اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی از برگزاری نخستین جشنواره ملی طبیعت‌گردی بهار سال آینده با حضور فعالان گردشگری کشور در پیرانشهر خبر داد.

به نقل از میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، جلیل جباری، در دیدار با فرماندار پیرانشهر با اشاره به انجام مطالعات باستان‌شناسی در محدوده سد پیرانشهر بر لزوم حفاظت از آثار مکشوفه در این محدوده و فراهم کردن شرایطی برای بازدید مردم از این آثار تاکید کرد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی افزود: با توجه به برخورداری پیرانشهر از طبیعت بکر شامل مناطق جنگلی و چشمه‌ها مانند آبشارهای کانی‌لوسه، جنگل‌های پردانان پردانان روستای تاریخی خرنج، این شهرستان می‌تواند به قطب گردشگری طبیعت‌گردی شمال‌غرب کشور تبدیل شود.

جباری ادامه داد: اعتبارات فصل گردشگری پیرانشهر بسیار ناچیز بوده که نیاز است در میزان این اعتبارات برای بودجه سال آینده تجدید نظر شود.

فرماندار پیرانشهر نیز در این دیدار برای پیگیری تخصیص اعتبار از محل توازن منطقه‌ای به این شهرستان قول مساعد داد.

خضر کاک‌درویشی گفت: برای ایجاد موزه باستان‌شناسی در این شهرستان پیگیری‌های لازم انجام می‌شود تا با همکاری وزارت نیرو این موزه در پیرانشهر راه‌اندازی شود.

موزه باستان‌شناسی زاب در پیرانشهر راه‌اندازی شود

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی همچنین در دیدار با شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر پیرانشهر گفت: با توجه به انجام کاوش‌های گسترده در حوزه سد کانی‌سیب این پیرانشهر و کشف اشیای باارزش در این کاوش‌ها، موزه باستان‌شناسی زاب در این شهرستان راه‌اندازی شود.

جباری افزود: راه‌اندازی این موزه در نشان دادن هویت تاریخی این منطقه نقش مهمی خواهد داشت و شهرداری و شورای شهر هم در راه‌اندازی موزه نقش اساسی می‌توانند ایفا کنند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی با تأکید بر لزوم تبلیغات و اطلاع‌رسانی ظرفیت‌های گردشگری پیرانشهر افزود: «علاوه بر تبلیغات باید برای برگزاری رویدادهای فرهنگی، تفریحی، گردشگری و جشنواره‌های تخصصی در این شهرستان برنامه‌ریزی شود.

۵ هیئت باستان‌شناسی مشغول انجام مطالعات نجات‌بخشی در کانی‌سیب پیرانشهر هستند

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی گفت: در حال حاضر پنج هیئت باستان‌شناسی در محوطه‌های تاریخی اطراف سد کانی‌سیب پیرانشهر مشغول انجام مطالعات نجات‌بخشی هستند.

جباری با بیان اینکه کاوش‌های نجات‌بخشی در اطراف سد کانی‌سیب از سال ۹۵ آغاز شده و تاکنون نیز ادامه دارد، ادامه داد: در این مدت ۳۰ محوطه تاریخی توسط ۳۰ هیئت باستان‌شناسی مورد مطالعه و ارزیابی قرار گرفته و اشیای باارزشی نیز از این محوطه‌ها کشف شده است.

وی اضافه کرد: این کاوش‌های نجات‌بخشی با این هدف انجام می‌شود که پس از آبگیری سد کانی‌سیب و احتمال زیر آب رفتن محوطه‌های تاریخی، حداقل یافته‌های علمی آن مناطق در دسترس باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست