح کرد: از این تعداد ۱۹هزار و ۶۹۶پرونده مربوط به مردان و ۷۲۳۶مورد مربوط به زنان است.

روشنی خاطر نشان کرد: در این مدت ۶۸هزار پرونده معاینه نیز در مراکز پزشکی قانونی استان بررسی شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل خود ۵درصد رشد داشته است.

داشتن مهارت برقراری ارتباط موثر و افزایش تاب آوری امر مهم در کاهش نزاع و درگیری

منصوره ایزدی یک جامعه شناس در گفت وگو با ایسنا افزود: خشم یک واکنش طبیعی شخص به امور و شرایط مختلف است که از یک احساس خفیف شروع و ممکن است به نزاع و درگیری و نهایتا به قتل و نقص عضو و طلاق منجر شود.

وی با تاکید به اینکه در بروز نزاع و درگیری عوامل و علل مختلفی اعم از روانی، فردی، فرهنگی، اجتماعی، فرهنگی ومحیطی دخیل است، تصریح کرد: فقرعاطفی، ناکامی، حسادت، خودنمایی، جامعه ناپذیر بودن، نداشتن مهارت برقراری ارتباط از جمله عوامل فردی و فقدان آموزش ، نداشتن شغل مناسب، سطح پایین سواد ، ضعف قانون و عدم اعتماد به قانون، پایین بودن آستانه تحمل افراد از جمله عوامل فرهنگی واجتماعی دربروز نزاع و درگیری است.

ایزدی با اشاره به اینکه بروز رفتارهای خشونت آمیز فرد ازفرهنگ خانواده ومحیطی که در آن زندگی می کند، نشات می گیرد، خاطر نشان کرد: در کنار این موارد، شرایط اجتماعی و زندگی نیز سبب شده  آستانه تحمل وصبر شهروندان به طور فزاینده ای کاهش یابد.

این مدرس دانشگاه اظهار کرد: داشتن مهارت برقراری ارتباط موثر و افزایش تاب آوری امر مهم در کاهش نزاع و درگیری است چراکه داشتن مهارت برقراری ارتباط از وقوع وبروز بسیاری از نزاع ها که عواقب جبران ناپذیری دارند جلوگیری می کند.

این جامعه شناس با اشاره به افزایش نزاع و درگیری به ویژه در بین افراد خانواده در دوران کرونا یاد آور شد : اگر مهارت مدیریت خشم وبرقراری ارتباط درست رانداشته باشیم همانگونه که در دوران کرونا و دوران قرنطینه شاهد بودیم توان و آستانه تحمل  در برابر مشکلات را نخواهیم داشت.

وی ادامه داد: افزایش سواد ارتباطی، آگاهی بخشی از طریق مدارس، دانشگاه ها، تولید محتوا در فضای مجازی، افزایش خودآگاهی هیجانی، مذاکره، پذیرفتن حقوق دیگران و ترک موقعیت در هنگام نزاع و درگیری از راهکارهای کنترل خشم وکاهش نزاع و درگیری بین افراد است.

ایزدی افزود: در جامعه ما نیاز است ابزارهای اصلاحی واجتماعی وکارهای فرهنگی وزیر بنایی بیشتراحساس می شود تا ظرفیت تعامل اجتماعی افراد تقویت شود.

به گزارش ایسنا؛ دستگاه‌های اجرایی و متولیان امر باید به شناسایی عوامل ایجاد نزاع و درگیری توجه کنند تا بتوانند با اقدامات مناسب از جمله تقویت سرمایه اجتماعی، کنترل تعلقات سنتی و نارضایتی و اختلافات اجتماعی از تداوم و تشدید پدیده نزاع و درگیری به ویژه نزاع و درگیری دسته جمعی پیشگیری کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست