اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : بزرگترین طرح ملی آبخیزداری آذربایجان غربی با هدف جلوگیری از فرسایش خاک و لغزش و رانش زمین در بالادست روستای گوگرد خوی آماده بهره برداری شد.

فرماندار ویژه شهرستان خوی در یک گفت و گو خبری اظهار کرد: این طرح شامل اجرای ۳ سد ملاتی و بتنی است که برای تثبیت روستا و جلوگیری از تخریب سیل و فرسایش خاک با همراهی اهالی روستا گوگرد از توابع بخش قطور در مدت کمتر از ۷ ماه اجرا و آماده بهره برداری شد.

کریم علی نژاد گفت: در ۴ سال گذشته با اجرای طرح‌های آبخیز داری در ۱۵ هزار هکتار از مراتع و عرصه‌های منابع طبیعی این شهرستان به میزان قابل توجهی از فرسایش خاک منطقه جلوگیری شده است.

او افزود:اجرای طرح‌های آبخیزداری را در اولویت برنامه‌های عمرانی شهرستان دانست و تصریح کرد: امسال برای تکمیل طرح‌های آبخیزداری این شهرستان ۸۰ میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارات استانی و ملی لحاظ شده است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیز داری خوی نیز در این باره گفت: این طرح در ۷۰۰ هکتار از عرصه‌های ملی منطقه گوگرد خوی با اعتباری بیش از ۶۸ میلیارد ریال اجرا و اماده بهره برداری شده است.

محبوب جبلی حجم این طرح را ۳ هزار ۶۰۰ متر مکعب و شامل ۳ سد سنگ ملاتی و بتنی دانست و افزود: جلوگیری از لغزش و رانس روستای گوگرد و تغذیه آب‌های زیر زمینی، کنترل رسوبات و جلوگیری از فرسایش خاک از مهمترین اهداف اجرای این طرح است.

 براساس بررسی‌های انجام شده سالانه در محدوده روستای ۴۵۰ خانواری گوگرد بخش قطور خوی بین ۱۰ سانتی متر تا ۱ و نیم متر لغزش و رانش وجود دارد که عمده علت آن فرسایش خاک و جریان سیلاب در منطقه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست